Ga naar inhoud

Herkent nieuwe hardware niet


Aanbevolen berichten

  • Reacties 42
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

[quote:6203a80074="RuudLeeuw"] Ik zag nu bij Conf Scherm-Systeem-Apparaatbeheer bij "Disks" (naast de "Generic Floppy") ook staan: Generic IDE Disk Type 47". Er wordt dus wel iets gedetecteerd. [/quote:6203a80074] Zolang die Generic IDE Disk Type 47 er 2 keer staat is het in orde. 1 is de Primary IDE. De andere de Secondary IDE. Soms is het zo als 2 IDE apparaten niet goed samenwerken als Master en Slave, dat er dan nog een kans is als beide IDE apparaten Cable Select ondersteunen. Cable Select staat trouwens ook in [url=http://www.computerwoorden.nl/woorden/php/index.php3?lijstwoord=19032&topic=nieuw&letter=c]Computerwoorden.nl[/url]
Link naar reactie
Hallo, even pauze gehad maar ben weer terug met mijn probleem. Heb de jumper van CD-speler op de meest rechtse gezet (zitten geen merktekens bij, de contactjes zitten vrij links van het apparaat, ga er nu van uit dat dit de Master Select is). Een muziek CD startte Windows Media Speler op en produceerde muziek. Ik heb nu wel in mijn Systray "DirectCD, geen ondersteunend station" staan. Al die tijd was de DVD speler wel aangesloten. Toen ik een muziek CD er in stopte werd deze nu ook herkend door Win Mediaspeler en speelde de muziek. Het lijkt er op dat het probleem zat in de Master/Slave setting van de CD-speler. Nu moet ik alleen dat "DirectCD, geen ondersteunend station" verhelpen maar misschien gebeurt dat als ik de software van de DVD-brander installeer. Bedankt voor al het meedenken !!
Link naar reactie
Ik was dan zover dat de beide apparaten (CD speler en DVD brander) asl E en F schijf werden herkend, en muziek werd er afgespeeld en een foto CD kon zonder problemen worden bekeken. Maar toen branden... Mijn geinstalleerde Nero5-punt-nog-wat herkende geen DVD Ik heb toen deze er afgehaald en de bijgeleverde Nero OEM 6 geinstalleerde alsmede ander bijgeleverde DVD software. Toen ik Nero 6 op had gestart opende ik de CD lade om de install CD er uit te halen: toen ging het systeem op tilt. Het is nu zo dat aan het einde van het Win98 opstarten (desktop icoons zijn op 0028:00770076 in VxD--- Dit is aangeroepen vanaf 0028:C182CD70 in VxD voltrack (04) + ooooo430. U kunt mogelijk normaal doorgaan" Maar enter geeft zwart scherm, alt+ctrl+del geeft blauw scherm "Het systeem is bezet". Geen idee waar ik dit moet zoeken. Tijdens de laatste fase van het opstarten heb ik met alt+ctrl+del geprobeerd applicaties te beeindigen voordat het vastliep maar dat schijnt niet te helpen. Ik kan dit typen vanaf een laptop, aangesloten op thuisnetwerk. Moet ik dit zoeken in software of toch in de hardware (maar die leek dus te werken. Hoe kan ik die laatste geinstalleerde software verwijderen ?
Link naar reactie
heb eerst de cd-speler losgemaakt, dit gaf hetzelfde resultaat en dus geen oplossing Daarna deze aangesloten en DVD brander losgemaakt maar de PC start niet verder op dan ergens met waarschuwing iets over second slave... Dit is raar want ik dacht dat de CD-speler nu als master stond (staan geen tekens bij de jumper). Toch maar eens dat Cable Select proberen alhoewel zoiets voor die CD speler een blind guess blijft Beide apparaten zijn van ASUS en installatie software is erg mager, heb ik niets aan gehad. Zou willen dat ik nooit aandeze ellende was begonnen...
Link naar reactie
Ik had na heraansluiting waarschijnlijk weer in BIOS detect harddisk moeten doen. Dus na laatste ervaring dit gedaan: staat nu Prim IDE Master 15021Mb en Sec IDE Master CDRom Save en exit Begint de CDspeler weer te draaien (zat die Ner cd nog in) Op het moment dat ik de er uithaal krijg ik weer mijn VxD melding, blauw scherm. Dit begint op een weblog te lijken maar I am running out of options...
