Ga naar inhoud

Nieuwe hd, windows overzetten hoe doe ik dat?


Aanbevolen berichten

Ik heb een pc met 2 hd's van 20 gb. Op de c: schijf staat windows Xp prof, en een hoop programmas, die ik erop wil houden. Op de andere schijf staan ook wat programmas, die ik ook wil laten staan. Nu heb ik op de hcc een 200 gb schijf erbij gekocht.Wilde een sata hebben, maar bij thuiskomst zag ik dat de sukkels een pata mee hebben gegeven :-? Maargoed, ik wil hem er nu dus in gaan zetten. De schijven die er al in zitten zijn van WD en zijn 7200 rpm.Deze nieuw is ook 7200 rpm. Maakt het verschil in snelheid als ik windows op de nieuwe schijf zet, of kan ik hem gewoom zonder problemen naast mn andere gebruiken? Misschien kan ik die 2 die ik al heb beter in raid 0 opstellen, want dat zijn 2 exact dezelfde schijven, en dan de nieuwe gewoon voor opslag gebruiken. Wat is het beste? Alvast bedankt!
Link naar reactie
Als ik jou was dan had ik dus (zoals je zelf al suggereert) de 2 schijven van 20GB in Raid stripe gezet. Kun je niet met Ghost of TrueImage (getest in de laatste Computer! Totaal) een image maken van je Windows schijf en dan naderhand, als je de schijven hebt ingedeeld in je raid, deze image terugzetten? Dan heb je het grote voordeel van een snelle boot met een Windows XP installatie op je bootable raid configuratie én een grote schijf voor al je programma's spellen, video's en dergelijke. Maar het is best mogelijk dat andere gebruikers hier ook 'n mening hierover hebben Wel jammer overigens, dat je een pATA schijf hebt meegekregen in plaats van een sATA. Serial ATA is toch weer een stukje sneller en bovendien heb je waarschijnlijk nu ook iets teveel betaald voor deze schijf. Kun je 'm niet omruilen? Groetjes van Jan Willem :wink:
Link naar reactie
[quote:a5f78e59f3="jwspruyt"]Als ik jou was dan had ik dus (zoals je zelf al suggereert) de 2 schijven van 20GB in Raid stripe gezet. Kun je niet met Ghost of TrueImage (getest in de laatste Computer! Totaal) een image maken van je Windows schijf en dan naderhand, als je de schijven hebt ingedeeld in je raid, deze image terugzetten? Dan heb je het grote voordeel van een snelle boot met een Windows XP installatie op je bootable raid configuratie én een grote schijf voor al je programma's spellen, video's en dergelijke. Maar het is best mogelijk dat andere gebruikers hier ook 'n mening hierover hebben Wel jammer overigens, dat je een pATA schijf hebt meegekregen in plaats van een sATA. Serial ATA is toch weer een stukje sneller en bovendien heb je waarschijnlijk nu ook iets teveel betaald voor deze schijf. Kun je 'm niet omruilen? Groetjes van Jan Willem :wink:[/quote:a5f78e59f3] Helaas gaat RAID0 niet werken, wanr mijn mobo heeft sata raid aansluitingen.Dus geen pata raid. :-? Ik heb pas in de computertotaal een test gelezen over sata schijven, en daar stond in dat het qua snelheid niet veel uitmaakt of je nu een sata of pata hd hebt, omdat bijna alle sata schijven aangepaste pata schijven zijn. Ik zit nu dus met een probleem.Ik heb de 2x20 gig eruit gehaald en die 200 Gb erin gezet, en daar windows op gezet. Ik wilde het dus eerst zo doen:De 2x20 gb zaten aan 1 ide kabel, eentje als master, en de andere als slave.Ik heb echter op mijn mobo maar 2 ide aansluitpunten, en op die andere ide kabel zit een brander en een dvd speler.Vandaar dat ik 1 schijf van 20 gig wilde verwijderen, de master, en daarvoor in de plaats de nieuwe te plaatsen.Als ik dat deed startte windows echter niet op, dus heb ze er nu allebei maar uitgehaald. Als ik e beide weer wil plaatsen, kan ik dan een uitbreidingskaart plaatsen met meer ide aansluitpunten, of zijn er die niet? Op 1 mobo moeten toch méér dan 2 harde schijven kunnen? Dan heb ik nog een probleem