Ga naar inhoud

formatteren / partities ??


Aanbevolen berichten

[quote:fa32b97760="XardoW"] 1. Wat is het verschil tussen gewoon formatteren, en snel formatteren??[/quote:fa32b97760] Dat weet ik niet psies, maar ik denk dat gewoon formateren zeg maar vollediger is, dus dattie alles net ff wat beter eraf gooit.. (ik weet dit niet cker hor.. :wink: ) [quote:fa32b97760]2. Normaal gesproken heb ik 3 partities C (54 GB) - D (50 GB) - E (2 GB) Alleen ik heb er 1 van gemaakt (110 GB). Maakt dat wat uit? Werkt dat in mijn nadeel?[/quote:fa32b97760] Kan in je nadeel werken, maar hoeft niet..( de prestaties worden er niet slechter van ofzo) Ikzelf zou hem verdelen in 1tje van bv 30GB (voor Windows) en 1tje van 80GB (Voor documenten, games en andere proggies) Dit is vooral handig als je es een x windows eraf moet gooien, want dan raak je niet je documenten e.d kwijt. :wink:
Link naar reactie
1. Formateren is, voorzover niet bekend, het instellen van een organisatie op het medium. Doordat er beschadigingen van het medium kunnen zijn, die fouten in de gegevens-opslag kunnen veroorzaken, kan het medium hierop getest worden en dan wordt er in de organisatie van de gegevens rekening mee gehouden als er beschadigingen zijn: dit vindt plaats bij een volledige formatering. Een snelle formatering gaat uit van de resultaten van een eerdere test op dit type fouten en is derhalve enkel een verwijdering van gegevens in de organisatie. 2. Partitioneren kan voordelig zijn: je kunt bijvoorbeeld het besturings-systeem op een afzonderlijke partitie hebben staan, vervanging/herinstallatie kan dan zonder aandacht te hoeven schenken aan gegevens op een andere partitie. Stonden beiden op dezelfde partitie, dan is vervanging/herinstallatie van het besturings-systeem veel lastiger: voor een schone installatie moet je dan eerst de (overige) gegevens veiligstellen op een ander medium.
Link naar reactie
Bij een snelformat wordt alleen de "inhoudsopgave" van de schijf gewist, alle gegevens blijven dus netjes staan, maar zijn niet meer te vinden. Een volledige format overschrijft wel het hele gebied en kan eventueel op disk errors (bad sectors) checken. Nadelen van een grote partitie: Het defragmenteren duurt langer, bij een per ongeluk gedane format ben je alles kwijt (ipv de ene schijf), als je je data op een aparte partitie zet, hoef je die niet perse te backuppen bij een nieuwe installatie van je besturingssysteem. \edit: Jaap H was me voor....
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...