Ga naar inhoud

Kunnen geheugenkaartjes slijten?


Aanbevolen berichten

Digitale camera aangeschaft en daarbij een extra geheugenkaart, XD van Olympus. Op de beschrijving staat vermeld, dat het kaartje aan slijtage onderhevig kan zijn en dat dit zich uit door niet meer op te kunnen slaan en/of niet meer te kunnen wissen. Heeft iemand van jullie dergelijke ervaringen of probeert de fabrikant zich op voorhand in te dekken, indien een kaartje na verloop van tijd dienst weigert.
Link naar reactie
Ik vermoedde ook wel een lange gebruiksduur, gezien de ruime garantie die doorgaans op dit soort producten wordt gegeven. Maar ik vond de term slijtage opvallend. Het enige fysieke wat er m.i. kan slijten zijn de contactpuntjes, door het in en uithalen van de kaart. Ik maak mer er ook niet al te druk om en mijn zoon gaat lekker fotograferen.
Link naar reactie
[quote:0f7ee53bb1="Jank"]... Maar ik vond de term slijtage opvallend. Het enige fysieke wat er m.i. kan slijten zijn de contactpuntjes, door het in en uithalen van de kaart.[/quote:0f7ee53bb1]Tja, bij veelvuldig gebruik een risico. Maar "slijtage" geldt dus ook voor het gebruik van het flash geheugen zelf. De levensduur van dit geheugen is niet oneindig lang. Best wel een vreemde gedachte.
Link naar reactie
Ik denk dat [i:a98f885bf8]alles[/i:a98f885bf8] aan slijtage onderhevig is, dus ook Flash-geheugen. Uiteindelijk gaat het toch om minuscule electronische circuits; transistors etc. Die gaan niet oneindig lang mee (hoewel het me niet zou verbazen als de kaartjes van tegenwoordig het nog wel wat langer dan 10 jaar uithouden). Maar voordat ze echt versleten zijn, heb je denk ik wel weer een nieuwe camera met beter geheugen :lol:
Link naar reactie
[quote:91a6c5fcce="Jank"]Het enige fysieke wat er m.i. kan slijten zijn de contactpuntjes, door het in en uithalen van de kaart.[/quote:91a6c5fcce] Dat niet alleen, in de flash chip zitten speciale transistoren die hij aan of uit positie behouden als de stroom er af gaat. Deze slijten volgens mij sneller dan gewonen transistoren. Maar 1 miljoen keer is toch wel het minimum. Ook wordt als het goed is door de controller chip er voor gezorgt dat de transistoren evenveel gebruikt worden. Dus zelfs laten we maar zeggen het eind van de chip wordt even veel keer wat opgeslagen dan op het begin. (als je begrijpt wat ik bedoel :wink: )
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...