Ga naar inhoud

[harde schijf] beoordelen of een gebied fysiek slecht is


Aanbevolen berichten

Omdat 1 van mijn harde schijven in mijn Pentium II 266 Mhz, een 6.4 GB WDC harde schijf met een build datum van 04-april-98 nogal oud is, leek het me tijd voor een test. Nadat ik de data naar veiligere locaties had gekopieerd. En de harde schijf met de diagnostics van WDC een LowLevel format had gegeven, waarna de Extended test volgde, rapporteerde deze [code:1:23bf99f257] One or more errors were detected. Final code for this drive: 0257 [/code:1:23bf99f257] Ik heb er met PartitionMagic7 een FAT32 partitie op gemaakt. PartitionMagic testte 'm ook op bad sectors. 1 cluster werd gemarkeerd als bad. De Generic Diagnostic test van SeaTools rapporteerde [code:1:23bf99f257] Diagnostic Results: Disk 1 Quick Test Result: NO ERRORS Disk 1 SMART Test Result: Passed Disk 1 Surface Test, Record 2229335, I/O Error, AH = 10 Disk 1 Surface Test, Record 2231046, I/O Error, AH = 80 Disk 1 Surface Test FAILED DIAGNOSTIC RESULTS: Drive 1 (WDC AC36400L) -Failed the Complete Surface Scan, further testing was aborted [/code:1:23bf99f257] Toen was Spinrite5 aan de beurt met level 5 (test als bad gemarkeerde clusters opnieuw) [code:1:23bf99f257] All sectors of this bad-marked cluster 275,805 have passed the deepest tests, therefore it is being returned to full use. [/code:1:23bf99f257] Spinrite5 keurde de bad cluster dus goed. Deze test duurde ruim 12 uur. Daarna was Win98 Scandisk aan de beurt. De Surface test, die ongeveer 1 uur duurde, vond geen problemen. Daarna heb ik weer de Generic Diagnostic test van SeaTools herhaalt. En rapporteerde [code:1:23bf99f257] Diagnostic Results: Disk 1 Quick Test Result: NO ERRORS Disk 1 SMART Test Result: Passed Disk 1 Surface Test Result: NO ERRORS Partition Check Results Drive 1 Partitions: Partition 1 Result: No Errors 9 KBytes in 3 files. 0 directories were found. 0 KBytes in 0 deleted files. 0 deleted directories were found. [/code:1:23bf99f257] Ook de Extended test van de diagnostics van WDC heb ik herhaalt. Deze rapporteerde [code:1:23bf99f257] No errors detected for this drive. Final code for this drive: 0000 [/code:1:23bf99f257] Alle boven genoemde testen werden uiteraard uitgevoerd vanaf een opstartbare diskette. In een boek over harde schijven raad de auteur af om sector recovery (level 5) van Spinrite te gebruiken, omdat software niet kan beoordelen of een gebied ten onrechte gemarkeerd is als bad. En dat alleen de harde schijf fabrikant apparatuur heeft om fouten op te sporen. Dit boek dateert uit 1992. Dus je zou kunnen afvragen of dat nu ook nog zo is. Ik gebruik die Pentium II overigens alleen nog voor testen. Onmisbare data komt daar niet meer op.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...