Ga naar inhoud

AEG L74850A pompt tijdens wassen af


Vana

Aanbevolen berichten

Hallo technische mensen, Ik bespeur sinds kort een verandering bij mijn AEG wasmachine L74850A (bijna 6 jaar oud): Tijdens de wascyclus begint hij water weg te pompen. Dat deed hij nooit. Normaal gesproken vult hij in de eerste plm. 10 minuten twee keer water, wast daar de hele cyclus mee, pomt niks weg, en in de laatste plm. 5 minuten vult hij nog wat extra water bij om nog mee te wassen, voordat de afpompcyclus start. > De eerste keer begon het afpompen al nadat de wascyclus pas zo'n 10 minuten bezig was, met als resultaat dat er op gegeven moment nauwelijks nog water in zat om de wascyclus af te maken. Online ergens gelezen dat de stekker er een tijdje uit het euvel kan verhelpen. Die stekker had ik zes jaar niet eruit gedaan. Dus dat heb ik 5 dagen lang gedaan. > Tijdens de eerste was die ik hierna deed pompte hij niet meer tijdens de wascyclus af. Maar... stopte hij op het laatst van het hele programma 10 minuten voortijdig, en centrifugeerde hij dus niet. Er verscheen geen foutcode. Er stond gewoon dat hij nog 10 minuten had te gaan. > Vandaag begon hij weer tijdens de wascyclus water weg te pompen, gelukkig pas later in de wascyclus (ik heb het de eerste plm. 60 minuten in de gaten gehouden): ik merkte het toen hij nog iets van 6-8 minuten moest wassen, maar mogelijk was hij al iets langer aan het afpompen, dat weet ik niet, maar er zat wel duidelijk minder water in. Ik heb hem nu wel uit laten wassen want die paar minuten kon hij er nog wel mee uitzingen. Heeft iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, en vooral: is er een truc? Bestaat zoiets als resetten bijvoorbeeld? Ter info: hij lekt nergens (althans niet zichtbaar), hij is niet verplaatst, slangen hangen al jaren exact hetzelfde, ik heb niks anders gedaan dan ik al jaren doe. Dank alvast! Vana
Link naar reactie
Hallo Harry, Dank je. Spannend (voor een leek :unsure:); ik ga het doen/proberen. (Nog nooit de bovenplaat van een wasmachine afgehaald...) Alvast even: bedoel je met 'het slangetje' het buisje dat op de foto op de voorzijde van de regelaar te zien is? Of is het iets anders en zie ik vanzelf wel wat het slangetje is als de regelaar zichtbaar is?... Thanks. Vana
Link naar reactie
Hai Harry, Ben ik nog even. Aan de voorkant en beide zijkanten zitten geen schroeven waarmee het bovenblad is bevestigd. Kan het kloppen dat ik met wat kracht het blad er zo af kan trekken (wil vooralsnog niks forceren/vernielen), of zitten er aan de achterzijde wel schroeven? (Normaal gesproken dan, want niet elke machine is gelijk denk ik) In dat geval moet ik namelijk de boel verschuiven en eea verwijderen om erbij te kunnen, maar als dat niet nodig is doe ik dat liever niet. Thanks. Vana
Link naar reactie
Hai Harry, Heb gisteravond eindelijk de wasmachine weg kunnen schuiven, open gemaakt en het slangetje van de niveauregelaar kunnen uitblazen. ik hoop dat ik het goed heb gedaan. Ik heb hem losgemaakt aan het punt waar hij aan de niveauregelaar vast zat en daarin geblazen. Het andere uiteinde heb ik niet los gemaakt, ik kon daar overigens ook niet eens goed bij. In eerste instantie gebeurde er niks. Toen ik nog een paar keer blies hoorde ik het ergens diep borrelen. Vanavond kan ik een was draaien waar ik helemaal bij kan zijn, en dus kan kijken of hij nu niet meer afpompt tijdens het wassen. Ik laat het weten. Ik zag iets anders toen ik de bovenplaat eraf had, en weet niet of dat goed is. Linksachter zit een zwarte zachtrubberen buis, die als een soort accordeon ingevouwen kan worden. Ik weet totaal niet waarvoor die dient, maar ik plak hier even een link naar een foto (niet van mij, van internet geplukt), zodat je weet wat ik bedoel. http://www.onlineonderdelenshop.nl/blog/wp-content/uploads/2013/01/lagers11.jpg Bij mij zat in 1 van die 3 vouwen een soort van deuk, het rubber was daar dus naar binnen gedeukt/gevouwen, en daardoor zat er een scherpe vouw. Ik kon die deuk er wel uittrekken, maar ik zag dat de kans groot was dat hij dan weer indeukte, het rubber heeft te lang zo ingedeukt gezeten denk ik. Er zat dacht ik geen gat in. Kan dit kwaad, kan dit bijv. als het nog 2 jaar zo zit, een gat worden, of is dit de normale werking van het rubber? Dank.
Link naar reactie
Hallo Harry, Het slangetje doorblazen heeft helaas niks geholpen. (Als ik het goed heb gedaan dan.) Ben nu een was aan het draaien, en heel snel na het vullen begon hij af te pompen, nu na nog geen 15 minuten in de wascyclus is al veel water weggepomt. Is er nog een andere truc?
Link naar reactie
