Ga naar inhoud

Laptop voor grafische vormgeving


Aanbevolen berichten

Binnenkort begin ik met een opleiding mediatechnologie, hierbij worden dus veel grafische lessen gegeven: 3d design, photoshop, webdesign (dreamweaver, shockwave) en programmeren in java. Ok ik wil hier dus een laptop voor aanschaffen met centrino processor, ik ken het belang van een goed scherm maar vraag me af hoe belangrijk de videokaart hiervoor is. vraag 1: Welke videokaart zal geschikt zijn voor bovenstaande programma's? vraag 2: Dell lijkt me goede schermen te hebben, is dit ook zo? vraag 3: Er is ook een kleine overweging voor een Ibook, zou deze betere prestaties leveren aangezien de configuratie hiervan lager is? vraag 4: Budget gaat tot ong. € 1600,- , heeft iemand ervaringen met een bepaalde laptop die erg goed presteert op grafisch gebied (en dan gaat het dus niet om spellen) zoja welke laptop is aan te raden? 5: Nog een laatste vraag: wat zou handiger zijn een centrino of een evt. goedkopere pentiu(m)obile die beter of gelijk zou presteren waarbij ik dan uiteraard nog zelf een wireless netwerkaart bij koop. Bij voorbaat dank, Marcel.
Link naar reactie
je noemt hier een reeks toepassingen waarbij een voldoende groot scherm (hoge resolutie) van belang is. Zeker als je naar proffessionele vormgeving wil, is het werken met twee schermen handig: een voor je werk, en een voor de tools, zodat je niet constant hoeft te schakelen. Ook kan je dan een oude versie op het tweede scherm zetten, of bijvoorbeeld de tekst die in je ontwerp moet. Eigenlijk zie je in professionele omgeving iedereen met meerdere schermen werken. Verder zie je vaak een tekentablet in plaats van een muis. Weet je zeker dat je een laptop wilt? Voor grafisch werk lijkt me dat niet echt voor de hand liggen... Maar als je voor een laptop gaat, kies dan voor een scherm met een hoge resolutie, liefst breedbeeld. Ook zijn er laptops die als je een externe monitor aansluit die tweede monitor kunt gebruiken als uitbreiding van je desktop. Dat is wel een optie waar je in de toekomst plezier van zou kunnen hebben, maar helaas niet altijd goed vermeld wordt. De verschillen tussen windows en mac zijn klein tegenwoordig. Maar van oudsher had de Macintosh een voorsprong. Als er op die opleiding nog veel met Macs gewerkt wordt, is een Ibook toch zeker een optie. Dan hoef je je in ieder geval niet bezig te houden met de (kleine) verschillen tussen de software op die opleiding en op je laptop.
Link naar reactie
Waarom vraag je het niet gewoon bij de opleiding die je gaat doen. Daar hebben ze er vast de meeste ervaring ermee en kunnen ze je dus vast wel een goed advies geven. Het is natuurlijk wel zo dat een mac zeer sterk is in grafische toepassingen. Deze computers worden ook het meest gebruikt in dit grafische wereldje. :)
Link naar reactie
Bedankt voor de reacties, het zal dus geen mac gaan worden en ik weet iig dat ik voor een zo hoog mogelijke resolutie moet gaan. het is ook geen vervanging voor mijn desktop maar puur om een eigen systeem te hebben die ik op school zal kunnen gebruiken (schoolsystemen hebben namelijk vaak last van "niet (juist/snel genoeg) werken". Ik zou toch graag bovenop de antwoorden die ik gekregen heb het liefst een paar concrete antwoorden op mijn vragen willen hebben, dan vooral op mijn vraag voor de keuze van een processor (centrino/pentiu(m)obile). bij voorbaat dank.
Link naar reactie
Een Centrino is wat duurder dan een vergelijkbaar presterende Pentuim 4, maar is een stuk energie zuiniger. Dat betekend dat je op de accu een uur of 4 kunt werken. Een vergelijkbaar presterende P4 of AthlonXP haalt iets meer dan de helft. Als accu werktijd geen eerste vereiste is, dan is een P4/AthlonXP vaak prijstechnisch wat interssanter; je krijgt vaak meer performance voor minder geld. Voor beeldbewerking zou ik trouwens geen laptop willen aanraden. LCD schermen zoals in laptops kunnen vaak geen 24 of 32 bits kleuren weergeven. Het komt er op neer dat het er niet natuurgetrouw uitziet. Dat lijkt me een vereiste voor beeldbewerking. Het is wel zo dat je evt. de VGA uitgang van je laptop kunt koppelen aan een losse monitor van 1 van de Pc's op je school. Dan heb je dat probleem niet.
