Ga naar inhoud

Hoe aantonen dat hd kapot is?


Aanbevolen berichten

Mijn laptop (IBM Thinkpad T42P) is van de ene op de andere dag veel trager geworden, en startte bijna niets meer op (beschadigde bestanden). Er staat nu een nieuwe ghost/image op en hij werkt wel weer, maar te traag voor woorden, en de hd maakt ook een iets ander (zwaarder) geluid dan normaal. Iemand anders met precies dezelfde laptop heeft dit probleem ook al eens gehad, en heeft uiteindelijk een nieuwe hd gekregen. Hoe (met welk programma) toon ik aan (controleer ik of) dat mijn harde schijf (60gb) kapot is / gaat ?
Link naar reactie
ls de ingebouwde hdd van IBM, gebruik dan IBM's programma met een naam als: 'Drive Fitness Test' of iets dergelijks. (Even kijken op de site van IBM a.u.b.) Een ander hulpmiddel is een via het internet te verkrijgen 'Ultimate Boot CD', dit is een image bestand waarmee je een cd kunt maken vol met handige hulp-programma's, te gebruiken bij het opstarten van deze cd. Waaronder een aantal hdd diagnose programma's van/voor diverse fabrikaten. edit: 'Universal Boot Disk' moest zijn: Ultimate Boot CD
Link naar reactie
Het is de originele hd, van 60gb, maar weet niet of 'ie van IBM zelf is, en dat kan ik op de site ook niet terugvinden (alleen leverbare grootte's van hd's) zal hem er eens uithalen anders (kleine dingen tegenwoordig wel). Link naar een drive fitness test o.i.d. ? Ik heb trouwens geen floppydrive, maar kan natuurlijk wel van cd booten, ik heb ook nog wel een knoppix cd...
Link naar reactie
[quote:6e68c77f4b="S0epkip"]Grappig, ik heb geen floppydrive dus de hele installatie wil niet verder gaan. [/quote:6e68c77f4b] Maar in die link van gerben staat toch ook een CD image? Eventueel zou je ook de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]Ultimate Boot CD[/url] kunnen downloaden. Daar staat behalve ook die IBM/Hitachi Drive Fitness Test, ook nog een aantal andere nuttige tools op.
Link naar reactie
[quote:c8e154bb21="jolo"][quote:c8e154bb21="S0epkip"]Grappig, ik heb geen floppydrive dus de hele installatie wil niet verder gaan. [/quote:c8e154bb21] Maar in die link van gerben staat toch ook een CD image? Eventueel zou je ook de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]Ultimate Boot CD[/url] kunnen downloaden. Daar staat behalve ook die IBM/Hitachi Drive Fitness Test, ook nog een aantal andere nuttige tools op.[/quote:c8e154bb21] Ja, ik zal die boot cd eens proberen inderdaad, bedankt voor de link. [quote:c8e154bb21="Orcer"]Bij een vriend van mij zat de accu kabel er niet in, waardoor hij in een spaarstand modus ging lopen. Misschien is je accu dus niet goed meer.[/quote:c8e154bb21] Hij loopt wel gewoon op 1700mhz dat heb ik al lang gecheckt natuurlijk, maar bedankt voor de tip. Als iemand trouwens nog wat hd-intensieve processen kan bedenken, zoals het decoden van een file (met Grabit), graag.
Link naar reactie
Oke met de Drive Fitness Test: - Quick Test: Device Failure, Technical details...blabla - Advanced Test: Corrupt sectors found: refill hd or repair sectors Ben nu repair aan het proberen... maar zal de hoeveelheid corrupt sectors zich niet gewoon uitbreiden na verloop van tijd?? Ik wil eigenlijk wel gewoon een nieuwe hd van IBM :o
Link naar reactie
Repair mislukte al, retour afzender dus denk ik... Als ik quick test doe krijg ik trouwens een ander resultaat als met de advanced test, ze stoppen beide met een Technical error, maar met de quick test staat er achter Device failure, "severe shock" en met de advanced test krijg ik alleen Device failure... Ik denk dat dit "severe shock" insinueert dat de hd een flinke klap heeft gekregen en daarom beschadigd is, maar dit is niet het geval, mijn laptop vertoont ook nergens sporen van een val / fysieke schade, dus ik neem aan dat ze niet kunnen aankomen met : eigen schuld, laten vallen ?? Dan kan ik het trouwens altijd nog op mijn all-risk verzekering gooien, als IBM moeilijk doet, maar moet ik dan zeggen dat ik 'm per ongeluk heb laten vallen of wat? Eerst maar kijken wat IBM zegt denk ik..
Link naar reactie
[quote:ae51f6f532="S0epkip"] Ik denk dat dit "severe shock" insinueert dat de hd een flinke klap heeft gekregen en daarom beschadigd is, maar dit is niet het geval, mijn laptop vertoont ook nergens sporen van een val / fysieke schade, dus ik neem aan dat ze niet kunnen aankomen met : eigen schuld, laten vallen ?? [/quote:ae51f6f532] IBM heeft in de laptop een foefje waardoor ze kunnen zien of de schijf cq laptop een klapper heeft gemaakt. Al zie je het niet aan de buitenkant, de binnenkant kan veel verraden. Weet helaas niet meer precies hoe dat zit, was even niet aan het opletten tijdens die trainningsdag...... zal m'n boeken weer is in moeten duiken
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...