Ga naar inhoud

netwerk via cross-kabel


Aanbevolen berichten

Ik wil 2 pc's (1x Windows XP en 1x Windows 2000) met elkaar verbinden om bestanden uittewisselen en internet te delen. Het USB modem is aangesloten op de Win2000. Tot nu toe lukt het me niet om dit voor elkaar te brengen. In het systeemvak geven beide pc's aan dat de netwerkkabel niet verbonden is. De kabel is gekocht, niet zelf gemaakt Volgens de doc die ik heb miet ik de wizard internet delen uitvoeren en dan moet het werken; nee dus!!!!!!!!!! Heeft iemand een idee of een website waar ik meer info kan vinden? Ik vind van alles over delen via hub.; dat heb ik ook geprobeerd. Dan kan ik wel bestanden uitwisselen maar internet delen werkt dan ook niet.
Link naar reactie
Bestanden delen moet vrijwel meteen werken, daar hoef je niet veel voor te doen. Zitten beide PC's in dezelfde werkgroep? En heb je bij beide PC's minstens 1 map gedeeld? Overigens als je goed op het forum gezocht had, had je dit gevonden: http://www.tekstenuitleg.net/artikelen/netwerk_aanleggen.php Daar staat veel info over dat onderwerp.
Link naar reactie
[quote:a310aaf047="gi32288"]Tot nu toe lukt het me niet om dit voor elkaar te brengen. In het systeemvak geven beide pc's aan dat de netwerkkabel niet verbonden is. De kabel is gekocht, niet zelf gemaakt[/quote:a310aaf047]Dan moet je hier beginnen. De rest is (nu nog, helaas) overkill. Dit soort waarschuwingen kloppen, dus niet negeren! Of je zou de eerste zijn waar dit onzin is ... nou ja, zeker ben ik natuurlijk nooit. Soms is het een slecht contact, soms is het toch de netwerkkaart, soms is het de kabel. Dus ja, wat weet je nog meer te melden? Werken de netwerkkaarten? (= bv: getest in een andere wel werkende configuratie?). Werkt de netwerkkabel in een andere configuratie? Bekijk de kabel eens of het een echte cross-kabel is. Wanneer de stekers op gelijke wijze naast elkaar liggen, is dan de kleurvolgorde van de 8 draadjes hetzelfde of juist verschillend? Heel soms werkt de kabel gewoon niet. Kan gebeuren ook bij een kant-en klare kabel. Dus ja, toch checken met een testapparaat oid. Een goede elektronica zaak moet dit voor je kunnen verifieren.
Link naar reactie
Beste Hans, Van de netwerkkaarten ben ik zeker, die hebben al in andere configuraties met hub gewerkt. Ik ben met de cross-kabel terug naar de winkel gegaan en die bleek defect (dit komt nooit voor zei de man) Met de nieuwe kabel (15 meter voor 2 pc's die 1 meter van elkaar staan, maar er was geen andere van 2,5 meter meer) werkt het nu, maar ik heb nog 1 probleem: pc a is de gateway met ip 192.168.0.1 en het usb modem, windows 2000 en alle drives/mappen gedeeld. pc b met Windows XP Home SP2 heeft ook alle drives/mappen gedeeld en krijgt ip 192.168.0.220 toebedeeld. Ik kan van zowel pc a als b op internet; ik kan ook de drives/mappen van pc b op pc a zien en benaderen maar ik kan vanaf pc a geen verbinding maken met pc b. m.a.w een ping van 192.168.0.220 naar 192.168.0.1 werk; een ping van 192.168.0.1 naar 192.168.220 geeft een timeout. Ik heb alle firewall en virusprogs al uitgeschakeld maar dat help nie. Heb je een idee?
Link naar reactie
[quote:b4dc19b58f="gi32288"]Beste Hans, Van de netwerkkaarten ben ik zeker, die hebben al in andere configuraties met hub gewerkt. Ik ben met de cross-kabel terug naar de winkel gegaan en die bleek defect (dit komt nooit voor zei de man) Met de nieuwe kabel (15 meter voor 2 pc's die 1 meter van elkaar staan, maar er was geen andere van 2,5 meter meer) werkt het nu, maar ik heb nog 1 probleem: pc a is de gateway met ip 192.168.0.1 en het usb modem, windows 2000 en alle drives/mappen gedeeld. pc b met Windows XP Home SP2 heeft ook alle drives/mappen gedeeld en krijgt ip 192.168.0.220 toebedeeld. Ik kan van zowel pc a als b op internet; ik kan ook de drives/mappen van pc b op pc a zien en benaderen maar ik kan vanaf pc a geen verbinding maken met pc b. m.a.w een ping van 192.168.0.220 naar 192.168.0.1 werk; een ping van 192.168.0.1 naar 192.168.220 geeft een timeout. Ik heb alle firewall en virusprogs al uitgeschakeld maar dat help nie. Heb je een idee?[/quote:b4dc19b58f] Is op beide PC's client voor ms-netwerken geïnstalleerd? Is bestands- en printerdeling op beide geïnstalleerd? Let er overigens op dat als je geen vast ips insteld hebt, dat het je iets langer moet w88 bij het opstarten voordat beide computers elkaar zien en herkennen. Kan ff paar minuten duren. Je zou daarom ook ff kunnen proberen om beide computers een vast ip te geven. Je vult bij PC1 bijv. volgende in: IP: 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0 Bij PC2: IP: 192.168.0.2 subnet: 255.255.255.0
Link naar reactie
[quote:f9d399d5ef]Beste Hans, Van de netwerkkaarten ben ik zeker, die hebben al in andere configuraties met hub gewerkt.[/quote:f9d399d5ef] Worden die 2 PC's met elkaar rechtstreeks verbonden of gaat de verbinding over een hub? In het eerste geval hebt ge inderdaad een cross cable nodig, in het tweede geval moet ge een gewone kabel gebruiken.
Link naar reactie
[quote:9d87982e5a="gi32288"]Op beide pc's is client voor ms-netwerken geïnstalleerd en bestands- en printerdeling. Ik heb pc b 192.168.0.2 subnet: 255.255.255.0 toegekend (pc a had al 192.168.0.1 subnet: 255.255.255.0 via ICS) Alle firewalls + virusprogs staab uitgeschakeld.[/quote:9d87982e5a] Okee laat ff weten of het nu wel gaat werken.
Link naar reactie
Ik heb alle mogelijk verstorende progs uitgeschakeld (virus, firewal etc.) Van pc a naar pc b is er geen enkel probleem; ik kan bestanden en mappen van pc a naar pc b slepen en omgekeerd. Van pc b naar pc a krijg ik de foutmelding '\\pc-a is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtegingen voor deze netwerkbron. Neem contact op met ..... Kan netwerkpad niet vinden.' Ik gebruik Total commander voor bestandsbeheer maar ook verkenner maakt geen contact. Ik gebruik geen speciale gebrukersgroepen of iets dergelijks. Op beide pc's is maar 1 gebruiker met admin rechten. Ik begrijp er niets meer van
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...