Link naar reactie
Ik heb zelf een kennis die in de architectuur zit, vanwege haar krappe budget had zij gekozen voor een P4. Maar haar medestudenten met een ruimer budget hebben allemaal een Mac, vanwege de superieure rekenkracht. Deze rekenkracht heb je vooral nodig bij 3D rendering, waarbij het apparaat dus een tijdje staat te stampen ... Energiezuinigheid en pure kracht gaan (nog) niet samen, dus ik raad de Centrino ten sterkste af ... Je school heeft toch wel zat plekken om in te pluggen op het lichtnet? Wat betreft schermen met hoge resolutie: Het aantal laptops met zo'n scherm is al flink toegenomen, ik zou 's kijken naar Asus of Acer (met 15" 1400x1050dpi of 17" 1280x1024dpi). Deze twee merken bieden denk ik het meest voor 1600,-. Kijk 's in de Pricewatch voor de gangbare modellen zou ik zeggen. http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/68
Link naar reactie
[quote:18d2897093="Obi-wan-kenobi"]. Maar haar medestudenten met een ruimer budget hebben allemaal een Mac, vanwege de superieure rekenkracht. Deze rekenkracht heb je vooral nodig bij 3D rendering, waarbij het apparaat dus een tijdje staat te stampen ...[/quote:18d2897093] Superieure rekenkracht? lijkt me een fabeltje. Zoveel meer rekenkracht heeft een mac niet! Als je de G5 (apples paradepaardje op het moment) vergelijkt met een p4, 3ghz dan zal hij waarschijnlijk zo'n 3 tot 4 procent sneller zijn zie hier : http://www.diskidee.nl/hardware/testen/index.htms/4463
Link naar reactie
[quote:6c213089bb="MichelG"]Een mac is in grafische toepassingen echt een uitblinker zowel 2d als 3d.[/quote:6c213089bb] Dat is tegenwoordig beslist niet meer zo...... zie dit artikel : http://www.tweakers.net/nieuws/25096/ Het gebruik van de mac in de grafische industrie gebeurt tegenwoordig meer uit gewoonte/"traditie" dan dat het kwa prestatie zoveel scheelt.
Link naar reactie
[quote:f80ddad0ed="micky.g"][quote:f80ddad0ed="MichelG"]Een mac is in grafische toepassingen echt een uitblinker zowel 2d als 3d.[/quote:f80ddad0ed] Dat is tegenwoordig beslist niet meer zo...... zie dit artikel : http://www.tweakers.net/nieuws/25096/ Het gebruik van de mac in de grafische industrie gebeurt tegenwoordig meer uit gewoonte/"traditie" dan dat het kwa prestatie zoveel scheelt.[/quote:f80ddad0ed] Dit is een beetje rare test. Want hier vergelijken ze een g4 met een p4 3.0 Ghz. En niet een G5 met een PIV.
Link naar reactie
[quote:c6a30c313e="micky.g"][quote:c6a30c313e="Obi-wan-kenobi"]. Maar haar medestudenten met een ruimer budget hebben allemaal een Mac, vanwege de superieure rekenkracht. Deze rekenkracht heb je vooral nodig bij 3D rendering, waarbij het apparaat dus een tijdje staat te stampen ...[/quote:c6a30c313e] Superieure rekenkracht? lijkt me een fabeltje. Zoveel meer rekenkracht heeft een mac niet! Als je de G5 (apples paradepaardje op het moment) vergelijkt met een p4, 3ghz dan zal hij waarschijnlijk zo'n 3 tot 4 procent sneller zijn zie hier : http://www.diskidee.nl/hardware/testen/index.htms/4463[/quote:c6a30c313e] Ok, herstel: vervang 'superieure rekenkracht' door 'efficiënter gebruik van de rekenkracht' ... :wink: Beetje vergelijkbaar met die zware 3D rendering is misschien die 45-filter functietest voor Adobe Photoshop 7.0: "dan is de Dual Power Mac 2,2 keer sneller dan een Dell Dimension 8300 met 3 GHz P4".
