Ga naar inhoud

Geheugen bijplaatsen


Aanbevolen berichten

Een van mijn vrienden heeft vandaag op de HCC beurs 256 Mb geheugen aangeschaft. Na plaatsen 'ziet' de PC echter nog steeds 256 Mb i.p.v. 512 Mb. Als test hebben we de bestaande module verwijdert en de nieuwe erin gezet. Werkte perfect. Het geheugen is dus OK. Ook met de oude ernaast blijft de pc 256 Mb zien. Het betreft een MSI KT3 Ultra mobo. Hij heeft echter geen handleiding meer, dus of er wellicht iets aangepast moet worden kan ik niet achterhalen. Weet iemand raad?
Link naar reactie
[quote:b1a57e0b6c="gerardb"] Het betreft een MSI KT3 Ultra mobo. Hij heeft echter geen handleiding meer, dus of er wellicht iets aangepast moet worden kan ik niet achterhalen. [/quote:b1a57e0b6c] Jawel hoor: http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=11&kind=1 Misschien dat een BIOS flash naar version 5.7 dat probleem van herkenning van het geheugen oplost. Wat geeft Windows zelf trouwens aan als geheugengrootte (Control Panel/System/General)?
Link naar reactie
Oei, dat is wel een beetje een oud bios, maar het moet geen probleem zijn. Is in het bios de optie geheugencheck "By SPD" ingeschakeld? Mijn bios heeft die mogelijkheid, en zorgt ervoor dat het aanwezige geheugen gecontroleerd wordt via de SPD chip (Serial Presence Detect). Die zorgt ervoor dat het geheugen info aan het bios doorgeeft via die chip. Het geheugen moet echter wel zo'n SPD chip hebben, anders werkt het niet! Grtz. van Jan Willem
Link naar reactie
Jan-Willem, inderdaad een oud bios, ze hebben hem opgezadeld met een redijk oud MOBO volgens mij, want hij heeft de PC ruim 2 jaar. Maar goed, daar is niets meer aan te veranderen. Wat betreft jouw bios, die is van recentere datum neem ik aan? Kun je mij aangeven waar die optie zit in het bios, zodat ik dat telefonisch aan mijn vriend kan doorgeven, of bij hem die mogelijkheid ook bestaat? Wat betreft evisu, ik begijp niet precies wat je bedoelt, maar voor de duidelijkheid: nieuw geheugen ernaast (in bank 2 of 3) geen resultaat. Bestaande geheugen eruit, nieuwe in bank 1, dan werkt het normaal. (256Mb). Bestaande geheugen in bank 2, met nieuwe in 1, ziet nog steeds 256Mb.
Link naar reactie
[quote:cacf15ce1f="gerardb"] Jan-Willem, inderdaad een oud bios, ze hebben hem opgezadeld met een redijk oud MOBO volgens mij, want hij heeft de PC ruim 2 jaar. Maar goed, daar is niets meer aan te veranderen. [/quote:cacf15ce1f] BIOS is toch gewoon te flashen naar de laatste versie? http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=11&kind=1 Vaak zitten er ook bugfixes in de BIOS update verwerkt die betrekking hebben op geheugencompatibiliteit.
Link naar reactie
Heb je gelijk in. Ik heb een paar weken geleden mijn Asus bord ook nog geflasht. Ik heb echter ook al twee keer meegemaakt dat het bij een techneut van Vobis mis ging! Ik heb trouwens de .doc file die bij het flash progje zit eens even doorgenomen en het grappige is dat zo ongeveer op de eerste regel staat: Warning!!!! Don't flash from a floppy disk!!!!. Meestal doe je het volgens mij toch vanaf flop? Bij MSI dus kennelijk niet!
Link naar reactie
[quote:e3b505abda="gerardb"] Ik heb echter ook al twee keer meegemaakt dat het bij een techneut van Vobis mis ging! [/quote:e3b505abda] Er gaat wel vaker wat mis bij de Vobis, da's geen toeval meer. :wink: [quote:e3b505abda="gerardb"] Ik heb trouwens de .doc file die bij het flash progje zit eens even doorgenomen en het grappige is dat zo ongeveer op de eerste regel staat: Warning!!!! Don't flash from a floppy disk!!!!. Meestal doe je het volgens mij toch vanaf flop? Bij MSI dus kennelijk niet! [/quote:e3b505abda] Als je verder leest dan staat er dat je wel degelijk een bootflop nodig hebt, dus ik snap die waarschuwing ook niet echt ...
Link naar reactie
Zo vriendelijk ben ik nou nog net wel :lol: : 1. Eerst zeker weten dat je de juiste BIOS flash hebt voor je moederbord! Er bestaan diverse smaken van de KT3 Ultra; 2. Ik ga ff uit van WinXP, bootflop maken. Daar kun je iets voor aanvinken bij het formatteren van een floppy. 3. Onthou het pad (bijv. C:\flash) waar je de BIOS flash op de harde schijf opgeslagen hebt (nu snap ik wat ze bedoelen met 'Don't flash from a floppy disk'!). 4. Boot je systeem vanaf de floppy, dan: When you get the A:\ prompt, type the following sequence: C: <enter> cd\flash <enter> C:\flash> awdfl783m BIOS file (to save or not to save old BIOS is the user’s decision) 5. Rebooten en klaar is kees (of hoe ie ook moge heten!
Link naar reactie
Je moet wel uitkijken als je NTFS bestandssysteem hebt, dan kun je namelijk wel booten van diskette, maar je schijven niet benaderen. De makkelijkste oplossing is alles op diskette zetten, aparte bootdiskette maken via configuratiescherm, software. Booten van deze diskette, naar de ram-drive gaan, deze leeggooien en dan de inhoud van de diskette daar op kopiëren en dan de flash uitvoeren.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...