Ga naar inhoud

ervaringen met IBM schijven


Aanbevolen berichten

Tot nu toe 1 slechte IBM schijf (60GB) gehad (die bleek dus direct na aankoop al kapot). Voor de rest, tot nog toe probleemloos. De ene (60GB) dan voor bijna 2 jaar (3 jaar garantie) en die ander (120GB) een half jaar (1 jaar garantie). Dat laatste is dus wel degelijk een nadeel omdat andere merken zoals Seagate voor die grootte soms weer 3 jaar garantie geven.
Link naar reactie
Er is in het verleden ooit een serie IBM HD's geweest die bovengemiddeld veel uitval vertoonde. Dat was naar ik meen een '75GXP' serie. Ik heb even gegoogled: http://faq.storagereview.com/tiki-index.php?page=BrandMostReliable Storage review.com is zowieso een goede HD review stite. Ze hebben ook een reliability survey, maar je moet even registreren om die te lezen.
Link naar reactie
Trouwens nu sinds anderhalf jaar voor het eerst 2 Maxtor Diamond Max Plus 9 120Gb 7200 rpm, UDMA133 schijven en ook daar geen enkel probleem mee. Ze zijn wat voordeliger ten opzichte van de IMB, maar ook iets minder snel. Ik koos toen voor deze omdat de hardwareboer op dat moment geen IBM kon leveren. In de toekomst zou ik zeker weer IBM kopen.
Link naar reactie
Er is inderdaad veel te doen geweest met die GXP serie. IBM heeft zwaar verlies op hun schijven divisie geleden, en daarna de boedel overgedaan aan Hitachi. Ik heb zelf een 20GB schijfje van IBM, deze ging na anderhalf jaar of zo kapot, is onder garantie vervangen. De vervanger was een gerepareerd model, maar doet het nu nog goed.
Link naar reactie
Ik heb een IBM deskstar 80 Gb. Heerlijk schijfje. Geen problemen mee en redelijk stil. Verder nog best wel snel. Zeker doen dus. [Edit] Ik zie nu net dat ander topic over maketing trucjes, dus een 80 gb schijf is eigenlijk maar 76 of zo. Mijn IBM schijf is dus 82,5 Gb, dat is dus meer, dus wel netjes dacht ik.
Link naar reactie
Ik heb één IBM verloren, nog net binnen de garantie. De HD uit de beruchte serie draait daarentegen nog steeds. Overigens zou ik nooit meer een IBM nemen, vanwege het feit dat op het werk die dingen met bosjes uitvallen. Volgens IBM is het produceren van crunch-geluiden normaal. Alleen wel jammer dat de HD's het begeven vlak nadat die crunch-geluiden optreden, maar dat zal dan wel toeval zijn.
Link naar reactie
Heb ook een ibm schijf uit de 'beruchte' serie..., heb er echter nooit problemen mee gehad. Tot nu toe alleen positieve ervaringen...maxtor daarintegen...van alle gecrashte schijven die ik ben tegengekomen betrof het zeker in 8/10 gevallen een maxtor. Maar dan zijn persoonlijke ervaringen en die zijn nooit 'objectief', omdat je dan conclusies trekt op een gering aantal individuele gevallen. Om een objectief oordeel te kunnen vellen zul je onafhankeleijke statestieken van schijfuitval moeten zien te bemachtigen.
Link naar reactie
[quote:bccb1bdacd="bvvelde"]maxtor daarintegen...van alle gecrashte schijven die ik ben tegengekomen betrof het zeker in 8/10 gevallen een maxtor.[/quote:bccb1bdacd] Dat kan ook komen doordat Maxtor het merk is wat het meest gebruikt wordt. Het merk wat het meest gebruikt wordt levert automatisch ook de meeste crashes op. Ik heb bijv. 3 maxtor harde schijven in mijn computers zitten, en slechts 1 IBM-schijf. Dus in dat geval heeft maxtor heeft 3 keer zoveel kans op een crash. [quote:bccb1bdacd]Om een objectief oordeel te kunnen vellen zul je onafhankeleijke statestieken van schijfuitval moeten zien te bemachtigen.[/quote:bccb1bdacd] Wordt dat niet door de fabrikanten zelf al gedaan in de zin van Mean Time Between Failure en dergelijke?
