Ga naar inhoud

USB PCI uitbreidingskaartje werkend krijgen in windows 98 SE


Aanbevolen berichten

Ik zit met een probleempje. Voor een vriend ben ik een oude computer met een P2 233Mhz, Asus P2lb moederbord. In deze computer zijn 2 PCI sloten vrij. Ik heb als uitbreiding een Sweex 4x usb2.0 PCI kaartje gekocht en een Sweex PCI 56k modem. USB uitbreidings kaartje gekocht om een usb printer aan te sluiten en om foto's via een digitale camera aan te sluiten. Eerst de het usb kaartje erin gezet en de computer opgestart, waarbij wordt aangegeven dat er nieuwe hardware is gevonden en de drivers geinstalleerd. Daarna de modem geinstalleeerd. De modem werkt goed. Kijk ik via apparaatbeheer dan zie ik dat de USB drivers goed zijn geinstalleerd en dat het apparaat correct werkt. Alleen kan de computer verder de USB poorten niet vinden. Sluit ik een nieuwe HP deskjet 3550 printer via een usb kabel aan dan kan de usb poort niet worden gevonden. Omdraaien van de kaarten. De Modem en de USB kaart van PCI slot wisselen lost het probleem niet op. De PCI sloten functioneren goed. Wat zie ik over het hoofd. Zit het probleem misschien in het BIOS.
Link naar reactie
Het wordt aangeraden eerst de USB 2.0 drivers te installeren en daarna pas de PCI kaart erin te stoppen. Verwijder hem eens uit apparaatbeheer, verwijder vervolgens de PCI kaart. Installeer nu eerst de drivers. Er staat vast wel één of ander setup progje op de cd. Stop daarna de kaart erin. Daarnaast kan het zijn dat die PC gewoon te oud is. Ik dit ook ooit een keer gehad bij iemand. Op geen enkele mogelijke manier kregen we een USB 2.0 kaart werkend onder die oude PC. Ik geloof dat het een P 166 Mhz was. Uiteindelijk maar een USB 1.1 kaart gekocht (gelukkig nog leverbaar, al weet ik niet of dat nu nóg zo is) en die deed het perfect. Dus als de eerste mogelijkheid niet werkt, zou ik een USB 1.1 kaart proberen.
Link naar reactie
Ik zal het proberen. Het systeem heeft een 233Mhz processor en een asus P2L-B moederbord. Als het niet lukt dan zit ik met een nieuwe usb pr inter in mijn maag. Zou een printer ook op een usb 1.1 kaartje werken. Hans [b:b67dac9dcb]Gegevens moederbord[/b:b67dac9dcb] [b:b67dac9dcb]Asus P2L-B[/b:b67dac9dcb] [b:b67dac9dcb]PROCESSOR[/b:b67dac9dcb]Slot 1 for Intel® Pentium® II Processor (233MHz-333MHz) [b:b67dac9dcb]COPROCESSOR[/b:b67dac9dcb] Internal Coprocessor of Pentium Processor [b:b67dac9dcb]CHIPSE[/b:b67dac9dcb]T Intel® 440LX AGPset with I/O subsystems [b:b67dac9dcb]BUS ARCHITECTURE[/b:b67dac9dcb] 32-bit PCI Bus, 32-bit AGP Bus and 16-bit ISA Bus Compatible [b:b67dac9dcb]EXPANSION SLOTS[/b:b67dac9dcb] 1 x 32-bit AGP Slot 3 x 32-bit PCI Slots (PCI Rev 2.1 Interface Compliant) 2 x 16-bit ISA Slots [b:b67dac9dcb]CACHE[/b:b67dac9dcb]512K or 256K Pipelined Burst Level 2 cache in Pentium II CPU cartridge. [b:b67dac9dcb]SYSTEM MEMORY[/b:b67dac9dcb]3 x 168-pin DIMM Sockets to Support 8MB to 768 MB RAM Utilizes 8/16/32/64/128MB 168-Pin 3.3V DRAM or SDRAM Total Memory Capacity:384MB Max [b:b67dac9dcb]ONBOARD I/O[/b:b67dac9dcb] 1 x Floppy Port (Up to 2.88MB, 3 Mode) 2 x Serial Ports (16550 Fast UART Compatible)1 x Parallel Port (EPP, ECP Port) IrDA TX/RX Header (Optional) [b:b67dac9dcb]ONBOARD PCI IDE[/b:b67dac9dcb] Dual Channel UltraDMA/33 Bus Master IDE Ports (Support up to 4 IDE devices and LS-120 PIO Mode 3 & 4 DMA Mode 2 U-DMA/33 Greater than 8.4GB HD, ATAPI IDE CD-ROM Support [b:b67dac9dcb]AGP CONNECTOR[/b:b67dac9dcb] Accelerated Graphics Port Slot Supports AGP 66MHz/133MHz (Sideband) 3.3V Device [b:b67dac9dcb] WAKE-ON-LAN[/b:b67dac9dcb]Support Wake-On-LAN standard by the Intel-IBM Advanced Manageability Alliance [b:b67dac9dcb]POWER SUPPLY CONNECTOR / VOLTAGE REGULATOR[/b:b67dac9dcb] 3V, 5V and 12V 20-pin ATX Power Connector. Soft Power Support. 5V and 12V 12-Pin AT Power Connector Built in Switching Voltage Regulator to Support 1.8V to 3.5V [b:b67dac9dcb]BIOS[/b:b67dac9dcb]1M-bit Flash EPROM Award AGP Anti-Boot Virus & PnP BIOS with ACPI, AGP, DMI, Green, Plug and Play Features [b:b67dac9dcb]OPTIONS[/b:b67dac9dcb]PS/2 Mouse, USB, IrDA cable and bracket set H/W Monitor: Optional Winbond ASIC to support Fan Status Monitoring and Alarm, CPU Voltage, System Temperature Monitoring and Alert S/W LanDesk Client Manager to provide total S/W & H/W Server or Desktop Hardware Monitoring Solution Retention Mechanism & Heat Sink Support Brace [b:b67dac9dcb]DIMENSIONS[/b:b67dac9dcb] AT Form Factor PCB (8.7" x 9")
Link naar reactie
Ik jouw instructies opgevolgd. Alle drivers vewijderd. PCI usb Kaart eruit. Eerst vanaf cd de usb 2.0 drivers geinstalleerd. Computer uitgezet, kaart erin en weer opstarten. De drivers werden automatisch gededecteerd en geinstalleerd. Daarna geprobeerd de printer te installeren. Daarbij werd de usb poort niet gedetecteerd. Dus dit werkt niet. Op het moederbord staat wel usb support. Maar daarmee wordt bedoelt een speciale bracket die met een kabel aan het moederbord wordt aangesloten. [b:5652be9a34]PS/2 Mouse, USB, IrDA cable and bracket set[/b:5652be9a34] Deze zit helaas niet op het moederbord. [b:5652be9a34]In het BIOS staat USB IRQ enabled. [/b:5652be9a34] Betekent dat het moet lukken met eventueel een usb 1.1 kaartje? Hoe weet ik dat wel lukt met een usb 1.1 kaartje??? Of moet ik het maar opgeven en probeer de nieuwe HP 3550 te ruilen voor een printer met een LPT 1 kabel. Alleen zijn deze haast niet meer te krijgen. Graag suggesties en oplossingen voor dit probleem. Hans
Link naar reactie
[quote:a895cc52bf="honingbij"]Deze zit helaas niet op het moederbord. [b:a895cc52bf]In het BIOS staat USB IRQ enabled. [/b:a895cc52bf] Betekent dat het moet lukken met eventueel een usb 1.1 kaartje? Hoe weet ik dat wel lukt met een usb 1.1 kaartje???[/quote:a895cc52bf]USB 2.0 kaartjes ondersteunen in principe standaard USB 1.1, dus als de poort werkt, dan zou de rest vanzelf moeten gaan. Verloopkabeltjes voor dit soort moederborden zijn wel te koop. Pas nog een Pentium Pro bord (440FX chipset) voorzien van zo'n kabel. Heel misschien werkt het kaartje niet goed, ook al geprobeerd in een andere computer (met kaartje en/of printer)?
