Ga naar inhoud

Harde schijf controles verschillen


Aanbevolen berichten

Hallo, Nadat mijn 2 GHz Aldi computer met een Seagate ST380020A (80GB) schijf was vastgelopen en ik dat alleen kon herstellen door opnieuw op te starten, kon ik mijn schijf niet meer benaderen. Ik heb hier in het forum diverse adviezen gehad, maar uiteindelijk moest ik toch mijn toevucht nemen tot Windows opnieuw te installeren. Voordat ik al te veel op de schijf wil terugzetten wilde ik de schijf controleren. Op advies van een ouwe rot in dit forum deed ik het met Seatools. Het vreemde is, dat het programma (na de uitgebreide test) zegt dat de schijf physiek in orde is, maar dat er iets met de file-structure is. File Structure Test Result: Partition 1 (NTFS (71.3 GB) BOOT) Result: Failed with critical Errors NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities for your operating system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results. Partition 2 (NTFS (2.2 GB) BACKUP) Result: Failed with critical Errors NOTE: Any report of possible errors in the file system tests are for informational purposes only. We suggest you should consider testing with the official file system diagnostic utilities for your operating system. Seagate is not able to assist with troubleshooting or reviewing file system test results. Het zegt aan het eind: Recommendation: All selected physical diagnostics passed. If you are not experiencing data loss and SeaTools reports File System Structure errors, they may be caused by a lock-up or failure to shutdown Windows correctly. Many times, these errors may be repaired through normal system maintenance which includes using the Windows provided "Defrag" and "Scandisk / Chkdsk / Error Checking" utilities. Dus heb ik de windows foutcontrole er op losgelaten. Overigens krijg je dan eerst de mededeling dat een programma onbeperkt toegang tot de schijf heeft en dat je daarom de controle moet plannen en dat de controle dan bij opnieuw opstarten gebeurt. Waar slaat dat "onbeperkte toegang" op - welk programma kan dat zijn? Maar goed, ik heb eerst c: laten controleren en wél aangegeven dat de fouten hersteld mochten worden. Na een hele tijd kwam het bericht dat c: in orde was - ondanks de bewering van Seatools. Daarna d: en e: laten controleren. Dat heb ik niet gadegeslagen, maar op een gegeven ogenblik zag ik dat de computer opnieuw opstartte (of doorstartte). Kennelijk waren ook daar geen fouten geconstateerd. Defrag heb ik ook nog gedaan, C: is uitgevoerd zonder commentaar, bij d: en e: werd gezegd dat geen defrag nodig was. Dat klopt wel, want die gebruik ik nooit. Dus... wat nu? Wie moet ik geloven? Of zijn er nog meer controlemethodes? Alvast bedankt voor elke tip. Rob
Link naar reactie
[quote:087e4c2455="r.bornkamp"] Dus heb ik de windows foutcontrole er op losgelaten. Overigens krijg je dan eerst de mededeling dat een programma onbeperkt toegang tot de schijf heeft en dat je daarom de controle moet plannen en dat de controle dan bij opnieuw opstarten gebeurt. Waar slaat dat "onbeperkte toegang" op - welk programma kan dat zijn?[/quote:087e4c2455] Dat is M$Windows, het besturings-systeem heeft graag volledige controle over de harde schijf. [quote:087e4c2455="r.bornkamp"]Maar goed, ik heb eerst c: laten controleren en wél aangegeven dat de fouten hersteld mochten worden. Na een hele tijd kwam het bericht dat c: in orde was - ondanks de bewering van Seatools. Daarna d: en e: laten controleren. Dat heb ik niet gadegeslagen, maar op een gegeven ogenblik zag ik dat de computer opnieuw opstartte (of doorstartte). Kennelijk waren ook daar geen fouten geconstateerd. Defrag heb ik ook nog gedaan, C: is uitgevoerd zonder commentaar, bij d: en e: werd gezegd dat geen defrag nodig was. Dat klopt wel, want die gebruik ik nooit. Dus... wat nu? Wie moet ik geloven? Of zijn er nog meer controlemethodes? Alvast bedankt voor elke tip. Rob[/quote:087e4c2455] Indien Seatools geen fysieke fouten constateerd (heel geruststellend en uiterst belangrijk) en MsWindows' checkdisk de fouten m.b.t. de file-structure niet bevestigd, dan wel repareert, dan zit je m.i. goed.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...