Ga naar inhoud

Brander doet helemaal niets meer


Aanbevolen berichten

Mijn brander gaf een tijdje geleden een Power Calibration Error aan. Toen heb ik op verschillende manieren geprobeerd om hem weer aan de praat te krijgen, maar niets lukte. Maar nu doet ie helemaal niets meer. Hij speelt niet eens meer een gewone audio cd af. Ik heb gehoord dat je dan ff alles moet deinstalleren en dan opnieuw installeren. Maar wat precies moet ik dan deinstalleren? Alleen het stuurprogramma, of nog meer? Wie kan mij helpen?
Link naar reactie
Waarschijnlijk is hij overleden. Zo'n error die je aangeeft, duid meestal op een versleten lens. Dat de brander ook geen CD's meer kan lezen, wijst er ook duidelijk in die richting. Afhankelijk van de leeftijd van je brander heb je misschien nog recht op garantie, maar dat denk ik niet. Je kunt hem voor de zekerheid natuurlijk nog ff testen in een andere PC, maar ik geef je heel weinig hoop.
Link naar reactie
Ik onderschrijf het standpunt van Johnny 321, met eenzelfde foutmelding vorig jaar mijn brander een staatsbegrafenis gegeven in de container en na aanschaf nieuwe brander is betreffende foutmelding niet meer door mij gesignaleerd. Misschien wordt het nu wel een dvd-brander? :wink: Succes!
Link naar reactie
[quote:a851448138="Johnny321"]Waarschijnlijk is hij overleden. Zo'n error die je aangeeft, duid meestal op een versleten lens.[/quote:a851448138]Ik wil best met je meegaan in het 'overleden brander' verhaal, maar een 'versleten lens'?? Lijkt me stug dat een stukje kunststof c.q. glas slijt vanwege het licht dat daar doorheen schijnt. Er is immers geen fysiek contact met iets... Maar goed, dat doet niks af aan het feit dat die drive kennelijk niks meer doet. Kun je 'm evt. in een ander systeem testen, voordat je 'm definitief als 'overleden' bestempeld? Je kunt 'm ook evt. aan een losse voeding hangen en testen met een audio CD en een hoofdtelefoon... Een power calibration error kan trouwens ook wel eens aan het gebruikte merk CD-R's liggen. Je zou dus evt. een ander merk kunnen proberen. Maar omdat ie kennelijk helemaal niks meer doet, lijkt me dat niet erg waarschijnlijk.
Link naar reactie
[quote:f8054af0b8="Captain_Kansloos"][quote:f8054af0b8="Johnny321"]Waarschijnlijk is hij overleden. Zo'n error die je aangeeft, duid meestal op een versleten lens.[/quote:f8054af0b8]Ik wil best met je meegaan in het 'overleden brander' verhaal, maar een 'versleten lens'?? Lijkt me stug dat een stukje kunststof c.q. glas slijt vanwege het licht dat daar doorheen schijnt. Er is immers geen fysiek contact met iets... Maar goed, dat doet niks af aan het feit dat die drive kennelijk niks meer doet. Kun je 'm evt. in een ander systeem testen, voordat je 'm definitief als 'overleden' bestempeld? Je kunt 'm ook evt. aan een losse voeding hangen en testen met een audio CD en een hoofdtelefoon... Een power calibration error kan trouwens ook wel eens aan het gebruikte merk CD-R's liggen. Je zou dus evt. een ander merk kunnen proberen. Maar omdat ie kennelijk helemaal niks meer doet, lijkt me dat niet erg waarschijnlijk.[/quote:f8054af0b8]Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat de sterkte van de lens zodanig is teruggelopen, dat hij niet meer genoeg kracht kan opbrengen om te branden. En zelfs neit meer genoeg om een cd te lezen. Een laser gaat niet eeuwig mee.
Link naar reactie