Link naar reactie
Op de betreffende computer draait windows 98 Second Edition. Die zou in principe USB moeten ondersteunen. Maar het blijft de vraag waarom het Sweex PCI USB 2.0 kaartje niet werkt. Is het kaartje niet goed of onderstuend dit moederbord, Asus P2L-B, dit niet. Die speciale uitbreidingskaartjes die je inplugt op zo'n oud moederbord die bij de beschrijving van het moederbord hierboven staat beschreven als uitbreidingesmogelijkheid. [b:27d0b45b52]PS/2 Mouse, USB, IrDA cable and bracket set [/b:27d0b45b52] Op deze bracket zit een aansluiting voor usb 1.1 en ook een aansluiting voor een PS/2 muis. Waar kan ja zo'n bracket voor een Asus P2L-B moederbord vandaan halen, kopen, het is een heel oud onderdeel, waarmee het zeker moet lukken ? Hans
Link naar reactie
[quote:de3b24dde5="honingbij"]Op de betreffende computer draait windows 98 Second Edition. Die zou in principe USB moeten ondersteunen. Maar het blijft de vraag waarom het Sweex PCI USB 2.0 kaartje niet werkt.[/quote:de3b24dde5] Ik heb een Celeron 333 systeem met hetzelfde moederbord. Ik heb er alleen nooit zo'n kaartje ingezet. Ik weet wel dat ik in het verleden geen PCI TV-kaart in kon zetten. Het systeem wilde niet eens meer opstarten. Ik gebruik overigens een ATX voeding (zou niks uit mogen maken) en Bios versie revision 1005, datum 8/6/98. Wat er zou moeten gebeuren is dat voor USB2.0 de enhanced USB controller wordt geinstalleerd. VOor uSB1.1 (zelfde kaart) wordt een "gewone" USB driver gebruikt. Wanneer een USB apparaat wordt aangesloten, dan moet die herkend worden. Heb je toevallig nog een ander USB apparaat liggen? Het is makkelijker zoeken als bekend is wat wel en niet werkt. Als een goed werkend USB apparaat niet wordt herkend dan is dat een gegeven. Van die printer is dat nog niet bekend. [quote:de3b24dde5="honingbij"] [b:de3b24dde5]PS/2 Mouse, USB, IrDA cable and bracket set [/b:de3b24dde5][/quote:de3b24dde5]Ik heb zo'n speciaal bracket. Niet over ... en dat werkt. Voor dit moederbord moet je die speciale versie hebben, de details weet ik niet meer, maarre de bracket die ik had, zit nu in dat systeem. Ik heb ook nog een PI-Asus moederbord die werkt met een gewoon bracket.
Link naar reactie
1. Via www.usb.org heb ik een usb evaluation tool gedownload van Intel. [b:75210b9385]http://www.usb.org/faq/ans3#q1 informatie ove usb ondersteuning moederborden[/b:75210b9385]. Daarmeer kan gekeken worden of de desbetreffende computer c.q. moederbord usb ondersteund. Hier onder het resultaat. [b:75210b9385]Usb evaluation tool van “Intel USB system check” uitgevoerd.[/b:75210b9385]This system has full support of USB. Complete USB support requires that USB connectors also be on this system [b:75210b9385]Details[/b:75210b9385][u:75210b9385]System software support [/u:75210b9385] Microsoft windows 98 with full USB support. Recommendation – No system software upgrade required. [u:75210b9385]System hardware support[/u:75210b9385] System hardware has USB support. Recommendation – No hardware upgrade required [u:75210b9385]USB driver support[/u:75210b9385] USB driver connections is operating correctly. Samenvattend ondersteunt het moederbord Asus P2L-B USB. De vraag is nu of dat met een PCI uitbreidingskaartje gaat of dat ik speciaal die hierboven genoemde bracket op de kop moet zien te tikken. De bracket bestaat uit niet meer dan een aasluitstekker, een kabel en PS/2 en USB aansluitingen. trouwens de genoemde controler is geinstalleerd "Via USB 2.0 enhanced Host Controler" 2. Als tweede heb ik het Sweex PCI USB kaartje overgezet in mijn Windows XP home P4 2000Mhz systeem overgezet. Eerst de drivers eringezet, computer uit, kaart erin en weer opstarten. Kaart wordt herkend en automatisch geinstalleerd. Bij apperaatbeheer staan nu bij USB extra drivers. Het systeem bezit al USB. Sluit ik nu een werkend USB printer aan die op dat systeem altijd is aangesloten en probeer ik wat af te drukken dan werkt dat niet. Het lijkt er steeds meer op dat het kaartje zelf niet meer helemaal jofel is. Of zie ik wat over het hoofd. En ben ik eventueel een stap vergeten bij het installeren van het usb kaartje. Wat nu?? Hans
Link naar reactie
Ook een ander USB apparaat proberen. Verder, heb je geprobeerd om die printer op een al werkende USB poort aan te sluiten? Op dit moment heb je mij nog niet overtuigd dat het kaartje defect is, cq de printer okay is. Zelf heb ik een DIgitale camera, kaartlezer en een gameport met USB steker. Dus ja, makkelijk testbaar. Heb je van de printer de aan/uit knop ingedrukt, is er een netvoeding bij? ZO ja, is die goed aangesloten?