Link naar reactie
[quote:bab7b6a645="RuudLeeuw"] Dit is raar want ik dacht dat de CD-speler nu als master stond (staan geen tekens bij de jumper). [/quote:bab7b6a645] Hoe de jumper moet staan als Master, Slave of Cable Select, kun je zien op [url=http://www.gemiinfo.com/image/cdromback.gif]deze afbeelding.[/url] [quote:bab7b6a645="RuudLeeuw"]beide apparaten aagesloten als Cable Select: krijg ik weer dat scherm "Sec Slave - ATAPI incompatable" [/quote:bab7b6a645] Maar had je daarvoor wel zo een [url=http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/z_000553idecable80.jpg]80 aderige flat-kabel[/url] voor gebruikt? Dus met een blauwe connector die op de onboard controller, van het moederbord is aangesloten. Met een 40 aderige flat-kabel werkt dit waarschijnlijk niet goed. [quote:bab7b6a645="RuudLeeuw"] Toen ik Nero 6 op had gestart opende ik de CD lade om de install CD er uit te halen: toen ging het systeem op tilt. Het is nu zo dat aan het einde van het Win98 opstarten (desktop icoons zijn op 0028:00770076 in VxD--- Dit is aangeroepen vanaf 0028:C182CD70 in VxD voltrack (04) + ooooo430. U kunt mogelijk normaal doorgaan" Maar enter geeft zwart scherm, alt+ctrl+del geeft blauw scherm "Het systeem is bezet". [/quote:bab7b6a645] En als je nu in plaats van het drukken op de eject knop, de cd softwarematig laat ejecten via de rechter muis knop op de cdrom icoon en eject.
Link naar reactie
Bedankt; dat plaatje is duidelijk (die CD-speler had toch wel markings maar op een plaats die ik over het hoofd had gezien - maar klopte wel met mijn veronderstelling) Die platte kabel is het denk ik ook niet, het plaatje lijkt veel op die ik heb, alleen dan met een rode draad a/d zijkant; maar sluit in breedte helemaal aan op de stekker dus dat lijkt me wel te kloppen. Ik gebruik overigens de kabel die in de PC zit, kan eens kijken of de kabel bijgeleverd bij de DVD-speler te gebruiken is. Ik had ook gedacht aan die eject-methode (durf die PC bijna niet meer aan te raken, anders dan om'em uit het raam te gooien...), maar gaf geen oplossing. Ik kreeg hetzelfde blauwe scherm toen ik als laatste poging de oude hardware er weer in zette. Ik denk dus dat ik moet zorgen dat ik die geinstalleerde software kan deleten.
Link naar reactie
[quote:19577fdda2="RuudLeeuw"]Hoe kan ik die laatste geinstalleerde software verwijderen ? (..) Ik denk dus dat ik moet zorgen dat ik die geinstalleerde software kan deleten.[/quote:19577fdda2] Weet je dan nog welk programma je voor het laatst geïnstalleerd hebt? Als je in Windows 98Se drukt op de toetsen combinatie Ctrl Alt Del, dan zou je moeten zien welke programma's actief zijn. Bij een verse Windows 98Se installatie zijn dat dus Explorer en Systray. Andere programma's dan die genoemde twee zou je daar kunnen beëindigen, om te zien of je daarna wel je cd kunt ejecten. Als dat werkt en je weet waar dat (hulp)programma bij hoort zou je dat eventueel kunnen verwijderen via Configuratiescherm > Software.
Link naar reactie
Ik heb dit inderdaad vele malen gedaan: tijdens dat laatste traject van opstarten, als Desktop zo'n beetje zijn icoontjes heeft geladen alt+ctrl+del gedaan maar er lijkt geen harde regel te zijn van een bepaald programma dat altijd het laatste is: soms dacht ik dat DirectCD of Createcd52 het was en some stond er <onbekend apparaat>.... aha dacht ik en "beeindigde" dit maar altijd kwam dan toch dat blauwe scherm. Zoals gezegd heb ik de oorspronkelijke apparatuur er weer in gezet en in de BIOS Harddisk "autodetect gedaan. Gaf dus geen oplossing. Toen ben ik meer richting software gaan denken en heb vandaag in Safe Mode een aantal keer opgestart met uiteindelijk resultaat dat ik alle recente software heb verwijderd. Met msconfig het ik een aantalprogramma's uit het Opstart programma gehaald en ergens stond er een opstartlijn (Config.sys ? ik type dit op't werk en herinner het me niet precies meer) heb ik disabled. Toch heb ik nog steeds dat blauwe scherm aan het einde van opstarten. Heb dmv Systeem Accesoires de schijf laten checken (Defragmenteren werd onderbroken omdat een fout op de schijf werd aangetroffen) en geen foute bits/bytes/clusters aangetroffen. Voor defrag geen tijd meer, morgen verder.
Link naar reactie
Beide procedures gaven geen oplossing, aan het einde van opstarten kreeg ik nog steeds een blauw scherm. Daarom BIOS nog maar eens gekeken: bleek dat Secondary IDE Master en Sec IDE Slave allebei "CDRom" toonden... Dus Harddisk auto-detect en Save & Exit.... gaf opstarten naar Desktop. Maar als ik naar "Deze Computer" ga krijg ik weer hetzelfde blauwe scherm: Uitzondering OE is opgetreden op 0028:C004D8C5 in VxD VFAT(01) + 0000B8ED. Dit is opgeroepen vanaf 0028:C182CD70 in VxD voltrack(04) + 00000430. [enter] geeft dan zwart scherm en PC geeft alleen nog pop up bij Alt"Ctrl+Del, doet verder niets meer. Systeem lijkt stabieler te zijn als ik de CD (de CD waardoor de ellende waarschijnlijk is ontstaan: de Nero 6 OEM CD) in de lade heb, dan gaat het systeem niet op tilt na opstart maar kan ik een applicatie opstarten. Suggesties welkom, ik ga nu weer kijken wat er gebeurd als ik de CD lade aanraak en "Deze Computer" klik; en als 'ie dan nog niet op blauw staat (kan me bijna niet voorstellen) dan weer eens kijken bij systeembeheer.
