Ga naar inhoud

Foutmelding tijdens opstarten


Aanbevolen berichten

Mijn pc start niet meer normaal op. Bij het scherm waarin je op del kan duwen om in de BIOS terecht te komen, blijft de pc hangen. Er staat een melding: pri slave: GWH2 memorex DVD-maxx 1648HJ sec master: ver 0.07, cd-rw BCE 3212 IM CMOS settings wrong. CMOS memory size wrong. Nu kan ik op F1 klikken om setup te draaien, of F2 om de vorige instellingen of zoiets te laden. Als ik dat doe start de pc verder op, maar eens op mijn bureaublad kan ik niet meer online, krijg ik allerlei meldingen dat nieuwe hardware gevonden is maar nog niet geïnstalleerd, (printer, soundcard,...) Twee weken geleden heb ik een nieuwe soundcard geïnstalleerd: Hercules DVD 5.1, misschien dat dit de oorzaak is, I don't know...
Link naar reactie
Het effect van de melding (nieuwe hardware gevonden) kan duiden op een BIos foutmelding dat de Bios instellingen zijn gewist. Dit gebeurt bv na een CLear CMOS. Maar ja, de melding volgt specifiek op de sec master. Ik zou dus de Dvd en CD-Rw even loskoppelen, om na te gaan of de melding voor de computer bedoeld is of voor een IDE apparaat. Als het de computer is, dan op F1 klikken (of Del) en de instellingen weer goed zetten.
Link naar reactie
Bij mijn weten ben ik nergens een jumper gekomen waardoor een Clear CMOS zich heeft voorgedaan... CD-RW en DVD loskoppelen van elkaar bedoel je? Of de IDE-kabel van het moederbord loskoppelen? Verder niets aan de BIOS veranderen? (bv. deze apparaten uitschalen ofzo).Wanneer hiermee mijn probleem opgelost is, dan is 1 van deze apparaten stuk, of niet? Ligt het niet aan deze apparaten maar aan de pc zelf, aan welke instellingen in de BIOS kan het dan liggen? De pc start altijd normaal op en ben al tijdje niet meer in BIOS geweest dus daar kan normaal gezien niets veranderd zijn. Ik zit momenteel op kot en de desbetreffende pc staat thuis, dus ik kan ten vroegste vrijdag bovenstaande testen. Alvast bedankt!
Link naar reactie
misschien onbenullig, maar ik mis de vermelding van de primary master. het kan natuurlijk dat de ts die niet heeft overgetypt maar dan was de vermelding van de primary slave ook niet nodig geweest. hoe zit het met de bekabeling: alles goed aangeklikt en dús de goede pooltjes op de goede pooltjes en de voeding niet omgekeerd hard aangedrukt??
Link naar reactie
[quote:0cde504913="derkdejong"]misschien onbenullig, maar ik mis de vermelding van de primary master. het kan natuurlijk dat de ts die niet heeft overgetypt maar dan was de vermelding van de primary slave ook niet nodig geweest. hoe zit het met de bekabeling: alles goed aangeklikt en dús de goede pooltjes op de goede pooltjes en de voeding niet omgekeerd hard aangedrukt??[/quote:0cde504913] Die vermelding heb ik weggelaten. Eerst een heleboel Autodetecting, en daaronder pri master... Ik heb zelf niets aan de hardware veranderd, behalve twee weken geleden een soundcard geïnstalleerd. Ik heb toen wel mijn CD-RW aangesloten op die soundcard, misschien dat het daaraan ligt? Aan de rest heb ik niets veranderd dus daaraan kan het toch onmogelijk liggen...
Link naar reactie
hoe dan ook: je zult moeten gaan experimenteren. om te beginnen de verbinding geluidskaart-cdrw losnemen (zit die m.n. in de cdrw wel op de goede plek trouwens....??) dan opnieuw pogen te starten. dan cdrw en dvd losnemen en pogen te starten, en als dat lukt de apparaten weer een voor een bij zetten (let op de jumpering). zoals eerder al gezegd: alle contacten in de kast goed nalopen op juiste plaatsing en aandrukken.
