Ga naar inhoud

Niet opstarten IBM laptop


Aanbevolen berichten

Een vriend van mij heeft via zijn befrijf een afgeschreven laptop op de kop getikt waarvan de harde schijf compleet leeg gemaakt werd voor ze het apparaat mee kregen. Hij heeft er dus ook het besturingssyteem niet bij gekregen. Nu proberen we er Windows 98 op te zetten maar dat lukt op een of andere manier niet. Wat gebeurt er nl. Als de PC wordt opgestart komt de melding: Starting Safe Boot in beeld en even daarna Failed to open Layer_Key rc=5b030001. Ik heb opgestart vanaf diskette en de HD geformatteerd met het commando format C/s. Het resultaat is echter dezelfe melding. Heeft iemand een hoe ik dit op kan lossen? Het betreft overigens een IBM ThinkPad P3. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Alvast bedankt hiervoor.
Link naar reactie
Wat bedoel je precies met installatiegegevens? Ik ben al aan het zoeken geweest op de site van IBM maar kan eigenlijk niets vinden waarvan ik denk dat het mij verder kan helpen. Het is een ThinkPad T21. Het vreemde is dat ik de c: schijf (na opstarten van flop) gewoon kan benaderen maar de D; niet. Zoals je wellicht weet heeft dit type een verwisselbaar diskette/CDrom station en kennelijk wordt de driver voor de CD rom niet geladen hoewel ik dit wel opgeef. Nog meer ideeën misschien?
Link naar reactie
Ik heb de HD geformateerd en er is 4 Gb beschikbaar. Ik heb mijn eigen XP schijf eens laten draaien maar krijg als de 'echte' installatie moet beginnen de melding: 'kan schijf niet benaderen'. Windows 98 kan ik niet proberen omdat de CD-driver niet wordt geïnstalleerd. Ik heb geen idee in welke hoek ik het moet zoeken.
Link naar reactie
Bedankt voor de links Bosje, maar ik was zelf ook al aan het spitten geweest op de IBM site. Ik kan echter niks vinden wat mij verder helpt. Ik weet echt geen manier om Win98 te installeren zolang de CD-Rom niet werkt. Hoewel niet werkt... als ik de XP cd-rom er in doe en start van cd kan de speler kennelijk wel benadert worden. Het blijft een vreemde zaak. Wat zou de melding: Starting Safe Boot trouwens betekenen?
Link naar reactie
dat wil zeggen dat er een stukje data ontbreekt op de hdd van IBM ter groote van 52 mb denk ik mijn ti laptop had ook zo iets, geformateerd door de vorige eigenaar maar ik kon op de site van ti wel de nodige data en drivers ophalen vandaar mijn antwoord op de site van IBM veel suc6 met de instalatie je kunt altijd nog de schijf in een andere machine instaleren en in de laptop uitpakken groet win2k
Link naar reactie
[quote:d0ecafdfee="gerardb"]Nu proberen we er Windows 98 op te zetten (..) Het is een ThinkPad T21. [/quote:d0ecafdfee] Check [url=http://64.179.4.149/questions/showthread.php?s=&threadid=243518]deze[/url] en [url=http://www.suggestafix.com/index.php?s=a5a027a87f75a5b9f72d2533787d9aca&act=ST&f=19&t=13874&st=0]deze discussie.[/url]
Link naar reactie
Bedankt voor de goede tip Jolo, mede hierdoor heb ik het apparaat aan de praat gekregen. Win98 is inmiddels geïnstalleerd maar alles nog niet optimaal ingesteld. Ik moet eerst nog op zoek welke geluidskaart, videokaart en modem in het ding zitten. Hopelijk kan ik hier op internet wat over vinden. Zouden overigens alle T21 machines gelijk uitgerust zijn? Als er iemand is met een soortgelijk apparaat zou ik het zeer op prijs stellen als mij die hier informatie over wil verstrekken. Dat maakt het zoeken naar goede drivers al weer een stuk eenvoudiger. Alvast bedankt.
Link naar reactie
Bedankt Antrix, hier heb ik ook mijn drivers weggehaald. Maar ik wist niet dat er een speciaal programma aan te pas kwam om de toetsenbord indeling goed te krijgen. Ik heb het bestand Hotkey Driver onder Utility geprobeerd maar hier loopt de de machine muurvast op tijdens installatie. Was dat overigens het bestand wat je bedoelde in mijn andere topic? Ik kan tenminste verder niets specifieks voor het toetsenbord vinden.
Link naar reactie
[quote:6c422aeadc="gerardb"]Bedankt Antrix, hier heb ik ook mijn drivers weggehaald. Maar ik wist niet dat er een speciaal programma aan te pas kwam om de toetsenbord indeling goed te krijgen. Ik heb het bestand Hotkey Driver onder Utility geprobeerd maar hier loopt de de machine muurvast op tijdens installatie. Was dat overigens het bestand wat je bedoelde in mijn andere topic? Ik kan tenminste verder niets specifieks voor het toetsenbord vinden.[/quote:6c422aeadc] Dat was het bestand wat ik bedoelde in je andere topic, maar niet geholpen lees ik.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...