Ga naar inhoud

verkeerde schijfletter


Aanbevolen berichten

Op de hcc beurs vrijdag een upgrade set gekocht incl. hd een w. d. van 160 gb. Oude schijf erin gelaten om bestanden over te zetten een 6.5 gb. In de bios herkent hij de schijf van 160 gb. als primary master en die van 6.5 gb. als primary slave. Ook de jumpers zo ingesteld 160 gb. als master en 6.5 gb. als slave. Maar wind. xp geeft aan dat de 6.5 gb. de c: schijf is en dat die van 160 gb. de e: schijf is. De ide kabels heb ik ook al eens verwisseld maar geen sucses Hoe kan ik dit vervelende probleem verhelpen? Huub
Link naar reactie
Dit is in te stellen bij conf.scherm > systeembeheer > computerbeheer. Hier kan je dan links schijfbeheer kiezen en dan door rechter muis op een station de stationsletter wijzigen. Dit komt waarschijnlijk omdat er al een D aanwezig is? Cd of Dvd? Heel soms kunnen programma's hierdoor wel niet meer goed werken, maar daar heb ik zelf nog geen last van gehad hier.
Link naar reactie
Vraag 1, die oude staat gedefineer als actieve primary partite, dit is alleen te verhelpen met een partitie programma (partition magic) en dan windows op de nieuwe schijf opnieuw te installeren. Hij geeft bij het installeren al aan op welke schijf hij dit gaat doen. Vraag2: er gaat altijd ruimte verloren bij het formatteren, een schijf is altijd minder dan de opgegeven ruimte, dit verschilt zelfs per merk
Link naar reactie
Je kunt de C inderdaad niet kiezen omdat die andere dat al is. Verander eerst de c in een vreemde letter (P: ) en dan de E: in C: Daarna kun je de P: in bv. E: veranderen. En dat verschil van 30 GB is ook deels te danken aan het verschil in rekenen met bits en bytes. 1000 ipv 1024 bits per megabyte. Daar komt een deel van dat verschil vandaan. Mocht dat het niet zijn dan kan het dat je moederbord schijven van die grootte niet kan hanteren en je kunt daarvoor software downloaden.
Link naar reactie
[quote:a395ead261="The_Dude"]En dat verschil van 30 GB is ook deels te danken aan het verschil in rekenen met bits en bytes. 1000 ipv 1024 bits per megabyte. Daar komt een deel van dat verschil vandaan. Mocht dat het niet zijn dan kan het dat je moederbord schijven van die grootte niet kan hanteren en je kunt daarvoor software downloaden.[/quote:a395ead261] [quote:a395ead261="red_bull"]er gaat altijd ruimte verloren bij het formatteren, een schijf is altijd minder dan de opgegeven ruimte, dit verschilt zelfs per merk[/quote:a395ead261] Ik ben met jullie eens dat de fenomenen die jullie beschrijven kloppen, daardoor gaat inderdaad schrijfruimte verloren. maar ik vind 30Gigabyte wel heel erg veel voor deze zaken. het 1000 - 1024 verhaal zou uiteindelijk een factor 1.074 moeten schelen. dus een HDD van 148 Gb zou daardoor verklaard kunnen worden. ruimteverlies door partitioneren is bij mij meestal zo'n 2-8 MB per partitie, plus nog een klein restje dat overblijft ( unpartitioned) van hoogstens 50MB. Overigens, Windows maakt ook automatisch een Swapspace aan om het werkgeheugen in weg te kunnen schrijven. Ik weet niet echt precies hoe groot dit is ( dacht 1 of 2 keer je geheugen. )
Link naar reactie
Welke versie van XP draai je? Welke ServicePacks? Het installeren van ServicePacks geeft ondersteuning voor LBA, waardoor schijven boven de 137GB als geheel gezien worden. Anders is er een grens aan wat zichtbaar/herkend is. "...only SP1 has native support for drives exceeding the 137-GB limit. While support can be enabled in pre-SP1 XP installations, this isn't recommended outside a test lab." Dit lijkt me ook bij jou van toepassing. Wat eerdere posters melden over verloren data bij formatteren en vanwege omrekening met bits en bytes is een beetje zwaar overtrokken. Ik heb zelf een 200GB HD geplaatst en geformatteerd. Hier blijft 197GB van over. Zou toch gek zijn als van een 160 slechts 130 overblijft, nietwaar? :roll:
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...