Link naar reactie
[quote:771f44436e="Hans.Vosman"]Even je berichtjes bekeken. In dit soort gevallen is het heel praktisch om te weten wel merk/type moederbord je gebruikt. Bv een K7S5A van ECS. Ook is het handig te weten wat er precies aan hardware in de computer zit. Oh ja, een batterij die tenminste 3V spanning heeft, die is niet leeg. Heb je toevallig een K7S5A?[/quote:771f44436e] Ja dat klopt een K7S5A van ECS! Wat kan ik aan die verkeerde kloksnelheid van de CPU doen? Tnx in ieder geval.
Link naar reactie
Geef wat meer informatie over je configuratie, zoals soort geheugen en aantal en grootte, moederbord versie (1.0 of 3.1 of anders), Bios versie, uitbreidingskaarten. Eerst het goede nieuws: Op dit forum (inclusief mijzelf) zijn een heleboel (on)tevreden gebruikers met 1 of meer van die moederborden. Veel ervaring is dus aanwezig. Het slechte nieuws: Het is een moeizaam moederbord. Zelf heb ik er nu 3 in beheer waarvan er eentje in ieder geval niet stabiel blijft met DDR geheugen. De andere 2 zijn NU heel erg stabiel met DDR geheugen en een zeer nieuwe bios versie (11-8-2003 dacht ik). Dat waren ze niet. Ergens op mijn homepage staat er een heel verhaal over. Het moederbord met de XP1600 CPU is niet stabiel met mijn XP1800 en XP2400 CPU. Waarom? Ik zou het niet weten. Andere CPU's niet geprobeerd omdat ik die (nog) niet had. Het moederbord met de XP2400 CPU was niet stabiel met mijn XP1800. Beide moederbord draaien op DDR geheugen 512 en 768MB en de genoemde BIos versie. Die laatste is erg belangrijk omdat ik met alle voorgaande versies problemen had. Een slechte voeding zal ook invloed hebben, alleen denk ik niet dat die zoveel invloed hebben. Netvoedingen en uitbreidingskaarten wisselen hebben bij mij de problemen namelijk nooit opgelost. Het is wel zo dat ik wat meer hardnekkige problemen had met een NCR810 SCSI kaartje. Maar ook een Adaptec kaartje loste het probleem niet op, wel was het probleem (NCR810 kaartje verwijderen en dan CLear CMOS) niet meer nodig. Dus duidelijk minder vervelend, dat wel. COmplex ... daarom is het belangrijk dat je zoveel mogelijk details geeft over je configuratie.
Link naar reactie
RAM: 1 latje 512 DDR-RAM 400 Mhz (hoewel mijn bord maar 266 MHZ RAM aankan) Moboversie: Waar kan ik dit terugvinden? Biosversie: Released 29 april 2002, versie 1.21.11 CPU: Athlon 1800+ XP Uitbreidingskaarten: 1/ GeForce 2 64 MB 2/ Soundcard Hercules DVD 5.1 Heb nog even rondgekeken in de BIOS, misschien kan je iets met volgende: Bij CPU PnP SETUP stond: CPU Brand: AMD K7 CPU Type: Athlon XP CPU Speed: 100/100MHZ (enkel deze twee cijfers kan ik veranderen in dit scherm naar 133, afzonderlijk of samen) CPU Core Voltage: 1.744V CPU Frequency: 100MHz DRAM Frequency: 100MHz
Link naar reactie