Hai Harry, Please help..... hoop dat je nog kunt reageren. Want het wordt telkens gekker. Nadat ik (in vervolg op vorig bericht) telkens water had bijgevuld om de was toch te kunnen laten draaien, pompte hij nu NA de wascyclus niet (helemaal) af. Het afpompgeluid was goed hoorbaar, en hij startte met afpompen, maar deed dat heel kort, stopte en er bleef nog veel water in de machine staan, terwijl het afpompgeluid hoorbaar bleef. Na een tijdje stopte ook het geluid en heb ik de machine uit gezet, en nu voor de 3e keer dan maar handmatig de afpompcyclus gekozen, dan pompt hij het water gek genoeg dus wel weg, ook niet helemaal goed denk ik, want heb dus 3 keer dit moeten doen om al het water weggepomt te krijgen; na de 3e keer hoorde ik het gereed-piepje. Heb nu ook gekozen voor de handmatige spoelcyclus om de was er goed uit te krijgen. En nu net na de eerste keer spoelen pompt hij wel het water weg. Dus: tijdens wascyclus pompt hij af, al zeker vier/vijf wasbeurten. Maar nu ineens na het wassen, als hij dus echt moet gaan afpompen, pompt hij nauwelijks/niet af.:() Dit gebeurde vandaag voor het eerst. Moet ik een nieuwe niveauregelaar plaatsen, of wat kan het zijn? Thanks.
Link naar reactie
Dat is de slang tussen kuip en pomp. Mag niet dichtgeknepen zijn. Probeer de foutcode eens uit te lezen. Zet de machine aan op een willekeurig programma en als hij loopt druk dan de toetsen Start/Pauze en Tijd samen in en houd ze ingdrukt. Het lampje Start/Pauze gaat dan knipperen in een bepaald patroon. Wat is dit patroon? Krijg je dan ook een melding op het display?
Link naar reactie
Hai Harry, 15 keer oranje, 5 keer rood Code EF5. Ik heb code opgezocht en het zou onevenwichtige inhoud van de was zijn oid? Als dat zo is: heb trommel altijd goed gevuld, niet te vol en niet te leeg. En vul hem al jaren hetzelfde, maar de afpomp-problemen zijn pas van laatste twee/drie weken. By the way: die accordeon achtige slang is niet dichtgeknepen. 1 van die ringen is op 1 plek ingedeukt, dus dan ontstaat er op die plek een vouw(tje).
Link naar reactie
Hai Harry, Kun je aangeven of je nog denkt dat het de niveauregelaar is? Ik wilde hem gisteren bestellen, maar heb even op je reactie gewacht. Ik kan hem vandaag nog voor 22u bestellen, zodat ik het hopelijk in het weekend kan fixen. De wassen stapelen zich zo langzaam aan op. Ik vraag me trouwens af of het niet afpompen na de wascyclus komt doordat ik aan het slangetje van de niveauregelaar heb gezeten, misschien iets geraakt of zo? Hij heeft dit namelijk nooit eerder gedaan, maar meteen de eerste wasbeurt nadat ik het slangetje had uitgeblazen. Hoop dat je nog even je eventuele conclusie doorgeeft.
Link naar reactie
EF5 is onbalans gedetecteerd, klopt. Kan ook een eerdere melding geweest zijn. Wat ook nog kan, en dat zou dan een boel verklaren, is dat de slang tussen kuip en pomp deels verstopt zit. (is een gok..) In deze slang zit ook een eco bal. Als deze blijft klemmen werkt de circulatie van het water door de machine niet tijdens het was programma en pompt hij ook niet volledig af. Ik zou die slang eens los halen van de kuip en pomp filter en kijken of er inderdaad troep in zit. Je hebt de boel dan toch los liggen: controleer de beide pompen dan ook op soepel draaien. Laat hem wel eerst helemaal leeg lopen anders word het een natte bende.
Link naar reactie
Die slang, tussen kuip en pomp: waar zit die? Kom ik daar ook via bovenplaat? Is dat misschien dat ding dat ik beschreef als zwart rubberen accordeon achtige slang die ik boven zag zitten? Zie link naar foto eerder geplaatst. De machine leeg laten lopen: bedoel je via rechtsonder kleine slangetje, achter het klepje? 'Beide pompen' checken of ze goed draaien: waar zitten deze? Ik wist niet eens dat een machine twee pompen had. :unsure: Dank.
Link naar reactie
Sorry, ik ben echt een leek, wil niks kapot maken en er zijn zoveel dingetjes/onderdeeltjes in een machine: Die accordeon achtige rubberen slang zit boven, linksachter, die zag ik met bovenplaat eraf, dus denk dat ik daar dan ook met bovenplaat eraf bij kan. Ik begrijp dat die kan zijn verstopt en dat dan een of andere bal er niet meer los in zit, daar ga ik naar kijken. Je zegt voor 'pompen en slang' de achterkant eraf te halen. Vind ik via de achterkant de 'beide pompen' uit je eerdere bericht die ik op soepel draaien moet checken?
Link naar reactie
Hallo Harry, Nog even verslag van de uitkomst (tot nu toe ;) ). Eigenlijk twijfelde ik of ik die achterkant wel open zou maken en aan die slang kuip pomp zou gaan werken, allemaal beetje 'eng' want nog nooit eerder een wasmachine open gemaakt. Voor de zekerheid eerst het filter nog ff bekeken... Zat daar een (door vuil?) wat dikker geworden wit-maak-doekje in.... Ineens besefte ik dat ik die een tijd terug inderdaad kwijt was. Filter schoongemaakt, pomp draaide dacht ik goed (kon er net bij met lang voorwerp). En wat blijkt: nu al twee wassen (hele programma in de gaten gehouden) zonder problemen. Geen afpompen tijdens de wascyclus en geen 'niet afpompen' als hij moet gaan afpompen. Zou dat doekje de boosdoener zijn geweest?!.... So far, so good dus. :) Ik blijf de komende twee/drie wasbeurten het in de gaten houden.
Link naar reactie

Gearchiveerd

Dit topic is nu gearchiveerd en gesloten voor verdere reacties.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties. Stel gerust een vraag door zelf een nieuw topic te openen.
  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...