Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Beste mensen, wat houdt het precies in wanneer je S.M.A.R.T. aan zet in de bios? Deze setting staat bij mij standaard op disabled. Omdat dit volgens mij te maken heeft met de benadering van je HDD, zou dit wellicht het zogenaamde "swappen" van bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004 kunnen verhelpen. Maar hoe kan ik erachter komen óf mijn HDD dit wel ondersteund, ik heb hem namelijk in een bulk-verpakking geleverd gekregen. Het type HDD is: Western Digital WD800JB.
Link naar reactie
S.M.A.R.T. is een soort van diagnose programma voor je HD. Wanneer deze gebreken dreigt te gaan vertonen, geeft S.M.A.R.T. tijdens het opstarten van je PC een alarmmelding ("HD fail imminent, backup now!" bv.). Vrijwel alle recentere (2 à 3 jaar) HD's ondersteunen S.M.A.R.T. Jouw HD iig ook; ik heb dezelfde en spreek dus uit ervaring.
Link naar reactie
Self Monitoring Analysis en Reporting Technology. Dat is de afkorting. Het gaat om een systeem op de harde schijf dat inderdaad geactiveerd moet worden in het BIOS en dan vroegtijdig beschadigingen in de sectoren en clusters op de schijf meldt zodat je nog tijd hebt om een backup te maken van jouw data. Het programma werkt niet prestatieverhogend, het swappen in Unreal Tournament zou kunnen wijzen op te weinig werkgeheugen of een zeer gefragmenteerde harde schijf of iets dergelijks. Groetjes van Jan Willem.
Link naar reactie
[quote:ded862bdda="jwspruyt"]... en dan vroegtijdig beschadigingen in de sectoren en clusters op de schijf meldt zodat je nog tijd hebt om een backup te maken van jouw data.[/quote:ded862bdda]Van dat vroegtijdige, daar heb ik zelf nooit wat van gemerkt (4x Seagate, als dat er iets toe doet). Op het moment dat het voor mij duidelijk is dat de HD kapot is, dan komen er uiteindelijk wel Smart meldingen. De HD is dan eigenlijk al ongelooflijk traag en onbruikbaar geworden. Misschien is dit ook een beetje merk afhankelijk.
Link naar reactie
[quote:013b379034="markbosch"]Omdat dit volgens mij te maken heeft met de benadering van je HDD, zou dit wellicht het zogenaamde "swappen" van bijvoorbeeld Unreal Tournament 2004 kunnen verhelpen.[/quote:013b379034]Met swappen bedoel je de normale WIndows swap? Voldoende computer geheugen zou dat oplossen. Ook een snelle HD kan het allemaal wat soepeler laten verlopen.
Link naar reactie
Met swappen bedoel ik eigenlijk het haperen van het spel Unreal Tournament 2004, volgens eerdere geposte onderwerpen moest ik kijken of er geen virussen en spyware op stonden etc, omdat de pc in feite in staat moet zijn om dit spel probleemloos af te spelen. Een snellere HDD lijkt mij overbodig, aangezien dit spel wel goed draait op de pc van mijn broertje, die een stuk ouder is dan dit systeem. Ook zijn videokaart is van een ouder type met minder ingebouwd geheugen. Hij heeft de Radeon 9000 chip en ik de radeon 9800 pro met 128 Mb.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...