Ga naar inhoud

Vaio pcg-fx705 - HD problemen


Aanbevolen berichten

Ik heb de moed al een beetje opgegeven, maar heb toch ik besloten om m'n computerprobleem hier neer te tikken. Ik heb een Sony notebook versie PCG-FX705, bijna 2 jaar nu, windows xp. Sinds gister begonnen de problemen ineens uit het niets: M'n PC herstart herhaaldelijk, ik kom nieteens meer op m'n desktop. Ik kreeg sinds gister dit bericht voor m'n neus: [b:0ebf233e82]smart failure predicted on hard disk 0: hitachi_dk23da-30-(pm) warning: immediately back up your data and replace your hard disk drive. it may be imminent[/b:0ebf233e82] In m'n Bios las ik o.a. dit: [b:0ebf233e82]Primary master: 0mb Secondary master: CD ROM [/b:0ebf233e82] of soms dit: [b:0ebf233e82] Primary master: NONE Secondary master: CD ROM [/b:0ebf233e82] 1 keer kreeg ik de kans om op m'n desktop te komen en daar gaf m'n pc al aan dat er dringend gescant moest worden, m'n pc werd dus gescant en het gaf aan dat het een aantal segmenten in m'n HD niet kon lezen. Ik dacht dat daarna alles wel automatisch gefixt zou worden maar het blijft herstarten of ik krijg dit sindsdien voor m'n neus: [b:0ebf233e82]Operating system not found[/b:0ebf233e82] Ik vermoed dat m'n HD stuk :cry: is en ik ben niet zo'n computer expert maar ik wil binnenkort een nieuwe HD halen. De oude blijft bewaard, wie weet vind ik een methode om de data er alsnog uit te vissen. Alleen heb ik alleen ervaring in het verwisselen/vervangen van HD's in m'n gewone pc en niet in een notebook ... ik weet geeneens waar dat ding in m'n notebook geplaatst zit :oops: (ik kon daar niks over in m'n handleidingen vinden) of hoe groot (formaat) een notebook HD is en of ik rekening moet houden met een bepaald merk gerelateerd aan Sony als ik een nieuwe aan wil schaffen, en of software die ik heb meegekregen om windows xp op m'n oude HD te installeren ook zal werken op de nieuw aangeschafte HD. :oops: Ik hoop dat iemand me hier een beetje op weg kan helpen met al m'n vragen :) Het liefst wil ik morgen gewoon weer verder kunnen werken op m'n notebook.
Link naar reactie
[quote:a27dd8b600="sjemmie"]Ik heb een Sony notebook versie PCG-FX705, bijna 2 jaar nu, windows xp. (..) smart failure predicted on hard disk 0: hitachi_dk23da-30-(pm) (..) Ik vermoed dat m'n HD stuk [/quote:a27dd8b600] Heb je de harde schijf dan al getest met de dianostics van de HD fabrikant? Met de [url=http://www.seagate.com/support/npf/seatools/st_error_index.html]Generice test[/url] van [url=http://www.seagate.com/support/seatools/]diagnostics SeaTools[/url] kunnen ook andere merken harde schijf getest worden dan Seagate.
Link naar reactie
Hoi Jolo, bedankt voor je reactie, testen doe ik later wel als ik daar aan toe kom. Wat voor mij nu even van belang is: de soort hd die ik nu het beste aan kan schaffen, en die vraag is ook beantwoord :) Bedankt voor jullie reacties, vanaf het moment dat ik die nieuwe hd werkend in m'n notebook heb begin ik met een SCHONE lei!! VAKER updaten :evil: Het word trouwens geen hitachi :evil:
Link naar reactie
[quote:a4a7602fd2="Anjo"] Als je er zelf niet aan durft te komen, kun je bij bv Mycom er een andere HDD in laten zetten voor dacht ik € 30 oid. [/quote:a4a7602fd2] Dat zijn alleen de assemblagekosten dan. 8) Toshiba's zijn ook wel voordelig: http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/336//?Sortering=Prijs&Query=&Action=&Landfilter=Benelux
Link naar reactie
Is hier iemand met hetzelfde type notebook aanwezig? Ik had verwacht dat de harde schijf gewoon aan de onderkant (klep openschroeven) verwisseld kon worden maar het ziet er naar uit dat ik die notebook helemaal van binnenuit van onder het toetsenbord moet openschroeven voor ik de schijf kan verwisselen :-? Er zit een metalen plaat, goed vastgeschroeft om de schijf heen. Ik krijg die schroeven nieteens losgeschroeft. Een schijf verwisselen is simpel dacht ik maar het ziet er blijkbaar naar uit dat ik voor iets simpels als dit die hele pc naar de fabrikant terug sturen moet... terwijl er allang geen garantie meer op zit :-?
