Ga naar inhoud

Is er nog iets te doen aan een HD met defect MBR?


Aanbevolen berichten

Ik heb een Aldi computer, 2 GHz met een 80 GB schijf. Door vastlopen schijnt de MBR beschadigd te zijn. Ik kan nl. met Knoppix(Linux) nog steeds de gehele bestandsstruktuur volgens, dus lijkt me dat de MBR defect is. Als ik een 2 jaar oude floppy met DriveImage draai, dan zie je wel de correcte grootte van de partities, maar i.p.v. de partitieletter staat er een sterretje. En als ik Norton Works als noodstart gebruik, geeft deze als c: aan > de vroegere partitie d: (en verder niets). In die partitie staan wel de Recovery (Retten) bestanden van de originele uitlevering. Ik hoop mbv van Knoppix de belangrijkste bestanden te kunnen redden, of door ze naar een CD te branden, dan wel via het netwerk. (Maar ik moet nog uitvogelen hoe dat gaat...) Maar als dat gelukt is, kan ik nog iets doen om te proberen de MBR te herstellen? Er is gezegd dat de schijf wél als 2e schijf (slave) in een andere computer gemonteerd zou kunnen worden, dat zou ook een makkelijke methode zijn om bestanden te redden... In de computer waar ik nu op werk zit toevallig ook een 80GB schijf als 2e HD en daar zitten geen belangrijke dingen op. Ik zou ze dus kunnen omruilen? Maar Aldi heeft net als vele andere zaken de gewoonte om de "originele" (zoals die bij aflevering is) windows op een aparte partitie te zetten en geen aparte XP-schijf bij te leveren. Ik kan daar mbv de Norton nooddisk wel bij, maar herstelt dat op de oude schijf dan ook de MBR? Het lijkt me niet? Kan je de " Retten"bestanden van Aldi overzetten naar de "nieuwe" HD en dan weer opnieuw beginnen? Alvast bedankt voor elke suggestie! Rob
Link naar reactie
wat ik vaak in zo'n geval doe (mij overkomt dit maandelijke), is een tweede harde schijf zoeken die leeg mag. die heb je, zo las ik. de tweede harde schijf wissel je om met je data. (master word slave en vice versa). nu zet je een besturingssysteem op je nieuwe schijf. computer booten en je kunt je data van je eerste harde schijf afpikken. verder weet ik niet of het mogelijk een cd te branden met Knoppix (dat heb ik nooit geprobeert), maar anders is dat natuurlijk ook mogelijk. je kunt immers je bestanden zien. d.
Link naar reactie
Klinkt goed. Alleen dat besturingssysteem... Ik weet niet of je met het aldi-gebeuren op de hoogte bent, maar er staan in een aparte partitie een stel gecomprimeerde bestanden en een executable die "Retten" heet. Ik zou dan eerst met Knoppix die bestanden van de slave naar de master moeten overzetten en dan "Retten" uitvoeren? Zou dat werken? Alvast bedankt tot zover! Rob
Link naar reactie
[quote:5e88d6535a="r.bornkamp"]Ehh... Ik nam automatisch aan dat je windows niet zonder meer van de ene schijf naar de andere kunt overzetten. En als dat al kon, is het nogal ingewikkeld, niet? Met al die instellingen en zo... Of zie ik dat verkeerd?[/quote:5e88d6535a]Het ligt er aan hoe je het ziet. Wat je denk ik wel kan doen is die ander HD bijplaatsen, eventueel op de secondary IDE. Als ik het goed heb zijn de retten bestanden images die op CD-Rom gezet moeten worden. Nu zit er soms ook een CD-Rom bij. Daarmee kun je gewoon de Windows op een Aldi computer installeren. Maakt niet wat voor HD erin zit. Een MBR is overigens herstelbaar tenzij de bootsector echt kapot is. Een defecte MBR komt alleen niet zomaar, dus tenzij je een virus heb gehad of iets raars heb gedaan, denk ik toch dat er iets mis is met de HD. Het ligt een beetje aan je handigheid hoe je dit gaat aanpakken. Persoonlijk zou ik op die andere HD eerst een OS plaatsen (bv Windows 98 als je dat kan bemachtigen, of WIndows XP, of zo'n Aldi CD-Rom). Dit geeft ook weer aan dat geen CD-Rom bijleveren procedures nodeloos ingewikkeld maken. Dan heb je weer toegang tot je computer. WIndows XP partitie kopieren, dat heeft niet zoveel zin, behalve voor backup doeleinden dan. Als je daarna die retten bestanden naar die andere HD kopieert met bv Linux (als je dat nog niet gedaan had), dan kun je de boel rustig bekijken. Oh ja, maak wel 2 partities aan op die andere HD. Niet persé nodig, zolang je maar met gezond verstand formatteert. Je zal niet de eerste zijn die per ongeluk de belangrijke data schijf formatteert. Simpel te vookomen, de HD die beslist niet geformatteerd mag worden, loskoppelen. Ook controleren dat het de juiste is!
