Ga naar inhoud

Besturing stappenmotor


Aanbevolen berichten

Ik heb uit oude harde schijven een aantal stappenmotoren die de leeskop bewegen. Ik wil deze (softwarematig) kunnen aansturen m.b.v. de pc. Weet iemand hoe je dit kan doen? Ik heb de printplaten van de harde schijven nog. Ik weet niet of je via de hardeschijf kabel een signaal kan sturen ofzo. Aan de stappenmotoren zitten in ieder geval 6 stroomdraden.
Link naar reactie
[quote:7a4d4b36b9="jopyro"]Ik heb uit oude harde schijven een aantal stappenmotoren die de leeskop bewegen. Ik wil deze (softwarematig) kunnen aansturen m.b.v. de pc. Weet iemand hoe je dit kan doen? Ik heb de printplaten van de harde schijven nog. Ik weet niet of je via de hardeschijf kabel een signaal kan sturen ofzo. Aan de stappenmotoren zitten in ieder geval 6 stroomdraden.[/quote:7a4d4b36b9]Ik weet niet precies welke motoren je bedoelt, maar als er alleen stroom (ingangen) op zitten, dan zit er waarschijnlijk in die harde schijf een chip, die via de IDE-kabel informatie binnenkrijgt over wanneer dat motortje moet draaien of niet (of 'ie stroom krijgt ja of nee)... De hele harde schijf is zo gebouwd, dat alles precies past, en elke chip/motor/onderdeel zoveel mogelijk (tegelijk) kan doen... Beste wat je kan doen is een hd kopen en die gewoon aansluiten ipv uit elkaar halen 8) :roll: Snap niet echt wat je wilt...
Link naar reactie
stap 1) http://www.fontys.nl/elektro/medewerkers/tcramer/aandrijf/diktaat/EAPH9.pdf ; staat uitgelegd hoe het werkt stap 2) zoek op het internet de specs van de motortjes die je hebt - welke draad is wat - hoeveel spanning hebben ze nodig (12V of 5V) - hoeveel stroom gebruiken ze stap 3) check of je direct kunt aansturen van bv printerpoort of dat je extra electronica nodig hebt; waarschijnlijk wel (bv om de 5V signalen van de printerpoort om te zetten naar 12V signalen die de motortjes aan sturen met voldoende vermogen) en het is in ieder geval aan te bevelen om te voorkomen dat je bv de printerpoort opblaast. statp 4) aansluiten en programmeren maar [quote:844cb7a62f="turbo-pascal"]Beste wat je kan doen is een hd kopen en die gewoon aansluiten ipv uit elkaar halen 8) :roll:[/quote:844cb7a62f]Hoe kan hij dan spelen met die motortjes :-?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...