met mijn nieuwe hd, Windows Xp herkent maar 128 GB ipv 200. Ik heb daar ook een topic over gelezen hieronder, met een link erin naar tweakers, en heb een paar tooltjes gedownload van de site van Maxtor, waarmee hij de volledige grote mee zou moeten herkennen, maar dat werkt niet. Mijn mobo (bios) herkent hem wel volledig, want die geeft aan dat hij 204Gb is. Het is dus echt een windows kwestie. Ik wil natuurlijk wel graag de volledige grote kunnen benutten! Heeft iemand daar misschien een oplossing voor? Heb de hd overigens niet gepartioneerd, maar denk dat dat ook niet helpt.
Link naar reactie
[quote:21227bd046="jolo"][quote:21227bd046="weert114"]Dan heb ik nog een probleem met mijn nieuwe hd, Windows Xp herkent maar 128 GB ipv 200. [/quote:21227bd046] http://forum.computertotaal.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=117421&highlight=128gb[/quote:21227bd046] Het enigste wat ik nog kan doen is dat EnableLargeDisks=1 in het register aanpassen. Ik krijg dat echter niet gevonden.Heb heel t register al door zitten spitten, maar zonder resultaat. Weet iemand waar ik dat kan vinden?
Link naar reactie
[quote:48ab0f50d3="jolo"][quote:48ab0f50d3="weert114"]Het enigste wat ik nog kan doen is dat EnableLargeDisks=1 in het register aanpassen. [/quote:48ab0f50d3] Als je SP1 of SP2 in Windows XP installeert, of 'm integreert met je Windows XP cd, en opnieuw schoon installeert, hoef je het register biet meer aan te passen.[/quote:48ab0f50d3] Dat heb ik allemaal gedaan.Heb windows xp schoon op die schijf staan, inclusief alle updates.
Link naar reactie
Ik heb met een freeware partitionprogrammaatje de hd in 2 en gedeeld.De partitie met windows erop heb ik 10 gb gehouden, en de partitie voor de rest van de data 180 gb.Nu geeft windows wel de goede hoeveelheid gb weer.Op 10 gb na dan, maar daar valt nog mee te leven. :D Het progje dat ik gebruikt heb is Acronis PartitionExpert personal, en zat pas bij de pcm.
Link naar reactie
[quote:fff9017ef9="a.tip"]Al eens bij maxtor gekeken http://maxtor.custhelp.com/cgi-bin/maxtor.cfg/php/enduser/olh_adp.php?p_faqid=960[/quote:fff9017ef9] [b:fff9017ef9]Ik heb daar ook een topic over gelezen hieronder, met een link erin naar tweakers, en heb een paar tooltjes gedownload van de site van Maxtor, waarmee hij de volledige grote mee zou moeten herkennen, maar dat werkt niet. [/b:fff9017ef9] Heb ik hierboven al vermeld een poosje geleden :wink:
Link naar reactie
In het HCC forum, hardware, draadje 4507 geeft J. Kersbergen het volgende: To enable 48-bit LBA large-disk support in the registry: 1. Start Registry Editor (Regedt32.exe). Let op! geen regedit maar regedt32! 2. Locate and then click the following key in the registry: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters 3. On the Edit menu, click Add Value, and then add the following registry value: Value name: EnableBigLba Data type: REG_DWORD Value data: 0x1 Misschien heb je hier wat aan. Wat je vraag over uitbreidingskaartjes betreft, ja die bestaan, oa. van Promise (heb ik zelf). Een nadeel van het Promise kaartje is dat het een eigen Bios heeft, die ook opgestart moet worden en dat neemt wat tijd. Een voordeel van zo'n Bios is dat van een HD op zo'n kaartje kunt opstarten.
Link naar reactie
Ah, misschien is dat wel een goede tip.Die tools van Maxtor werken bij mij iig niet. Ik heb het dus opgelost door een partitie te maken met acronis. De 1e keer dat ik een partitie maakte moest ik de pc opnieuw opstarten.Daarna heb ik nog wat zitten proberen, heb de c: partitie vergroot en nog een extra partitie aangemaakt en weer verwijderd. Werkt uitstekend met dit progje.Hoefde de keren erna niet eens opnieuw op te starten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...