Link naar reactie
Het besturingssysteem is (was) WinXP. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de veronderstelling was, dat ik geen XP-cd had, maar bij enig zoeken blijkt dat er in de handleiding (die ik nooit ingekeken had) toch een "Product Recovery CD-ROM" zat. Er staat op "de software op deze Recovery CD is voorgeïnstalleerd op uw vaste schijf bij fabricage en mag alleen gebruikt worden voor backup en recovery van uw Medion computersysteem". Ik heb 'm even in de computer gehad en krijg de indruk dat-ie Windows weer wilt installeren. Ik ben er voorlopig maar niet mee begonnen, omdat ik eerst wat belangrijke bestanden wil veiligstellen. Maar mijn vraag is: stel dat de MBR defect is - repareert WinXP die dan, of lukt de installatie dan überhaupt niet? Want als dat niet lukt - hoe kan ik dan fixmbr laten uitvoeren? En wat is een herstelconsole? Ik hoop dat jullie wat licht over deze kwestie kunnen laten schijnen ;-) Rob
Link naar reactie
Als het MBR alleen beschadigd is (softwarematig), zou het niet zo'n probleem moeten zijn. Het is echter de vraag hoe en waardoor het komt. Als het een hardwarematig probleem is, lees: defecte schijf, helpt het herstellen van het MBR weinig, als het al lukt. http://www.techzonez.com/forums/showthread.php?t=3975 Overigens zou het herstellen van het MBR geen invloed moeten hebben op de verdere inhoud van de schijf. Tenzij je een dualboot configuratie hebt natuurlijk.
Link naar reactie
Gerben, Hoe het kwam kan je in een verkorte versie in het Forum Windows lezen(Onderwerp: video werkt niet goed), 11 juli geloof ik. Iemand suggereerde in de veilige modus te starten en toen ging het helemáál mis. (Heeft op zich waarschijnlijk niks met die VM te maken). Maar in elk geval, sinds die tijd zie je bij het opstarten alleen de kreten van het bios, daarna zie je het lampje van de disk een paar seconden branden en dan niets meer. Op een gegeven ogenblik schoot me te binnen dat ik een Knoppix CD had en die bleek te werken, het enige vreemde (vind ik) is dat C als hda1 verschijnt, D als hda5 en E als hda6. Maar misschien is dat normaal in Linux. Maar mijn indruk via Knoppix is, dat de schijfstructuur intact is, vandaar dat ik dacht dat de MBR defect zou kunnen zijn. Wat die WindowsCD betreft, zie boven, als je ´m in een goede computer stopt krijg je o.a. de keus: repareren, maar als je ´m in de defecte stopt dan slaat hij gelijk aan het installeren. En dat heb ik liever niet omdat ik bang ben dat er bestanden worden overschreven. Ik heb de door jou genoemde link bekeken, maar ik kan er niet uit wijs worden, wat nou voor mijn geval geschikt is Wél zag ik dat de Windows XP startup disk waar op de MS site sprake is, ook op he recoverygedeelte van de computer staat. Maar er wordt uitdrukkelijk ergens gewaarschuwd dat je alle gegevens van na de fabrieksinstelling kwijt bent. Dat is nou net niet de bedoeling... Misschien kan je me op het rechte pad brengen... Rob
Link naar reactie
Installeer op die ander HD WIndows XP met die CD. Plaats de andere HD als slave en/of op de secondary IDE. Misschien dat je toegang krijgt, zo niet opstarten met Knoppix, en relevante data (Mijn documents and Se..., retten ...) naar de andere computer kopiëren. Dan de belangrijke data nu echt backuppen en niet eerst die andere HD gaan formatteren, want dan maak je vermoedelijk dezelfde fout weer. Tja, en als je het dan nog aandurft, de probleem HD eens echt gaan testen. HDA1 staat voor bootable C: schijf kan tot HDA4 HDA5 staat voor een niet bootable partitie nummert gewoon door, in jouw geval D: en HDA6 voor E: (de partitie met retten). Maar opletten met 2 harde schijven blijft de logica vergelijkbaar, maar verandert de nummering. HDA wordt bijvoorbeeld HDB ...
