Ga naar inhoud

Nieuwe HDD - P-ata <-> S-ata?


Aanbevolen berichten

Ik wil een nieuwe HDD aanschaffen maar ik ben er nog niet uit of het de oud vertrouwde P-ata of de nieuwe S-ata wordt. Ik weet dat S-ata in theorie sneler is maar is dit ook in de praktijk het geval? want anders kan ik gewoon voor P-ata gaan, is stukje goedkoper. Het gaat dan om de voglende schijven war ik tussen zit te twijfelen; Maxtor 200 Gb, P-ata 133, liquid 8mb cache €128,- Maxtor 200 Gb, S-ata, standaart met 8 mb ca/che. €140,- Weet iemand een site waar ik een recente vergelijking kan vinden, heb al wel gezocht maar alleen oude vergelijkingen gevonden. Ik heb het volgende mobo, A7N8x - E deluxe met S-ata controller. Op mijn Psu zitten al aansluitingen voor S-ata powersuply. Erik
Link naar reactie
[quote:b3a4844f0c="RobertoAL"]sowieso voor sata gaan! stuk sneller.. [/quote:b3a4844f0c] Wie heeft je dat verteld? Sata houd alleen in dat je een hoge maximum doorvoersnelheid hebt. Alleen haal je die doorvoersnelheid nooit met zulke schijven. Ik zou het niet van snelheid af laten hangen. Misschien ben je van plan om Sata Raid te gebruiken van je moederbord, dan kun je die beter vrij houden en een Pata schijf nemen.
Link naar reactie
[quote:584ed3a150="RobertoAL"]sowieso voor sata gaan! stuk sneller.. zeker de WD raptor! die is ongelooflijk snel, kan zich bijna meten met scsi.. draait ook op 10 000 rpm.[/quote:584ed3a150] ja raptor is ook stuk duurder voor minder ruimte... heel geschikt voor OS etc omdat het allemaal wat sneller laad enzo maar voor opslag totaal nutteloos
Link naar reactie
ik heb op dit forum een link naar een test gezien, kan due nu ff niet meer vinden, daar vergeleken ze WD raptor met scsi, de verschillen waren niet eens zo veel.. dus snelheids verschil is er zeker.. als je al een grote schijf hebt zal ik het juist doen, je hebt dan en een razend snelle schijf waardoor alles sneller start enzo, en je hebt een 'opslag' schijf..
Link naar reactie
WD raptor draait op 10000rpm, het gros van de ATA schijven 7200. Alleen daardoor zouden ze theoretisch 38% sneller zijn. Maar heb je ook naar de prijs gekeken? Deze beide schijven presteren nagenoeg hetzelfde. Per GB betaal je echter 3.5 keer zo veel. Hitachi Deskstar 7K250 [b:f45294b423]250[/b:f45294b423]GB : € 205 Western Digital [b:f45294b423]73[/b:f45294b423]GB Raptor WD740GD : € 203,- "sequentiële transfer rate ... 54,1MB/s op de binnenste sporen en ... [b:f45294b423]72,2MB/s[/b:f45294b423] op de buitenste sporen" http://www.tweakers.net/nieuws/29499 Dus als men een WD met een P-ATA66 aansluiting zou bakken, zou ie (bijna) net zo snel zijn.
Link naar reactie
[quote:c1c2d32c66="gerben"] Deze beide schijven presteren nagenoeg hetzelfde. Per GB betaal je echter 3.5 keer zo veel. Hitachi Deskstar 7K250 [b:c1c2d32c66]250[/b:c1c2d32c66]GB : € 205 Western Digital [b:c1c2d32c66]73[/b:c1c2d32c66]GB Raptor WD740GD : € 203,- .[/quote:c1c2d32c66] Nagenoeg het zelfde? ik merk wel degelijk een behoorlijke preformance boost in WindowsXP en het opstarten van diverse software die op die raptor van me staat. De Prijs is hoog, dat is waar, echter je krijgt er een dijk van een schijf voor terug. Als je een Raptor koopt moet je hem niet gebruiken voor data opslag maar als primaire schijf voor je OS en veelgebruikte aplicatie's of games. Ik heb naast mijn raptor 200gb hangen voor data opslag. Ik ben het wel met je eens dat een Raptor erg duur is, ik zou hem dan ook nooit gekocht hebben als ik niet al een 200gb schijf had.
Link naar reactie
en een stuk duurder dan een raptor. Plus dat je een peper dure SCSI Ultra 320 controller moet kopen. Raptor is een hdd die tussen een normale 7200 hdd en SCSI in zit, enterprise preformance voor een naar verhouding gezien redelijke prijs. de 74gb raptor zit qua preformance dicht in de buurt van een veel duurdere 10.000 rpm 320 Ultra scsi schijf.
Link naar reactie
Ik zie toch duidelijk verschil in acces time bij die link van ome tom. verder is de 74gb schijf van de Raptor ook weer sneller dan de 36gb. Ik kan uit praktijk ervaring zegen dat de Raptor 74gb merkbaar sneller is dan een 7200rpm schijf. Dat de Raptor snel is ligt inderdaad niet aan dat het sata is, als hij pata was geweest was hij net zo snel geweest, dat ben ik wel met je eens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...