Link naar reactie
[b:b9ba8a0cb5]Captain_Kansloos[/b:b9ba8a0cb5], ik zal nu idd. eerder voor een beter presterende processor gaan alleen nog een klein vraagje heb je het dan over de pentium 4 of the pentiu(m)obile processor? Voor de info die je al gegeven hebt, erg bedankt dit maakt de keus weer iets eenvoudiger. [b:b9ba8a0cb5]Obi-wan [/b:b9ba8a0cb5]bedankt dat was inderdaad erg nuttige info (systeem dat je voor me uitgezocht had is inderdaad erg aantrekkelijk) ik zal even verder kijken op pricewatch. Waarschijnlijk zal ik niet zoveel gebruik maken van het voordeel dat de centrino bied aangezien ik op 5 minuten afstand van die school woon, denk eraan om i.p.v. dat een extra accu aan te schaffen. De neiging naar een ibook was denk ik ook meer vanwege het gelikte uiterlijk van het systeem en de besturingssoftware (heeel aantrekkelijk namelijk) maar als ik nadenk over het gebruiksgemak zal het toch een laptop gaan worden (ben gelukkig van mijn mac idee afgeholpen :) maakt de keus ook weer iets eenvoudiger) Nu begin ik ook iets meer afstand te nemen van de Dell systemen aangezien hun service voor consumenten blijkbaar ietwat te wensen overlaat (ze waren namelijk wel lekker aan de goedkope kant met de centrino) nu het ook geen centrino zal worden valt het Dell voordeel ook een beetje weg (heb Dell echter niet helemaal afgeschreven vanwege hun mogelijk erg goede schermen). MichelG, er wordt door studenten daar nog niet zoveel met laptops gewerkt ik denk dat de meesten dus een laptop hebben gekocht met hoge specs tegen een redelijke prijs en er goed mee uit de voeten kunnen, ik wil dit ook maar dan natuurlijk wel gericht op hetgeen ik erop wil gaan doen. verder heb ik nergens vermeld dat ze een traag netwerk hebben op die school (hoewel ik wel weet dat het netwerk af en toe nog eens wat problemen vertoonde (welk netwerk doet dat niet?) en het draadloze netwerk was nog in "aanleg"). Wat ik wel heb gezegd is dat de systemen daar nogal wat kuren kunnen vertonen of het net niet allemaal even goed trekken omdat het niet toereikend is om nieuwe systemen aan te schaffen met het budget dat de school heeft; (scholen geven tegenwoordig meer geld uit aan personeel, vergaderingen en andere bureaucratische onzin). Nu blijven eigenlijk alleen nog deze vragen over, voordat dit een pc vs mac discussie wordt (ook zeer interessant maar dan vooral op het desktop gebied denk ik maar liever niet in dit topic): [u:b9ba8a0cb5]vraag 1:[/u:b9ba8a0cb5] Welke videokaart zal geschikt zijn voor bovenstaande programma's? [u:b9ba8a0cb5]vraag 2:[/u:b9ba8a0cb5] Dell lijkt me goede schermen te hebben, is dit ook zo? [u:b9ba8a0cb5]vraag 3:[/u:b9ba8a0cb5] Budget gaat tot ong. € 1600,- , heeft iemand ervaringen met een bepaalde laptop die erg goed presteert op grafisch gebied (en dan gaat het dus niet om spellen) zoja welke laptop is aan te raden? (er is al een goede suggestie gedaan maar ook hier zijn meningsverschillen over dus meer aanraders hoor ik graag) Nogmaals bij voorbaat dank voor de reacties :).
Link naar reactie
[quote:342e7b107b="Marcel v W"] [u:342e7b107b]vraag 1:[/u:342e7b107b] Welke videokaart zal geschikt zijn voor bovenstaande programma's? [/quote:342e7b107b] Echt goeie videochips zijn schaars bij laptops, het is dus steeds kijken bij elk type wat ze erin gestopt hebben. Die "Acer Aspire 1711SMi, P4 2.8GHz, 512Mb, 80Gb ,17'',DVD+/-RW" heeft trouwens een nVidea GeForce FX GO5700, da's niet slecht voor een laptoppie. Beetje vergelijkbaar met een ATI Radeon 9600. Die twee chips zou ik maar als minimum houden. Hogere nummers vind je denk ik toch alleen in de duurdere klasse laptops (rond de 2000+ euro). [quote:342e7b107b="Marcel v W"] [u:342e7b107b]vraag 2:[/u:342e7b107b] Dell lijkt me goede schermen te hebben, is dit ook zo? [/quote:342e7b107b] Dell is op zich niet slecht, maar zo goedkoop zijn ze nou ook weer niet en de service laat wel 's te wensen over. Geef mij maar liever een echte winkel met een voordeur, of een klantvriendelijke webwinkel. Als je trouwens een leverancier gevonden hebt in de Pricewatch, dan kan je in de Shop Survey nog ff checken hoe de ervaringen met die leverancier zijn (geweest): http://www.tweakers.net/shopsurvey [quote:342e7b107b="Marcel v W"] [u:342e7b107b]vraag 3:[/u:342e7b107b] Budget gaat tot ong. € 1600,- , heeft iemand ervaringen met een bepaalde laptop die erg goed presteert op grafisch gebied (en dan gaat het dus niet om spellen) zoja welke laptop is aan te raden? (er is al een goede suggestie gedaan maar ook hier zijn meningsverschillen over dus meer aanraders hoor ik graag) [/quote:342e7b107b] Heb zelf ervaringen met een Acer mobile P4 1,8Ghz (nVidea GeForce 2GO videochipset op 15" UXGA 1400x1050dpi) Dat ding is al bijna 2 jaar oud en nog nooit problemen mee gehad. Draait alles nog erg soepeltjes. Vandaar dat ik ook met een Acer aan kwam zetten ...
Link naar reactie
Na een dagje zoeken is dit 1 van de meest aantrekkelijke laptops die ik gevonden heb voor een redelijke prijs. [url]http://www.ragus.nl/product_info.php?cPath=9&products_id=10597009009[/url] Is dit zo goed als het lijkt of te mooi om waar te zijn want jah er zijn zat laptops met lagere specs die toch een stuk duurder zijn :s .
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...