Ga naar inhoud

houten kast | electromagnetische straling


Aanbevolen berichten

Off topic: Een pc wekt GEEN merkbare elektromagnetische straling op. In de voeding bevinden zich een vijftal oscillatoren, afhankelijk van het merk en type, die werken op 10 à 20 kHz. Die frequentie is veel te laag om elektromagnetische straling op te wekken ! Het komt wel voor dat door onvolkomenheden in de voeding door een defekt of veroudering of een conceptfout er een terugkoppeling naar de netvoeding gebeurt waardoor LF storing op de voedingsleiding kan terechtkomen en langs daar merkbaar wordt. Maar dat wordt veroorzaakt door een slechte netontstoring en/of aarding. Als ge gaasdraad gebruikt als afscherming maakt het geen verschil of die een maaswijde heeft van 1, 2, 3, 5, 10 cm , zolang die kleiner is dan de golflengte.
Link naar reactie
[quote:0eefee2f59="adecois"] Een ander verhaal is de elektrostatische lading. Hout is een isolator. Zorg ervoor dat ALTIJD een zeer goede massaverbinding heerst tussen alle onderdelen van de pc ( MB, FD, HD, CDrom enz)[/quote:0eefee2f59] ow.. Ik ben nu bezig met m'n servertje, deze ligt altijd op een mobo-doos met daarop een anti-statische zak. Kan dit kwaad? Alle onderdelen liggen dus geisoleerd.. Moet k dan een draadje trekken tussen alle onderdelen en verbinden aan ??? K ben wel benieuwd. Zo werkt het al ff, nog nooit problemen mee gehad :)
Link naar reactie
Als de pc gewoon in dienst is, is er niets aan de hand. De zwarte draden in de mulex stekkers zijn met de massa verbonden, zij zorgen voor de 0 V referentie. Als ge handelingen aan de samenstelling van de pc gaat doen zoals aan- en afkoppelen dan trekt ge die stekkers los en wordt de massaverbinding verbroken, in een metalen kast blijft die verbinding bestaan door het metaal. Dan kan er een verschillend potentiaal optreden tussen de onderdelen, dat snel kan oplopen. Als de RAM module een 'opstoot' krijgt van 5 V is ze stuk.
Link naar reactie
[quote:934deb2837="adecois"]Als de pc gewoon in dienst is, is er niets aan de hand. De zwarte draden in de mulex stekkers zijn met de massa verbonden, zij zorgen voor de 0 V referentie. Als ge handelingen aan de samenstelling van de pc gaat doen zoals aan- en afkoppelen dan trekt ge die stekkers los en wordt de massaverbinding verbroken, in een metalen kast blijft die verbinding bestaan door het metaal. Dan kan er een verschillend potentiaal optreden tussen de onderdelen, dat snel kan oplopen. Als de RAM module een 'opstoot' krijgt van 5 V is ze stuk.[/quote:934deb2837] tnx! :) Hij draait gewoon 24/7 (dat hoort ie iig te doen :wink: ) dus qua hardware wordt er niets gewijzigd. Bedankt voor de uitleg :)
Link naar reactie
[quote:beb6a5adb9="adecois"]Een pc wekt GEEN merkbare elektromagnetische straling op.[/quote:beb6a5adb9]Dat durf ik in twijfel te trekken: http://www.arrl.org/tis/info/rficomp.html http://www.tbt.nl/CU/tv1.1.3.1.php3 http://www.tbt.nl/CU/tv1.1.3.1.2.php3 Zowieso is het aantal oscillatoren in een PC niet beperkt tot enkel de voeding. Het kloksignaal voor de CPU wordt immers ook ergens opgewekt. En overal waar hoogfrequente signalen gegenereerd worden, is er een (potentiële) bron van EMI.
Link naar reactie
Als ge een afscherming maakt MOET ge die aarden, zoniet gaan er van alle gekke verschijnselen optreden, afhankelijk van de situatie. Maar ze zullen waarschijnlijk centen kosten. De klokpuls van een cpu wordt van een kristaloscillator afgenomen, wat van een heel andere orde is. Als er verder nog Thomassen zijn, leg uw pc open, zet er een veldsterktemeter naast en overtuig uzelf. Het is zoiets van de klok en de klepel.
Link naar reactie