Link naar reactie
[quote:45be7c2e1c="r.bornkamp"]Bedankt voor de aanwijzingen. Als er geen ander voorstel komt, zal dat moeten gebeuren... Wat mij verbaast is dat er schijnbaar geen programma is om in zo'n geval eens naar de MBR te kijken - maar misschien is dat toch te ingewikkeld voor een halve leek als ik. In elk geval, bedankt. Rob[/quote:45be7c2e1c]Het probleem is dat je kennelijk geen backup heb gemaakt. Ik zal niemand adviseren eerst te rotzooien met de HD en daarna op dezelfde HD nog een backup poging ondernemen. Je bent nu eigenlijk al te laat, dus breng eerst je data in veiligheid. Als de HD geheel kapot was, dan was je alles al kwijt geweest. Misschien niet zo'n ramp, maar op het forum lees ik wel eens wat anders.
Link naar reactie
Vanmiddag schreef ik al: Het besturingssysteem is (was) WinXP. Ik moet eerlijk zeggen dat ik in de veronderstelling was, dat ik geen XP-cd had, maar bij enig zoeken blijkt dat er in de handleiding (die ik nooit ingekeken had) toch een "Product Recovery CD-ROM" zat. Er staat op "de software op deze Recovery CD is voorgeïnstalleerd op uw vaste schijf bij fabricage en mag alleen gebruikt worden voor backup en recovery van uw Medion computersysteem". Ik heb 'm even in de computer gehad en krijg de indruk dat-ie Windows weer wilt installeren. Ik ben er voorlopig maar niet mee begonnen, omdat ik eerst wat belangrijke bestanden wil veiligstellen. Maar mijn vraag is: stel dat de MBR defect is - repareert WinXP die dan, of lukt de installatie dan überhaupt niet? Want als dat niet lukt - hoe kan ik dan fixmbr laten uitvoeren En wat later heb ik nog vermeld dat die ´R`eparatiemogelijkheid alleen verschijnt als ik ´m in een `goede` computer stop, in de defecte begint hij kennelijk gelijk weer WinXP te installeren, dan verschijnt die R dus helemaal niet. Niet tenminste voordat hij de keuze geeft tussen doorgaan of afbreken, en ik dan breek ´m voor de veiligheid maar af. En ik heb wel een backup, maar die is toch wel een paar weken oud. Rob
Link naar reactie
[quote:c4b65acd48="Hans.Vosman"]Installeer op die ander HD WIndows XP met die CD. Plaats de andere HD als slave en/of op de secondary IDE. Misschien dat je toegang krijgt, zo niet opstarten met Knoppix, en relevante data (Mijn documents and Se..., retten ...) naar de andere computer kopiëren. Dan de belangrijke data nu echt backuppen en niet eerst die andere HD gaan formatteren, want dan maak je vermoedelijk dezelfde fout weer. Tja, en als je het dan nog aandurft, de probleem HD eens echt gaan testen. HDA1 staat voor bootable C: schijf kan tot HDA4 HDA5 staat voor een niet bootable partitie nummert gewoon door, in jouw geval D: en HDA6 voor E: (de partitie met retten). Maar opletten met 2 harde schijven blijft de logica vergelijkbaar, maar verandert de nummering. HDA wordt bijvoorbeeld HDB ...[/quote:c4b65acd48] Eerst even een reactie op dat laatste over die partities, wat Hans.Vosman zegt klopt niet helemaal en voordat je het weet zijn die partities buitenaards ofzo :wink: Door een 'beperking' in het denken van bepaalde mensen is er ooit besloten dat een harde schijf 4 primaire partities kan hebben. Al snel werd dit een probleem en werden logische partities bedacht, dit kan je eigenlijk zien als partities in een andere partitie. Dat de twee laatste partities hda5 en hda6 zijn komt dus omdat het geen primaire partities zijn. De nummers 1 t/m 4 zijn gereserveerd voor de primaire partities, dus blijven 5 en 6 (en hoger) over voor andere partities. Normaliter gebruik je alleen maar de eerste partitie om van te booten, maar ook van andere partities kan zonder probleem. Ik heb op het moment zelf de keuze uit 5 besturingssystemen om van te starten (wel verdeeld over 2 schijven) dus ik gebruik niet alleen de eerste partitie om van te booten. Verder wou ik nog even reageren op de vraag die hier eigenlijk gesteld wordt: wat moet ik doen. Er zijn al genoeg reacties gekomen over welke volgorde wat te doen etc etc, maar volgens mij lijkt het allemaal veel moeilijker dan het is. Als de mbr alleen softwarematig beschadigd is (en dus niet beschadigd maar alleen leeg of corrupted) kan je deze zo herstellen. Om dit te doen start je de computer vanaf de xp-installatie cd (dit werkt ook gewoon met de medion cds voor zover ik weet, zo niet leen dan een xp cd van iemand en boot daarvan) en kies voor herstellen. In het