Ga naar inhoud

De temperatuur van een HD meten.


Aanbevolen berichten

In mijn systeem-kast zitten twee HD's van het type Maxtor DiamondMax Plus 9 - 80Gb. Met een progje als [url=http://www.rsdsoft.com/hdd-thermometer/index.php]HDD Thermometer[/url] heet het dat je de temperatuur van je harde schijven kunt aflezen. Maar hoe moet ik me die sensoren van een HD dan voorstellen? Ik zie ze n.l. niet terug in b.v. Aida (wel die van moederbord en CPU). Hééft een HD wel een sensor of berekent bovengenoemd progje de temperatuur via een soort vertaalslag van andere gegevens? En in verband daarmee: hoe betrouwbaar zijn de uitkomsten die het progje geeft?
Link naar reactie
Je kan heel goed gelijk hebben, ik wil ook niet eigenwijs zijn, vraag het me gewoon af, niet in de laatste plaats omdat met dit weer één van de twee HD's in m'n desktop volgens dat progje al gauw warmer wordt dan 50°C. Maar waar zitten die sensors dan? Wat moet ik me erbij voorstellen? In het BIOS zie ik wel de temperatuur van MOBO en CPU maar niet van de HD's. Zoals gezegd, in progjes als Aida, MBM en SiSoftSandra wordt die temperatuur evenmin aangegeven, de andere wel. Waarom is dat dan zo?
Link naar reactie
Bij de installatie van HDD Thermometer vraagt het programma om de meting in de onderste balk te projecteren, dat is de enige plaats buiten het programma zelf waar ge de meting kunt aflezen. Bij twee HD van Maxtor, de 120 GB en de 160 GB kan ik alleen de meting van de 160 zien, van de 120 zegt het programma dat er geen themperatuur meting voorzien is, volgens Maxtor wel, rara?
Link naar reactie
[quote:ed5ac1a975]In mijn systeem-kast zitten twee HD's van het type Maxtor DiamondMax Plus 9 - 80Gb. [/quote:ed5ac1a975] In mijnes ook (Rainbow ATX Big Tower)... Aangezien deze tower maar 1 hd rek heeft (dus 3 plaatsjes) en 1 door de floppy is bezet, zitten mijn 2 hd's boven elkaar met enkele millimeters ertussen... die dingen worden gloeiend heet man!! Kan vanwege ruimtegebrek geen hd fan plaatsen, helpt het veel als ik er een 8 cm fan voor hang, want als ik aan de schijven voel na afsluiten van de pc, zijn deze zo heet dat het pijn aan mijn fikken doet!!! Ik schat ongeveer 60-70 graden dat is toch niet normaal... Het precieze type is trouwens Maxtor 6Y080LO...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...