Link naar reactie
[quote:d3892fb260="honingbij"]Samenvattend ondersteunt het moederbord Asus P2L-B USB. De vraag is nu of dat met een PCI uitbreidingskaartje gaat of dat ik speciaal die hierboven genoemde bracket op de kop moet zien te tikken.[/quote:d3892fb260]Ik verwacht dat een uitbreidingskaartje wel zou moeten werken. Dat je er net eentje hebt die niet werkt, dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Zaak is om dit te controleren met een ander USB apparaat (niet die printer omdat je niet weet of die 100% okay is). [quote:d3892fb260="honingbij"]De bracket bestaat uit niet meer dan een aasluitstekker, een kabel en PS/2 en USB aansluitingen. trouwens de genoemde controler is geinstalleerd "Via USB 2.0 enhanced Host Controler"[/quote:d3892fb260]Klopt. Het is wel zo dat voor USB1.1 een andere driver wordt gebruikt. Weet je of de printer USB 1.1 of 2 is? [quote:d3892fb260="honingbij"]2. Als tweede heb ik het Sweex PCI USB kaartje overgezet in mijn Windows XP home P4 2000Mhz systeem overgezet. Eerst de drivers eringezet, computer uit, kaart erin en weer opstarten. Kaart wordt herkend en automatisch geinstalleerd. Bij apperaatbeheer staan nu bij USB extra drivers. Het systeem bezit al USB.[/quote:d3892fb260]Printer dus aansluiten op die bestaande USB. Verder ook een ander USB apparaat proberen. Vertrouw nooit op 1 test. En dan nog voorzichtig zijn, soms is er toevallig een draadje of stekertje los geschoten ...
Link naar reactie
Voor de duidelijkheid. De oude computer waar ik het over heb is die van een vriend die ik werkend probeer te krijgen voor internet en om mee te printen. Daarvoor een PCI modem gekocht en een PCI sweex usb 2.0 kaartje en een nieuwe HP deskjet 3550 gekocht. De modem werkte meteen, maar de usb kaart niet. Even gedacht dat het PCI slot kapot was. PCI modem en PCI usb 2.0 kaartje omgewisseld. Weer werkte de modem en de usb kaartje niet. Zo weet ik dat het niet ligt aan het PCI slot in deze oude computer. Via een USB test gecontroleerd of het moederbord van deze oude computer geschikt is. Uit de test zie beschreven hierboven waren alle testen positief. Daarna heb ik het USB 2.0 PCI kaartje in mijn eigen computer, Medion P4 2000mhz, gezet (eerst drivers installeren, daarna kaart erin en opstarten waarbij de nieuwe hardware automatish werd geistalleerd). Op mijn eigen computer heb ik mijn eigen printer, deskjet 960c (deze printer werkt voor 100%), aangesloten op het usb kaartje. Deze werkte niet. Daarna een usb stick aangesloten, deze werd ook niet herkend terwijl deze op de vaste usb poorten van de computer wel automatisch word gedetecteerd. Als ik op de bestaande usb slots de usb stick aansluit zie ik altijd een lichtje flikkeren. Op de PCI uitbreidingskaart gebeurd niets (zo dood als een pier). Dus het lijkt er op dat het nieuwe kaartje niet goed is. Of zie ik iets over het hoofd. Hans
Link naar reactie
Via Watson Computers in Nijmegen heb ik een [b:5fc4731c69]USB/MIR uitbreidingskaartje met "PS/2 Mouse, USB, IrDA cable and bracket set"[/b:5fc4731c69] besteld. Op onderstaand link is te zien hoe zo'n bracket set eruit ziet. http://www.hardwareshop4u.de/catalog/product_info.php/products_id/5428 Dan weet ik zeker dat het werkt. Voordeel is dat ik dan meteen een optische PS/2 muis kan gebruiken inplaats van een seriele muis nu. De USB kaart die waarschijnlijk kapot is breng ik terug. Dan heb ik wel usb 1.1 inplaats van usb 2.0 maar daar is mee te leven. Dat moet met de printer wel lukken. Hans
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Ik heb het USB/MIR usb,ps/2, infrarood port met de post besteld in Duitsland bij de hardware shop. http://www.hardwareshop4u.de/catalog/product_info.php/products_id/5428 Het onderdeel koste 7,90 euro en met verzendkosten bijna 15 euro. Na het plaatsen van de USB/MIR en aansluiten op het Asus P2L-B werkte de usb poorten meteen na het opnieuw opstarten en kon ik daarop de Nieuwe HP 3550 deskjet printer op aansluiten. Ook kon ik nu afstappen van een seriele muis naar een PS/2 optiche muis. De vriend van wie de computer is tekent nogal graag met paint. Hij is blij met de toegenomen nauwkeurigheid van de optische muis. Zo zie je maar dat als je maar zoekt op het internet er veel is te vinden, zelfs onderdelen van oude moederborden. In mij geval een moederbord uit 1998, P2 266mhz systeem Het is opgelost. Nog bedankt voor de reacties
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...