herstelproces wordt meteen gevraagd of u windows zelf een poging wilt laten doen of de recovery console wilt gebruiken om de installatie te herstellen. Omdat het alleen om de mbr gaat is het wel zo makkelijk om zelf de recovery console in te duiken, ik weet nieteens of de poging van windows zelf wel de mbr herstelt. Eenmaal in de recovery console tikt u in [code:1:c4b65acd48]fixmbr[/code:1:c4b65acd48] en de mbr is herstelt. Er is ook een fixboot commando, wat dat precies doet weet ik niet maar stel dat fixmbr nog geen gewenst effect heeft kan dat misschien helpen :wink: Nou lees ik ook dat u knoppix gebruikt om van te booten maar nog niet helemaal doorheeft hoe alles werkt (o.a. netwerk), dus hier een paar nuttige feitjes: Mounten (verbinden) van netwerkmappen op windows computers: [code:1:c4b65acd48]# mount -t smbfs //<computernaam>/<gedeelde map naam> /<mountpoint>[/code:1:c4b65acd48] <mountpoint> is gewoon een map ergens op het systeem waar u de verbinding terug wilt vinden, als u dus als mountpoint '/mnt/server/tmp' opgeeft (zonder de aanhalingstekens) vind u de bestanden van de gedeelde map op de andere compiter dus terug onder /mnt/server/tmp (ik neem aan dat ik de bestandsstructuur van linux niet hoef uit te leggen). Een kopie maken van data (bestanden) op een device (harde schijf, diskette, usb stick of wat dan ook) [code:1:c4b65acd48]# dd if=/dev/<device naam> of=<bestandsnaam of ander device> bs=<buffergrootte>[/code:1:c4b65acd48] om de eerste partite van uw primaire harde schijf in een bestand te plaatsen kunt u dus 'dd if=/dev/hda1 of=partitie1.img bs=1024' gebruiken. Probleem is dan wel dat als u op die manier het bestandssysteem (met de bestanden) terug wilt zetten de partitie wel weer exact dezelfde grootte moet zijn om problemen te verkomen. De laatste, bestanden inpakken met bzip2 compressie (bestanden met een gezamelijke grootte van 900 mb werden bij mij ingepakt tot 150 mb): [code:1:c4b65acd48]# tar -cvjpf <archiefnaam> <bestandsnamen of mapnaam>[/code:1:c4b65acd48] en uitpakken van die bestanden wordt: [code:1:c4b65acd48]# tar -xvjpf <archiefnaam>[/code:1:c4b65acd48] Gebruik van de p in x/cvjpf is niet nodig voor windows bestandssystemen, windows loopt nogal achter als het aankomt op permissies per bestand... :P Overigens moet u voor het laatste wel eerst de partitie mounten voordat u toegang hebt tot de bestanden, maar uit de berichten neem ik aan dat dat wel is gelukt... Greetings, Michael
Link naar reactie
Hallo Michael, Een heleboel leerzame gegevens waar ik eventueel goed mee uit de voeten kan. Het liefst (omdat dat verreweg het simpelste is, als het werkt) zou ik je suggestie willen proberen om een installatie CD te gebruiken om de MBR te repareren. Ik heb alleen het probleem dat ik het niet aandurf met de Medion CD dóór te gaan, want ik heb het gevoel dat deze dan gewoon met een nieuwe installatie gaat beginnen. Dus: is er in de omgeving van Rotterdam iemand die me een "gewone"XP home installatie CD kan lenen? En Michael... alvast bedankt! Rob
Link naar reactie
[quote:e28a564f44="r.bornkamp"]Dus: is er in de omgeving van Rotterdam iemand die me een "gewone"XP home installatie CD kan lenen? En Michael... alvast bedankt![/quote:e28a564f44]Dat heeft volgens mij geen zin. Je gebruikt een OEM versie. Ik blijf erbij dat je eerst je data moet backuppen (als je dat wilt) of gewoon een en ander moet uitproberen. je hebt tenslotte die ene HD liggen, dus je kan wat je wilt gewoon uitproberen of die schijf gebruiken voor de data kopie. Zelf zou ik op zijn minst de belangrijke data kopiëren voordat ik met de rest verder ga. De harde schijf problemen hebben een oorzaak, en ik vrees op zich het ergste. Overigens het verhaal van mycroes klopt met 1 kanttekening, als het goed is, zoekt Knoppix dat allemaal voor je uit (voor echte gewone Linux geldt zijn verhaal wel). Knoppix is Windows vriendelijk gemaakt dus wanneer je toegang hebt tot hda1 enzovoort heb je gewoon toegang tot de schijf en hoef je niet meer te mounten. Dat is al gebeurd. Je hoeft alleen nog maar te kopieren naar de andere HD. En dat tar verhaal dan heb je dan ook niet nodig. Dus ja, wanneer je het simpel wilt doen, dan kan het inderdaad ook nog veel eenvoudiger. Maarre, je moet zelf de keuze maken hoeveel risico je echt wilt lopen. Dus wel/geen backup, wel/geen veiligheidskopie, gewoon gelijk proberen ...
