Ga naar inhoud

Harde schijf defect?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb een Aldi computer 2 GHz met een 80 GB harde schijf en WinXP Home. De schijf is in 3 partities gedeeld, C, D en E. Op partitie C: (ca 68 GB) staat in feite alles, D: was voor backup bedoeld maar is nu nog maar een paar GB en op E: staan de oorspronkelijke gegevens zoals de computer bij de koop (2,5 jr. geleden) was. Het begon met dat de computer een keer vast liep - wat niet eens zo dikwijls gebeurd - en op de bekende manieren niet uit te schakelen was. Dat heb ik uiteindelijk bereikt door de inschakelknop een seconde of 8 ingedrukt te houden. Daarna bleek de monitor het niet meer goed te doen, dat heb ik door advies van hier met het wissen van de beeldschermadapter en daarna opnieuw opstarten nog kunnen verhelpen. Om te kijken of er nog meer programma's defect waren wilde ik schijfcontrole draaien, maar daar kreeg ik de mededeling dat een programma onbeperkt toegang tot de schijf had, en dat het dus niet ging. Toen kreeg ik het advies om in de veilige modus op te starten en toen ging het helemaal mis... Ik kan de harde schijf niet meer benaderen, je ziet de gegevens van de bios langsschieten en dan is het over. Ik heb geprobeerd met de CD van Norton Works, die ook als opstartschijf gebruikt zou kunnen worden. Dat werkt in zoverre, dat je dan als C: de oude partitie E ziet. Dus ik zou misschien Recovery (Retten..) kunnen gebruiken, maar dan ben ik wel alles kwijt. Ik heb ook nog met een oude bootfloppy van drive-image 5 geprobeerd (ik weet niet eens of hij op die computer gemaakt is), en daar verschijnen wel de partities op met m.i. de juiste afmetingen, maar de partitieletters ontbreken. Ik heb de indruk dat de informatie nog wel op de schijf staat. Mijn vragen zijn deze: 1 Is er een methode om de partitieletters weer te herstellen? 2 Zo niet, is er dan wat te bereiken door die schijf als slave in een andere computer te monteren om op die wijze een aantal gegevens te kunnen redden? 3 Misschien zijn er nog andere middelen? Ik ben dankbaar voor elke tip. Rob
Link naar reactie
Volgens mij kun je in ieder geval de schijf in een andere computer stoppen als slave en zo je gegevens veilig stellen. Ik denk dat de partities nog wel aanwezig zijn. Als je eenmaal je gegevens veilig hebt, kun je nog proberen de schijf weer in je eigen computer doen en dan de schijfletters proberen terug te krijgen. Misschien kun je het ook eens proberen met Partition Magic 8 om zo de schijfletters weer terug te krijgen.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...