Ga naar inhoud

CD-ROM vervangen door harddisk


Aanbevolen berichten

Op dit moment zit er mijn PC een CD-ROM, een CD-Writer en twee harddisks. Nu wil ik er graag een 3e harddisk bij plaatsen door de CD-ROM te vervangen door de 3e harddisk. Is dat mogelijk met de bestaande aansluiting of moet ik dan bijvoorbeeld andere connectoren kopen? Bij voorbaat dank voor de reacties.
Link naar reactie
Dit kan gewoon. Echter als de nieuwe schijf een ATA66/100/133 schijf is, dan heb je wel een 80-aderige kabel nodig om hem op volle snelheid te gebruiken. Meestal zijn kabels aan cd-rom spelers/branders gewoon 40-aderige kabels. [Edit] Extra puntje is ook de voeding, die moet wel genoeg vermogen hebben voor nog een schijf, vooral als je een zware 3d kaart hebt is er al veel vermogen weg.
Link naar reactie
[quote:bfed3b4ef3="Comp-Freak"]Dit kan gewoon. Echter als de nieuwe schijf een ATA66/100/133 schijf is, dan heb je wel een 80-aderige kabel nodig om hem op volle snelheid te gebruiken. Meestal zijn kabels aan cd-rom spelers/branders gewoon 40-aderige kabels. [Edit] Extra puntje is ook de voeding, die moet wel genoeg vermogen hebben voor nog een schijf, vooral als je een zware 3d kaart hebt is er al veel vermogen weg.[/quote:bfed3b4ef3] Comp-Freak, ik wil eigenlijk de volgende harddisk aanschaffen (dezelfde als de 2e harddisk): WD 80,0 GB UDMA100 7200RPM 2 MB Kan ik de voeding nog ergens op mijn PC zien? Het betreft een Compaq Presario 5640 (november 1998). Weet niet of het relevant is, maar bij grafische weergave staat: 2x AGP, 133-MHz ATI 3D Rage Pro LT in AGP slot
Link naar reactie
Dat is geen stroomvretende kaart, dus waarschijnlijk lukt het wel. De voeding hangt achter in je kast, dat metalen kastje. Die levert een bepaalt vermogen, als je dat overschreidt, dan kan je systeem onstabiel worden. Voor deze schijf is dus wel zo'n 80-aderige kabel nodig. Kost een paar euro als je hem nog niet hebt.
Link naar reactie
Bij de aankoop van de 2e harddisk heb ik deze kabel gekocht: UDMA 100/133 KABEL 3 CON 80A/40P/AK3365 Is dat een geschikte 80-aderige kabel? Heb net gelezen dat de 80-aderige kabel net als de traditionele IDE kabel ook slechts 40 aansluitpunten heeft. Misschien een beetje domme vraag, maar hoe kan ik het verschil zien tussen een 40-aderige kabel en een 80-aderige kabel?
Link naar reactie
[quote:f725ab881f="alex."]Bij de aankoop van de 2e harddisk heb ik deze kabel gekocht: UDMA 100/133 KABEL 3 CON 80A/40P/AK3365 Is dat een geschikte 80-aderige kabel?[/quote:f725ab881f] Ja, dat is een goede. In dit geval moet je dus 2 van die in je pc hebben zitten. Ik [u:f725ab881f]denk[/u:f725ab881f] (weet het dus niet zeker) dat doordat er bij die nieuwe kabels 2 draadjes per pin beschikbaar zijn, de weerstand of zo lager is, waardoor de snelheid omhoog kan. Correct me if wrong. (jaja, standaard)
Link naar reactie
Op dit moment zit er 1 stugge kabel met dunne lijnen in de PC die is gekoppeld aan de CD-Writer en CD-ROM. De andere meer flexibeler kabel is dus de 40-aderige en die is aangesloten op de 2 harddisks. Ik zal er een 80-aderige bijkopen. Comp-Freak, Jimmy en Jank, hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ben weer wat wijzer geworden. :)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...