Link naar reactie
Het is sowiezo verstandig om een backup te hebben van de belangrijke bestanden, ook bij voorbaat in een wel werkende situatie... ik heb zojuist effe gekeken hoe het zit met de medion herstel-cd... Mijn broertje heeft een medion van ongeveer een jaar oud, als je die erin stopt kom je vanzelf bij het menu om een installatie te herstellen of een nieuwe installatie te beginnen. Het laden van alle bestanden wat daarvoor wordt gedaan is nog geen installeren, het is slechts het laden van de benodigde drivers in het geheugen (en ook van de drivers die niet nodig zijn, het blijft tenslotte windows)... Het is dus veilig om vanaf die cd te starten... Greetings, Michael
Link naar reactie
[quote:9ed60b9e78="Hans.Vosman"]... En dat tar verhaal dan heb je dan ook niet nodig. ...[/quote:9ed60b9e78] Dit is inderdaad niet nodig, tenzij je de bestanden op een kleinere schijf wilt plaatsen (wat niet het geval is hier)... Maar als je over het netwerk gaat kopieren kan dat nogal wat tijd in beslag nemen. Afhankelijk van het soort netwerk en de grootte van de bestanden (1 MB verdeelt over 1000 bestanden duurt nogal wat langer dan 1 MB in 1 bestand) is het dan wel verstandig om alles in te pakken. Zo heb ik laatst ongeveer 9 gieg over ons 10 Mb/s netwerkje gekopieerd, waaronder allemaal kleine bestanden, dus dat duurde een uur of 10 tot 15... Als die 80 GB vol zit duurt dat dus nog net ietsjes langer :wink: Greetings, Michael
Link naar reactie
Ik hoop dat er nog mensen zijn die het tot nu toe hebben uitgehouden ;-) In elk geval: ik heb met Knoppix een aantal belangrijke bestanden gekopiëerd op een CD. Vanochtend heb ik m'n hart in m'n handen genomen en de Windows recoverydisk gedraaid. Zoals iemand al zei: na al de bla, bla kom je inderdaad op een punt waar gevraagd wordt: windows installeren of repareren. Bij repareren kom je in de "reparatieconsole" terecht, wat m.i. een versie van DOS is. Met kloppend hart fixmbr gedraaid en opnieuw opgestart - resultaat: niets gewijzigd. Ik zag ook nog fixboot staan en dat ook geprobeerd, idem dito. Chkdsk gedraaid - geen bijzonderheden. Tenslotte begonnen met Windows te installeren, maar op een gegeven punt waarschuwen ze, dat misschien de map "Mijn documenten" ook verwijderd wordt :( Ik dacht slim te zijn, brak de installatie af (dat kan nog gewoon) en wilde mbv Knoppix "Mijn documenten" ergens anders naar toe kopiëren. Maar dat ging niet, ik meen ergens gezien te hebben dat Knoppix niet met NTFS overweg kan? Ik heb nog eens de startdisk van Norton SystemWorks geprobeerd, maar die gaf nog steeds alleen maar toegang tot wat hij C: noemt, maar in werkelijkheid E: is... In elk geval ga ik het eerst nog eens proberen met een HD-reparatie programma van Seagate. Ik moet alleen nog uitzoeken welk type Seagate er eigenlijk in zit. Voor de geïnteresseerden vertel ik tzt nog wel hoe dát afgelopen is. Rob
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...