Ga naar inhoud

Inktjetprinters om te huilen.


Aanbevolen berichten

[b:b816a791d1]Inkjetprinters om te huilen[/b:b816a791d1]. :cry: Als fotohobbyist wil ik af en toe wel een foto zelf kunnen afdrukken. Nu wordt er veel geschreven over de krankzinnig hoge prijzen die we voor de inkt betalen, maar is er niet veel meer aan de hand?. Zo heb ik van de week mijn 3e printer in 2 jaar tijd aangeschaft! Dit heb ik echt niet voor de lol gedaan. Ik vermoed dat de leveranciers van printers niet alleen via de inkt, maar ook op andere [i:b816a791d1]wijze de consument bij de neus hebben[/i:b816a791d1]. Net buiten de garantie van een jaar is het nu al mijn 2e printer die de geest geeft. Op advies van de Consumentenbond zou ik in dit geval het bedrijf waar ik de printer heb gekocht in gebreke kunnen stellen. Volgens de Consumentenbond zou ik, indien de printer niet reparabel is, mijn leverancier hierop aan mogen spreken. Dan ben ik maanden verder en ik heb het idee dat ik de beste man niets kan verwijten. Ik begrijp nu heel goed waarom een aantal gerenommeerde bedrijven geen Canon en Epson printers in hun programma opnemen. Kwalitatief voeren zij de boventoon, maar techniek is het een ramp. De ellende begint soms al na 3 maanden en dan wordt het niet veel meer met de printer. In mijn geval ging het om de printkop en die heb je binnen 1 tel uit het apparaat. Dan zou je zeggen, bestel een nieuwe. Nu begint het verhaal pas echt. Voor een nieuwe printkop die ik er overigens zelf wil inzetten, mag ik van Canon bij de gratie Gods voor maar 138 euro exclusief btw en verzendkosten een nieuwe printkop bestellen. De printer kost nieuw 185 euro. Voor dat geld verwacht je toch niet dat een klein onderdeel ervan maar liefst 70% van de prijs uitmaakt. Weggooien luidt het advies van Canon. :cry: Ik vind het om te huilen als je een printer na een jaar al de kliko in kunt werpen. [i:b816a791d1]Geef als producent vooraf aan, dat jouw product gemiddeld maar 11 maanden heel blijft[/i:b816a791d1]. Heel Internet staat vol met gebruikers die net als ik hiermee problemen hebben ondervonden. Het gaat daarbij niet om een enkel model, maar het speelt zich over de hele linie van modellen met "verwisselbare" printkop af!!! We worden als consument flink door de fabrikanten bij de neus genomen denk ik. Persoonlijk betaal ik liever het dubbele bij aanschaf van een product als ik daar ongestoord voor tenminste 3 tot 5 jaar gebruik van kan maken. Ben ik een zwartkijker over wordt mijn ervaring gedeeld? Overigens ben ik benieuwd of er inzicht bestaat om dit soort zaken als consument juridisch te kunnen aanpakken. Daarbij bevreemdt het mij ook dat ik zeer veel lovende kritieken heb gelezen in bladen over de printers die ik heb aangeschaft, maar dat je in dezelde bladen geen artikelen ziet waarbij kritische kanttekeningen worden gemaakt t.a.v. de technische levensduur van het apparaat. Zo langzamerhand is bekend, dat veel mensen in heel korte tijd hun printer moeten vervangen. Hilversum 23 juni
Link naar reactie
Tja, ergens komt een eind aan en ook aan de garantieperiode. Het is vaak pech hebben als een product net na de garantieperiode kapot gaat. Ik heb niet dezelfde ervaring met printers. De mijne HP heeft het 5 jaar gedaan, een oude deskjet 710 C. Ik heb nu een nieuwe aangeschaft, een HP 5652 (ook voor foto's). Tot op heden, heb ik andere ervaringen.
Link naar reactie
Ik geloof van wel ja. Ik heb trouwens met HP betere ervaringen dan met een ander merk! Heb hiervoor een Lexmark en een Canon gehad, die Lexmark was echt niks, na 4 mnd ging het printplaatje voor de kleurencardridge kapot, en die Canon gaf naar mijn idee na langer gebruik steeds minder resultaat omdat de printkop er vast in zat. Mijn HP voelt al veel degelijker aan, en geeft perfecte kwaliteit, mede dankzij de printkop die bij een nieuwe cardridge lekker meevervangen wordt. 1 nadeel daarvan is dat de cardridges iets aan de prijs zijn. Kleur kost €35 en zwart €30 geloof ik.
Link naar reactie
Volgens de Consumentenbond is de fabrieksgarantie afgelopen na een periode van meestal 1 jaar. Dit betekent echter niet dat je dan helemaal geen garantie meer hebt op het produkt. Na de fabrieksgarantie is de leverancier wettelijk verplicht om te zorgen voor een produkt dat aan de gebruikelijke levensduur moet voldoen. In het kort komt het op het volgende neer, en ik zal dit staven met een voorbeeld wat ik heb meegemaakt: Mijn broer kocht een nieuwe wasmachine en na precies 1 jaar en één maand ging de thermostaat kapot. Hij dus de wasmachine laten repareren en vervolgens komt de rekening van 200 gulden (dit was 5 jaar geleden). Dus ik raad hem aan (als lid van de Consumentenbond) om de rekening niet te betalen en de leverancier te wijzen op zijn plichten na de garantietermijn. Tijdens de aankoop van de wasmachine is mijn broer gewezen op het feit extra garantie te kunnen krijgen, dit weliswaar tegen betaling, en het was zijn keus om daar niet op in te gaan, was de mening van de bewuste detailhandelaar. Je kunt het al wel raden: Er volgt een zeer uitgebreide briefwisseling over de schuldvraag en de kosten. Uiteindelijk schrijf ik de Consumentenbond een brief over de ontstane gang van zaken en ik krijg aansluitend een brief van hun terug met de mededeling voet bij stuk te houden en de rekening niet te betalen. Na weer 2 maanden van briefwisseling is de leverancier het zat en begint te dreigen met een incassobureau, wettelijke (!) rente, buitengerechtelijke incassokosten en dergelijke. Dus de maat is voor mij vol en ik dreig de Consumentenbond in te schakelen met deze volledig geëscaleerde zaak en vervolgens laat de leverancier helemaal niks meer van zich horen.... Kun je tot de volgende conclusie komen: Van een printer verwacht je een langere levensduur dan één jaar. Ik vind dat een printer gemakkelijk een jaar of drie mee moet kunnen gaan en als de leverancier een andere mening is toegedaan zou ik heel snel een andere winkel uitzoeken! Tegenwoordig hoor je heel vaak over het aankopen van extra garantie als je een bepaald (meestal iets duurder) produkt koopt. Je hoeft hier dus helemaal niet in te trappen want na de fabrieksgarantie is de leverancier aansprakelijk!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...