Link naar reactie
[quote:ca464a0210="sjemmie"]Hoi Jolo, bedankt voor je reactie, testen doe ik later wel als ik daar aan toe kom. (..) Een schijf verwisselen is simpel dacht ik maar het ziet er blijkbaar naar uit dat ik voor iets simpels als dit die hele pc naar de fabrikant terug sturen moet...[/quote:ca464a0210] Maar voordat je dat doet zou je toch zeker van moeten zijn dat de harde schijf echt defect is. Doorgaans heeft een harde schijf een langere levensduur dan twee jaar. Je zou ook de [url=http://www.ultimatebootcd.com/]Ultimate Boot CD[/url] kunnen downloaden. Daar staan voldoende test programma's op. Ook voor een IBM/Hitachi harde schijf.
Link naar reactie
Hoi Jolo en de rest De bootcd heb ik niet kunnen maken, de brander zit in de notebook maar ik heb wel bootfloppys kunnen maken en m'n hd werd ook niet tijdens de tests zichtbaar. Ik heb de kans gekregen om de boodschap op het blauwe scherm over te nemen wanneer het fout liep. [code:1:2daf9eb9bd]A problem has detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR if this is the first time you've seen this stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps: Check to make sure any new hard-/software is properly installed. if this problem continues, disable/ remove any newly installed hardware/software. Disable BIOS memory options such as caching or shadowing. Technical information *****STOP: 0x0000007A (0xE14D7458,0xC00000E, 0xBF906801,0x075D9860) ***** win32k.sys - Address BF906801 base at BF800000, Datestamp 3b7de698 Beginning dump of physical memory [/code:1:2daf9eb9bd] Deze notebook heb ik nou al 2 jaar dus er is geen nieuwe hardware geinstalleerd, wel had ik de dag voor dit drama norton anti virus 2004 geinstalleerd en een week ervoor router aangeschaft om de computer van m'n broertje van internet te voorzien. Maarja norton installeren doe ik elk jaar.
Link naar reactie
[quote:f5e461344e="sjemmie"]De bootcd heb ik niet kunnen maken, de brander zit in de notebook maar ik heb wel bootfloppys kunnen maken en m'n hd werd ook niet tijdens de tests zichtbaar. [/quote:f5e461344e]Bedoel je dat je de diskette versie van de IBM/Hitachi harde schijf hebt gedownload? [quote:f5e461344e="sjemmie"][code:1:f5e461344e] (..) KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR (..) [/code:1:f5e461344e][/quote:f5e461344e] Wellicht is de info van [url=http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;228753]Microsoft Knowledge Base Article - 228753[/url] bruikbaar.
Link naar reactie
Bedankt voor de link, ik heb iets verder gezocht en ik vond deze [url=http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_fvlq.asp]link[/url] En ja ik heb me gehouden aan het merk hd die ik heb. Ik heb trouwens een 2de hd gekocht, weten te intstalleren en ik kreeg na 10 minuten traag computeren weer dat blauwe scherm met pziez dezelfde boodschap. Dus nu weet ik ook dat het niet aan de hd lag. Ik heb er overigens geen spijt van dat ik een 2de hd erbij heb gehaald, mocht m'n notebook het weer gewoon doen, dan gebruik ik het als back up schijf. Maar na het lezen van m'n gevonden link herriner ik me ineens dat m'n pc me vaker er op had geattendeerd dat de virtuele geheugen te laag was, alleen had ik daar te weinig aandacht aan besteed :oops: :cry: ik wist namelijk ook niet hoe je dat geheugen kon optimaliseren, en dit is de prijs :cry: In dat blauwe scherm word ingegaan op "win32k.sys" -> waar verwijst dat naar ? Heeft er iemand enig ID wat ik nog kan doe nom m'n pc weer werkend te krijgen ?
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...