Ga naar inhoud

40GB HD in oude computer (8GB probleem)


Aanbevolen berichten

Ik heb voor de verandering een een vraagje ;-) Ik heb een P(1/2?) in ieder geval een AMD K6-2-300Mhz. op een oud geen idee wat voor merk AT bordje. Nu moet daar een grotere HD in (hij is van een collega), nu zit er 1,6 GB in en dat moet 40GB worden. Hij heeft zelf de schijf al gekocht (een IBM deskstar 40GB). Het bios loop natuurlijk tegen de grens van 8GB op. Wat kan ik daar aan doen (als het al kan). Ik raad het mensen normaal dus af, maar omdat hij het al heeft gekocht wil ik het nog wel ff proberen.... Ik geloof dat Maxtor toch de tool Maxblast heeft? heeft IBM iets soortgelijks? Ik hoop dat jullie me verder in de goede richting kunnen helpen.
Link naar reactie
[quote:e74d228df1="handbalroels"]bios-updat!!!!!!!!!!!!![/quote:e74d228df1]Aangezien we op het moment niet weten wat voor moederbord er in die bak zit, hebben de uitroeptekens niet zoveel zin; de rest van het antwoord snijdt wel hout. Overigens, als dat het probleem niet oplost, kan Wisja nog een PCI-IDE kaart overwegen.
Link naar reactie
Je moederbord is goed te achterhalen. (meestal) Als je opstart zie je bij het optellen van het geheugen in de post altijd zo,n lange sliert letters en cijfers. (meestal rechts onder) Druk tijdens booten dan ff op pause/break en schrijf deze code op. Met die code ga je dan naar [url=www.wimsbios.com]* deze *[/url] site. Hier staat duidelijk hoe het werkt. Let ook even op of je een AMI of Award bios hebt. [Edit] sorry, link was fout.
Link naar reactie
Ja, werkt perfect. Bijvoorbeeld Maxblast voor Maxtor schijven maar kijk eens op de site van je HD-fabrikant. Het is zo'n zogenaamde drive overlay proggie. Je moet eerst een opstartfloppy/cd maken en daarmee je schijf indelen: het omzeilt je BIOS door bij het opstarten gewoon eerst de drive overlay wordt geladen voordat je OS wordt geladen en bedriegt op die manier je BIOS. Heb daarmee al een 30 GB schijf kunnen installeren op een oude Pentium 200 MMX PC
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...