Ga naar inhoud

kan er 512MB en 80GB op een pentium1


Aanbevolen berichten

ik zoek een tweedehands computertje die als server moet dienen, maar er moet 1) een reepje 512MB pc133 sdram in kunnen, en 2) een 80GB schijf in kunnen. vanaf wat moet je dan ongeveer zoeken ? ik bedoel, zijn er pentium1(varianten) die dat al kunnen (die schijf is het belangrijkste, dat geheugen ondersteunen zou mooi zijn omdat ik het toch over heb)?
Link naar reactie
De 512 MB PC133 wordt denk ik niet ondersteunt. De harddisk zou volgens het handboek onder in elk geval freebsd geen problemen moeten opleveren omdat freebsd de bios omzeilt, bij linux zou ik dat niet weten, bij windows zal er dan een oplossing voor moeten worden bedacht. Ik zou zeggen: bespaar je de moeite en koop een nieuwe mobo+cpu+geheugen van het merk VIA. De VIA C3 processoren worden geintegreerd op een mobo en kosten ong. 100 euro incl. 256MB DDR geheugen, en 60 euro zonder. Dan gaat het om PC-CHIPS mobo's, je kunt ook kiezen voor de micro-atx-versies met via C3 processor, daar passen PC133 sdram modules in hoewel die niet altijd even goed worden ondersteund. Het VIA C3 platform ondersteunt alle moderne hardware en besturingssytemen maar heeft een processor aan boord die ong. overeen komt met een pentium2 qua snelheid, hoewel de server-performance wel beter schijnt te zijn. Bovendien is de stroomopname van de via C3 beperkt (mijn server gebruikt 30 watt idle, met een 40GB harddisk er aan geknoopt)
Link naar reactie
Een Pentium 1 die een reep 512MB PC133 geheugen kan adresseren lijkt me zeldzaam, als ie überhaupt bestaat. Sowiezo weet ik uit m'n hoofd geen P1 chipset die PC133 memm ondersteund, laat staan repen van 512MB. Ik denk dat je eerder moet uitkijken naar een snelle P2 voor dat soort dingen. Dan heb je ook een grotere kans dat ie niet struikeld over de 80GB HD.
Link naar reactie
Nou zijn er vrij veel P1 moederborden. De eisen die je noemt, daar hebben zelf veel oudere PII moederborden nog wel problemen mee. Mijn meest moderne P1 moederbord (Gigabyte 5AX) ondersteunt harde schijven tot tenminste 40 en 60GB in, en volgens mij kan die ook 80GB aan. Alleen die is er nooit in gezeten. PC133 geheugen ondersteuning is een verkeerd woord. Ik kan zo'n beetje alle soorten SD-Ram plaatsen. Systeem is wel maximaal PC100, maarre er zit dus nu 256MB PC133 geheugen in. Ik heb er nooit een blokje van 512MB in gehad dus daar kan ik verder niks over zeggen. De handleiding zegt enkel: maximaal 768MB geheugen mogelijk, er wordt geen maximum per slot genoemd en ook niet enkel of dubbelzijdig. Het zou voor mij dus uitproberen zijn. Waarom persé een blokje van 512MB?
Link naar reactie
[quote:889d0fcd9a="musicom76"]ik zoek een tweedehands computertje die als server moet dienen, maar er moet 1) een reepje 512MB pc133 sdram in kunnen, en 2) een 80GB schijf in kunnen. [/quote:889d0fcd9a] Zoals Hans.Vosman al aangeeft zijn er veel Pentium 1 moederborden. Zelf heb ik bijvoorbeeld nog een oude Pentium 1 166 Mhz met een ASUS TX97-XE. Deze ondersteund harde schijven tot 32GB. Maar kan met een patch harde schijven tot 128GB. http://web.inter.nl.net/hcc/J.Steunebrink/k6plus.htm [quote:889d0fcd9a] Asus TX97-XE 0112xe-1 0112XEJ2.ZIP <http://home.hccnet.nl/j.steunebrink/0112xej2.zip> Apart from K6plus support, this "patch J.2" BIOS has a fix for the 32GB harddisk limit and supports IDE drives upto 128GB! [/quote:889d0fcd9a] Het maximale geheugen is 256MB http://www.memoryx.net/astxme5.html Waarschijnlijk kun je het beter proberen met een Pentium 3.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...