Moederbord versie is vermoedelijk te herkennen aan de Bios ID. Op het moederbord staat er in de hoek nabij de laatste PCI kaart op het moederbord geschreven. Wanneer je de FSB/geheugen snelheid instelt op 133/133 dan start de computer wel op? Krijg je een Clear CMOS direct na het uit -en weer aanzetten van de computer. Of is het vrij willekeurig? Of pas de volgende dag, week ... Heel soms wordt alleen de CPU informatie gewist (alleen gezien met de XP2400 op het moederbord waar de XP1600 normaliter in zit), meestal zie ik dat alles teruggezet wordt, dus ook de tijd. Dat is best wel vervelend. Heb je Memtest86 gedraaid? Het lijkt me dat je geen moeilijke hardware hebt aangesloten. De Bios versie is vrij oud, ik zou eerst een nieuwere versie plaatsen. Wel opletten, geheel risicovrij is dat niet. Met de 030811 versie heb ik nu mijn vroeger meest instabiele systeem heel erg stabiel. Afgelopen jaar alleen bij hardware wijzigingen Clear CMOS gezien. Deze versie laat zich alleen vaak niet probleemloos installeren. Ik doe dat altijd op 100/100. Wanneer de computer na de flash niet zelf opstart, dan heb je zeer waarschijnlijk een probleem bordje. Na aan/uitzetten (en eventueel een CLear CMOS) start die alsnog op. Wanneer na 133/133 instellen de computer niet opstart (scherm blijft zwart) dan moet je naar een oudere Bios terug, bv de 021129 versie. Pas bij mijn broer de 021129 versie geinstalleerd. Daar kreeg ik de 030811 versie ook niet geinstalleerd. Op SD-Ram zal het systeem wel werken, maar met DDR gaat het mis. Of het probleem specified is voor de XP1800, dat weet ik niet. Ze hadden vrij veel problemen met dat systeem. Ik zal hun eerdaags wel weer vragen of die het nog goed doet. In principe verwacht ik bij hen 1x maand een CLear CMOS.
Link naar reactie
Beste Hans.vosman, Hard bedankt voor je hulp, ik apprecieer dat enorm. Maar op hardware-gebied ben ik quasi een leek, dus wat je in je post zei, begrijp ik allemaal niet zo goed. Mijn pc werkt op dit moment perfect, zelf na aan- en uitzetten (BIOS wordt niet meer automatisch gereset, dit is maar 1 keer voorgevallen). Het enige probleem dat ik momenteel ondervind is de kloksnelheid van de processor. Hetgeen je in je post mij aanraadde om te doen (nieuwe BIOS-versie, Front Side Bus op 133/133, ...), is dat om die kloksnelheid weer op de gewone 1,5 Ghz te krijgen (en niet zoals de 1.15 GHz nu) of om een Clear CMOS in de toekomst te voorkomen? Dit is me even niet duidelijk, vergeef me :lol: Ik heb persoonlijk nog nooit een nieuwe BIOS-versie geïnstalleerd, ik zou dus niet weten hoe je dat doet, en ik heb dan ook wat angst om in de BIOS te gaan knoeien. Ik wil gerust proberen om CPU Frequency en DRAM Frequency (is dit de Front side bus?) allebei op 133 te zetten, maar als mijn pc dan niet meer opstart, panikeer ik helemaal vermoed ik... :-?
Link naar reactie
[quote:cad259c9e5="Hans.Vosman"]In het algemeen lijkt me snel geheugen geen probleem. Ik gebruik zelf tot nog toe met succes, alleen 333 geheugen. Met het door mij gekocht 266 geheugen heb ik enkel problemen gehad. Ik heb er geen enkele module meer van. Alles terug naar de leverancier.[/quote:cad259c9e5] normaliter klopt het, echter niet voor alle mobo. Officieel dan : http://www.ecs.com.tw/ECSWeb/Support/FAQ_Answer.aspx?&FAQID=20114003&MenuID=46&LanID=0 Als ie officieel geen ddr333 support dan zal ie zeker geen ddr400 lusten, ik denk dat dit zijn probleem zou kunnen zijn. Topic starter : als je geen ddr266 heb, heb je toevallig wel sdram ?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...