Link naar reactie
[quote:a7826ab923="computerbacterie"][quote:a7826ab923="bvvelde"]maxtor daarintegen...van alle gecrashte schijven die ik ben tegengekomen betrof het zeker in 8/10 gevallen een maxtor.[/quote:a7826ab923] Dat kan ook komen doordat Maxtor het merk is wat het meest gebruikt wordt. Het merk wat het meest gebruikt wordt levert automatisch ook de meeste crashes op. Ik heb bijv. 3 maxtor harde schijven in mijn computers zitten, en slechts 1 IBM-schijf. Dus in dat geval heeft maxtor heeft 3 keer zoveel kans op een crash.[/quote:a7826ab923] Daar heb je idd gelijk in, vandaar mijn opmerking om dergelijke uitspraken op betrouwbare gegevens van onafhankelijke partijen te baseren. :P Ik zeg daarna ook nog dat het persoonlijke ervaringen zijn...dus. [quote:a7826ab923][quote:a7826ab923]Om een objectief oordeel te kunnen vellen zul je onafhankeleijke statestieken van schijfuitval moeten zien te bemachtigen.[/quote:a7826ab923] Wordt dat niet door de fabrikanten zelf al gedaan in de zin van Mean Time Between Failure en dergelijke?[/quote:a7826ab923] Ja, maar dat is theorie en de praktijk is meestal toch anders :roll: (niet per sé slechter trouwens...).
Link naar reactie
Ik heb een jaar of 2 terug 2 IBM Deskstar 40 GB HDD's gekocht, beiden waren binnen 1 jaar kapot.. Heb voor 1 een IBM 40 GB teruggekregen, die nu nog draait tot mijn verbazing... ;) ik moet er wel bij vermelden dat deze HDD niet dag en nacht aanstaat.. voor de andere heb ik een Maxtor 60 GB teruggekregen, draait 24/7 en heb er nog geen probs mee gehad.. Tevens heb ik een Maxtor Diamond Max Plus 9 Liquid 120Gb waar ik ook geen probs mee heb gehad, 1 jaar oud en staat 24/7 aan.. IBM heet nu Hitachi ja...
Link naar reactie
[quote:6f0c784230="Rebel"]Ik heb een jaar of 2 terug 2 IBM Deskstar 40 GB HDD's gekocht, beiden waren binnen 1 jaar kapot.. Heb voor 1 een IBM 40 GB teruggekregen, die nu nog draait tot mijn verbazing... ;) ik moet er wel bij vermelden dat deze HDD niet dag en nacht aanstaat.. voor de andere heb ik een Maxtor 60 GB teruggekregen, draait 24/7 en heb er nog geen probs mee gehad.. Tevens heb ik een Maxtor Diamond Max Plus 9 Liquid 120Gb waar ik ook geen probs mee heb gehad, 1 jaar oud en staat 24/7 aan.. IBM heet nu Hitachi ja...[/quote:6f0c784230] Heb nu nog steeds een 40gb ibm uit de beruchte serie...doet het nog steeds prima. Het was toendertijd qua prestaties een van de beste schijven, dus...
Link naar reactie
bvvelde schreef:[quote:3c73f77d8c]Heb nu nog steeds een 40gb ibm uit de beruchte serie...doet het nog steeds prima. Het was toendertijd qua prestaties een van de beste schijven, dus...[/quote:3c73f77d8c]Dat zal ik niet ontkennen, vandaar dat ik er toen gekocht heb. Alleen jammer voor het merk IBM dat deze beruchte serie op de markt was, het heeft de naam geen goed gedaan imho.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...