Link naar reactie
Hallo, volgens mij heb ik dat InCD van die Nero schijf NIET geinstalleerd. Ik heb geen chipset drivers van mijn moederbord geinstalleerd.... In de eerste plaats staat zoiets niet bij de gebrekkige installatie instructies van ASUS. Ik heb een kale Win98SE een 6 maanden geleden geinstalleerd en eerlijk gezegd weet ik niet of ik een aparte moederbord CD heb gebruikt in dat verhaal. Is dat te controleren ? Maar dat zegt niets over de meest recent problemen: ik krijg ook dat blauwe scherm ook nu de oude apparaten in hun originele instellingen (slave / master) er in staan. Net heb ik de DVD-lezer en CD-brander van het moederbord losgehaald en het systeem start normaal op, applicaties draaien, internet werkt, alles ok. Nu eens kijken of ik iets naar een floppy kan schrijven zonder dat ik dat vermaledijde blauwe scherm weer krijg.
Link naar reactie
Ok, kennelijk had in InCD wel geinstalleerd van een eerder genoemde link bracht me naar een ander forum en een soortgelijk probleem bevatte de suggestie alles van InCD uit Register te halen. Heb ik gedaan, en passant nog een hele Software sleutel van Ahead verwijdert want ik heb alles van Nero verwijdert(kennelijk wordt eea niet in het register dan weggehaald). Hierop de nieuwe CDRom aangesloten en.... krijg toch weer het blauwe scherm ! De codes zijn iets verandert maar het gaat nog steeds over iets in VxD, wat dat ook mag zijn. Hierop de CDRom weer losgemaakt en systeem loopt weer normaal. Uit dat andere forum begrijp ik dat Nero software ook je hardware kan stukmaken, maar dat verklaart dan niet waarom ik met mijn oude DVD-lezer (nadat ik Nero had verwijderd) hetzelfde blauwe scherm wordt getoond en het systeem vastloopt (eerder super vertraagd, niet echt vast). Nog iets over de IDE-kabel, dit is 40-pins; eerder was iets gezegd over 80-pins maar de aansluitingen zijn allemaal 40-pins. Bij de nieuwe CDRom zat geen IDE-kabel, wel bij de DVD-brander maar die kan ik niet gebruiken op 2 apparaten en deze heeft ook 40 gaatjes dus dat doet weinig veranderen. Nog iemand suggesties, ik heb al het bovenstaande wel gedaan denk ik.
Link naar reactie
Ik heb RegClean nog even op het Register losgelaten om Ahead helemaal te verwijderen; ook Vbo en Vob verwijdert daar deze iets van doen hadden met CDc ("ProtectCD") . Helaas, bij aansluiten van CDRom ging het toch weer fout Ik zal het in handen van een professional moeten geven, zie hier geen gat meer in. Ahead wordt bedankt met zijn rotzooi, ben er zeker van dat het door Nero 6 helemaal fout is gegaan. Einde thread. =
Link naar reactie
[quote:2cffc002c5="RuudLeeuw"] Ik heb een kale Win98SE een 6 maanden geleden geinstalleerd en eerlijk gezegd weet ik niet of ik een aparte moederbord CD heb gebruikt in dat verhaal. Is dat te controleren ? [/quote:2cffc002c5] Ja, controleer in Apparaatbeheer Systeemapparaten. Staat je chipset daarbij. Bijvoorbeeld op 1 van mijn pc's waarop ik in Windows 98Se de cipset drivers heb geïnstalleerd, zijn nu de apparaten, die dan een recenter datum hebben dan Windows 98Se VIA CPU to AGP controller VIA Standard CPU to PCI bridge VIA Standard PCI to ISA bridge [quote:2cffc002c5="RuudLeeuw"]Maar dat zegt niets over de meest recent problemen: ik krijg ook dat blauwe scherm ook nu de oude apparaten in hun originele instellingen (slave / master) er in staan. Net heb ik de DVD-lezer en CD-brander van het moederbord losgehaald en het systeem start normaal op, applicaties draaien, internet werkt, alles ok. [/quote:2cffc002c5] Staan de BIOS instellingen nog wel op de standaard waarden? Dus dat er niets is getweakt?
Link naar reactie
Heb gekeken bij Apaaraatbeheer - Systeemapparaten maar trof niets met de kreet CHIPSET aan. En uds ook niet wat lijkt op VIA CPU to AGP controller VIA Standard CPU to PCI bridge VIA Standard PCI to ISA bridge Hoe daar verder mee ? Ergens te downloaden ? Waarin (folder) installeer ik dat ? Zal eens kijken wat er gebeurt als ik in BIOS eea terugzet in Default waardes en die CD-speler installeer.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...