[quote:5eda6d837d="Johnny321"]Zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dat de sterkte van de lens zodanig is teruggelopen, dat hij niet meer genoeg kracht kan opbrengen om te branden. En zelfs neit meer genoeg om een cd te lezen. Een laser gaat niet eeuwig mee.[/quote:5eda6d837d]Ik ben het met je eens dat een laser niet het eeuwige leven heeft, maar dat staat los van een lens. Die lens is een passief onderdeel, dat niet aan *meetbare* slijtage onderhevig is. Het zou idd wel kunnen dat laserdiode - de 'LED' die het laserlicht uitzendt - stuk is of niet optimaal functioneerd. Maar vaak zijn dat soort dingen niet zo storingsgevoelig, want vaak heeft een LED een MTBF van 50.000 tot 100.000 uur. Maar goed, je kunt het natuurlijk slecht treffen.
Link naar reactie
[quote:16d63e0f4e="water"]Ik weet niet of een lens slechter wordt van een laser, maar een laser kan uiteraard wel iets slopen, ook al is er geen fysiek contact. Je kunt de lensen van je ogen tenslotte ook laten laseren ( en daar wordt je lens over het algemeen beter van ).[/quote:16d63e0f4e]Tja, maar een lens van organisch materiaal (in je oog) is iets anders dat een lens van kunstof. Daarnaast, bij het laseren van je ogen wordt de 'lens' voornamelijk behandeld omdat het het meest effectief te behandelen deel van je oog is. Je kunt idd een vervormde ooglens hebben, maar dat is dan meestal aangeboren. Gebreken als bij- en verziendheid komen vaak voort uit een combinatie van factoren. Een ooglens kan bol of vlak gemaakt worden door spiertjes die aan de lens zitten. Als een ooglens niet helemaal is zoals ie hoort te zijn, kunnen die spiertjes dat in een vroeg stadium (bij jongeren) vaak nog wel voor een deel corrigeren. Naarmate de leeftijd vordert, lukt dat steeds minder todat het zicht merkbaar slechter wordt. Met een laserbehandeling wordt het spul weer een beetje in verhouding getrokken, zodat die spiertjes niet meer zo sterk hoeven te corrigeren. Overigens wordt bij een laserbehandeling niet zozeer de ooglens maar de hoornlaag of het gedeelte achter de hoornlaag gecorrigeerd. Je ooglens zit nl. achter je iris, diep in de 'oogbol'. [img:16d63e0f4e]http://www.rcnn.nl/rfafwk/oog/oognw.jpg[/img:16d63e0f4e] Daarnaast is de fysieke slijtage aan een kunstof lens zoals in een CD-brander door bv. thermische straling te verwaarlozen, omdat het vermogen bijzonder laag is. Tot zover mijn pleidooi c.q. biologieles :D
Link naar reactie
Doorgaans duidt een power callibration error op een verzwakt laserlicht, al dan niet gebaseerd op reflectie van de cdr. Vandaar, dat bij een dergelijke foutmelding een ander merk cdr mogelijk wel nog voldoende reflecteert, waardoor de foutmelding niet meer voorkomt. Blijft het kip en ei verhaal over, is het toch het afnemende laserlicht of heb je toevallig een cdr getroffen, die niet helemaal voldoet aan de gestelde reflectie-eisen. Bij mijn power callibration error was ik nog wel in staat om oude cdr's met blauwe brandlaag te branden, maar recentere cdr's werden niet meer geaccepteerd. En MichelG heeft ook gelijk. :)
Link naar reactie
Ik heb hier ook nog een oude CDRW 4 speed brander uit 1999, die in het verleden eens een Power Calibration Error heeft gegeven. Hoewel die daarna nog wel één CD heeft gebrand, lijkt het erop dat deze nu ook niet meer werkt. Dat wil zeggen zodra een cd-rw gebrand zou moeten worden met Nero in Win98Se, wordt deze ge-eject. Ook K3b in SuSE 9.1 eject 'm in plaats van te branden. Ik heb 't met twee verschillende merken CDRW's geprobeerd. De brander leest nog wel data CD's maar wel langzaam. Pas na ongeveer een halve minuut wordt de inhoud van de CD getoond. Er bestaan nog wel van die CD DVD CDRW drive cleaning Kits. Is het zinnig dat te proberen? Want een Power Calibration Error zou toch ook kunnen veroorzaakt zijn door stof.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...