[quote:8c7623f09c="adecois"]De klokpuls van een cpu wordt van een kristaloscillator afgenomen, wat van een heel andere orde is. [/quote:8c7623f09c]Want? Het type oscillator maakt m.i. niet uit, dat hoogfrequent signaal gaat via koper leidingen naar - bv. - de CPU. Hoogfrequente signalen door koperleidingen zijn zeker wel een potentiële brom van EMI. [quote:8c7623f09c]Het is zoiets van de klok en de klepel.[/quote:8c7623f09c]Toegeven, ik ben zeker geen expert op dat gebied, maar er is toch genoeg info op het net te vinden die mijn mening staven. Of die sites moeten er natuurlijk allemaal naast zitten. Bv: [quote:8c7623f09c] Digital data signals consist of series of rectangular electrical pulses. These pulses have ususally very short rise and fall times. Furthermore level changes occur at multiples of the base clock period. The frequency spectrum of such signals can thus contain components at all the dividers and multiples of the base clock frequency. This is why EM noise generated by computers can be received on a radio on nearly all frequencies with both amplitude and frequency modulation.[/quote:8c7623f09c] Bron: http://abaababa.ouvaton.org/tempest/ [quote:8c7623f09c]Many modern digital devices, such as computers, electronic game systems, and microprocessor-controlled equipment, have switching rates whose frequencies can produce interference (EMI).[/quote:8c7623f09c] Bron: http://www.access-board.gov/research&training/interference.htm [quote:8c7623f09c]Computers are fairly noisy devices. The motherboard inside the computer's case has an oscillator that is running at anywhere from 300 MHz to 1,000 MHz. The keyboard has its own processor and oscillator as well. The video card has its own oscillators to drive the monitor. All of these oscillators have the potential to broadcast radio signals at their given frequencies. Most of this interference can be eliminated by the cases around the motherboard and keyboard.[/quote:8c7623f09c] Bron: http://computer.howstuffworks.com/question352.htm Maar goed, ik ben gek... de hele wereld is gek... behalve jij :roll:
Link naar reactie
[quote:7a59a0d190="igg"] * ze werken niet allemaal illegaal *het werkt ook andersom, oftewel je pc kan gaan flippen als hij niet goed afgeschermd is.[/quote:7a59a0d190] sorry hoor maar radio piraten zijn illegaal anders zijn het geen piraten het woord is ontstaan (dat ik weet even snel uitgelecht ik weet het verhaal niet meer helemaal precies)door een radiozender heeel lang geleden ging uitzenden vanaf een boot tussen de grens van nl. en eng. (ja dat is op zee) en op die manier niet gepakt kon worden wand ze konden er maar niet achterkomen of het eng of nl. was.Dat ik kan herinneren was dat het begin van veronica
Link naar reactie
[quote:3f6c6c0592="pascal7"][quote:3f6c6c0592="igg"] * ze werken niet allemaal illegaal *het werkt ook andersom, oftewel je pc kan gaan flippen als hij niet goed afgeschermd is.[/quote:3f6c6c0592] sorry hoor maar radio piraten zijn illegaal anders zijn het geen piraten het woord is ontstaan (dat ik weet even snel uitgelecht ik weet het verhaal niet meer helemaal precies)door een radiozender heeel lang geleden ging uitzenden vanaf een boot tussen de grens van nl. en eng. (ja dat is op zee) en op die manier niet gepakt kon worden wand ze konden er maar niet achterkomen of het eng of nl. was.Dat ik kan herinneren was dat het begin van veronica[/quote:3f6c6c0592] radio-PIRATEN zijn inderdaad illegaal, maar de meeste ZENDAMATEURS zijn geen radio-piraten, deze mensen hebben een vergunning om te mogen zenden en moeten aan allerlei strenge eisen voldoen. Deze mensen kunnen last hebben van hinderlijke straling opgewekt door computers, magnetrons en andere apparatuur. EMC (electro magnetic compatibility) is de laatste tijd niet voor niets een hot-issue. Denk maar aan de gsm die de speakers van de stereoset stoort. Het is dus zeer verstandig om een houten pckast (waar dit topic over gaat :D ) aan de binnenkant met metaal te bekleden, om interferentie met andere apparaten te voorkomen. Dit metaal dient dan geaard te worden, via de behuizing van de voeding, of beter nog via een aansluiting op de aarddraad. Let wel op dat de aarding van alle componenten met elkaar is doorverbonden.
Link naar reactie
[quote:1d910b6c48]Dit metaal dient dan geaard te worden, via de behuizing van de voeding, of beter nog via een aansluiting op de aarddraad. Let wel op dat de aarding van alle componenten met elkaar is doorverbonden.[/quote:1d910b6c48] o.k. en dat wilde ik dus graag weten. maar.. hoe kan ik hem het beste aansluiten op de aarddraad en hoe ben ik er zeker van dat alle componenten met elkaar zijn doorverbonden. ik neem aan dat alles wat op de voeding is aangesloten ook geaard is als eenmaal de voeding goed is geaard..
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...