anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Delen Geplaatst: 12 november 2004 Een van mijn vrienden heeft vandaag op de HCC beurs 256 Mb geheugen aangeschaft. Na plaatsen 'ziet' de PC echter nog steeds 256 Mb i.p.v. 512 Mb. Als test hebben we de bestaande module verwijdert en de nieuwe erin gezet. Werkte perfect. Het geheugen is dus OK. Ook met de oude ernaast blijft de pc 256 Mb zien. Het betreft een MSI KT3 Ultra mobo. Hij heeft echter geen handleiding meer, dus of er wellicht iets aangepast moet worden kan ik niet achterhalen. Weet iemand raad? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2004 dat moet geen probleem zijn . er staat in het mobo boekje dimm 1 bank 0&1 single en double side module totaal memory 64mb-1bg maximum system memory supported 64mb-3gb . dus in alle drie de slot,s kan 1gb -3gb totaal pc2700/ddr333mhz Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2004 [quote:b1a57e0b6c="gerardb"] Het betreft een MSI KT3 Ultra mobo. Hij heeft echter geen handleiding meer, dus of er wellicht iets aangepast moet worden kan ik niet achterhalen. [/quote:b1a57e0b6c] Jawel hoor: http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=11&kind=1 Misschien dat een BIOS flash naar version 5.7 dat probleem van herkenning van het geheugen oplost. Wat geeft Windows zelf trouwens aan als geheugengrootte (Control Panel/System/General)? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2004 Vreemde zaak. Probeer eens, als het verschillende modules zijn, om in het bios ze 'hard' op dezelfde (door beiden ondersteunde) timing in te stellen. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 12 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 12 november 2004 Nee, het zou inderdaad geen probleem moeten zijn maar dat is het wel. Ik heb hem even gebeld voor nadere informatie. Windows geeft ook 256 Mb aan. Via systeeminfo kwam hij er achter dat bij Bios versie/datum 07.002, 2-4-2001 stond. Kunnen jullie hier iets mee? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2004 Oei, dat is wel een beetje een oud bios, maar het moet geen probleem zijn. Is in het bios de optie geheugencheck "By SPD" ingeschakeld? Mijn bios heeft die mogelijkheid, en zorgt ervoor dat het aanwezige geheugen gecontroleerd wordt via de SPD chip (Serial Presence Detect). Die zorgt ervoor dat het geheugen info aan het bios doorgeeft via die chip. Het geheugen moet echter wel zo'n SPD chip hebben, anders werkt het niet! Grtz. van Jan Willem Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 13 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 13 november 2004 Beetje raar misschien, maar doe je het geheugen in het zelfde bankje. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Jan-Willem, inderdaad een oud bios, ze hebben hem opgezadeld met een redijk oud MOBO volgens mij, want hij heeft de PC ruim 2 jaar. Maar goed, daar is niets meer aan te veranderen. Wat betreft jouw bios, die is van recentere datum neem ik aan? Kun je mij aangeven waar die optie zit in het bios, zodat ik dat telefonisch aan mijn vriend kan doorgeven, of bij hem die mogelijkheid ook bestaat? Wat betreft evisu, ik begijp niet precies wat je bedoelt, maar voor de duidelijkheid: nieuw geheugen ernaast (in bank 2 of 3) geen resultaat. Bestaande geheugen eruit, nieuwe in bank 1, dan werkt het normaal. (256Mb). Bestaande geheugen in bank 2, met nieuwe in 1, ziet nog steeds 256Mb. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 [quote:cacf15ce1f="gerardb"] Jan-Willem, inderdaad een oud bios, ze hebben hem opgezadeld met een redijk oud MOBO volgens mij, want hij heeft de PC ruim 2 jaar. Maar goed, daar is niets meer aan te veranderen. [/quote:cacf15ce1f] BIOS is toch gewoon te flashen naar de laatste versie? http://www.msi.com.tw/program/support/download/dld/spt_dld_detail.php?UID=11&kind=1 Vaak zitten er ook bugfixes in de BIOS update verwerkt die betrekking hebben op geheugencompatibiliteit. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Heb je wel gelijk in, als het niet op een andere manier lukt ga ik hem dat ook voorstellen. Ik vind het alleen vervelend dat je wel met een ander z'n PC aan het klooien bent. Je zult nou net zien dat het bij je zelf altijd lukt en bij een ander gaat het mis. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Zolang je zeker weet dat je de juiste BIOS flash hebt en precies de instructies opvolgt die bij die BIOS flash zit en je floppy niet brak is, moet het kinderspel zijn. Ik heb al heel wat bordjes geflashed en het is nog nooit mislukt. Maar ja, het blijft een risicootje ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Heb je gelijk in. Ik heb een paar weken geleden mijn Asus bord ook nog geflasht. Ik heb echter ook al twee keer meegemaakt dat het bij een techneut van Vobis mis ging! Ik heb trouwens de .doc file die bij het flash progje zit eens even doorgenomen en het grappige is dat zo ongeveer op de eerste regel staat: Warning!!!! Don't flash from a floppy disk!!!!. Meestal doe je het volgens mij toch vanaf flop? Bij MSI dus kennelijk niet! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 [quote:e3b505abda="gerardb"] Ik heb echter ook al twee keer meegemaakt dat het bij een techneut van Vobis mis ging! [/quote:e3b505abda] Er gaat wel vaker wat mis bij de Vobis, da's geen toeval meer. :wink: [quote:e3b505abda="gerardb"] Ik heb trouwens de .doc file die bij het flash progje zit eens even doorgenomen en het grappige is dat zo ongeveer op de eerste regel staat: Warning!!!! Don't flash from a floppy disk!!!!. Meestal doe je het volgens mij toch vanaf flop? Bij MSI dus kennelijk niet! [/quote:e3b505abda] Als je verder leest dan staat er dat je wel degelijk een bootflop nodig hebt, dus ik snap die waarschuwing ook niet echt ... Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Zou je zo vriendelijk willen zijn mij in het kort de juiste methode uit te leggen, want zoals je weet is mijn Engels niet 100%. Dit kan misschien een vervelende misser voorkomen. Je wordt inderdaad door zo'n eerste kreet wel een beetje op het verkeerde been gezet. Als je de moeite wilt nemen, graag. Waarvoor alvast mijn dank. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Zo vriendelijk ben ik nou nog net wel :lol: : 1. Eerst zeker weten dat je de juiste BIOS flash hebt voor je moederbord! Er bestaan diverse smaken van de KT3 Ultra; 2. Ik ga ff uit van WinXP, bootflop maken. Daar kun je iets voor aanvinken bij het formatteren van een floppy. 3. Onthou het pad (bijv. C:\flash) waar je de BIOS flash op de harde schijf opgeslagen hebt (nu snap ik wat ze bedoelen met 'Don't flash from a floppy disk'!). 4. Boot je systeem vanaf de floppy, dan: When you get the A:\ prompt, type the following sequence: C: <enter> cd\flash <enter> C:\flash> awdfl783m BIOS file (to save or not to save old BIOS is the user’s decision) 5. Rebooten en klaar is kees (of hoe ie ook moge heten! Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 14 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 14 november 2004 Bedankt voor de moeite, ik neem aan dat het wel gaat lukken. Toch weer prettig om te weten wat ze bedoelden met Don't flash enz. We gaan er overmorgen mee aan de slag en hopelijk is (niet Kees) maar Henk klaar. Groet, Gerard. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 En als het dan nog niet wil moet je het hier even neerzetten, dan leg ik uit hoe je in het bios de geheugencheck "By SPD" kunt uitvoeren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Je moet wel uitkijken als je NTFS bestandssysteem hebt, dan kun je namelijk wel booten van diskette, maar je schijven niet benaderen. De makkelijkste oplossing is alles op diskette zetten, aparte bootdiskette maken via configuratiescherm, software. Booten van deze diskette, naar de ram-drive gaan, deze leeggooien en dan de inhoud van de diskette daar op kopiëren en dan de flash uitvoeren. Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 15 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 15 november 2004 Jan Willem, Ik ben nu bezig met de bewuste computer en zie het volgende in de bios. Bij Advanced Chipset Features staat bij DRam Timing Control Configure SDRam Timing by: staat op SPD. en bij SDRam frequency staat ook SPD ingeschakeld. Bedoelde je dat? Quote Link naar reactie
anoniem Geplaatst: 16 november 2004 Auteur Delen Geplaatst: 16 november 2004 Ja precies! Dus theoretisch zou het toch moeten werken :-? Dan weet ik het ook niet meer :o :o Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen