Ga naar inhoud

sluitertijd bij digitale camera's


Aanbevolen berichten

even een vraagje: zijn er camera's uit de goedkope klasse (tot 250 eurie) waarvan je zelf de sluitertijd kan bepalen? dus bv 30 sec zodat je 's nachts met licht leuke effecten krijgt. ik heb m'n oog nu laten vallen op de kodak cx 6330 (nu 169,95 bij de trekpleister), maar die heeft helaas maar en beperkt aantal mogelijkheden.
Link naar reactie
[quote:a13f8ba3df="Markam"] kunnen daar ook andere kaarten dan: SanDisk xD-Picture Card in?[/quote:a13f8ba3df] Ja, ook xD-Picture cards van een ander merk. xD-Picture cards zijn idd. niet zo gangbaar als SD, maar zijn wel volop te verkrijgen (Fuji bijv. heeft ook voor deze memory cards gekozen). Ik zou de camerakeuze echter niet teveel laten afhangen van de memory-card (tenzij die echt veel duurder zijn). De reden waarom ik Olympus aandraag als alternatief is dat Kodak niet vanaf het begin in de digitale fotografie actief is. Het gaat immers om het resultaat en Olympus heeft (naast Canon en Nikon die wat duurder zijn) in vergelijkende tests bewezen dat ze een goed resultaat leveren. Kodak daarentegen presteerde maar middelmatig. http://www.zdnet.nl/dossier.cfm?id=28673
Link naar reactie
[quote:0e8b33c2e8="gerben"]Hoezo Canon duurder? http://www.tweakers.net/pricewatch/53477 http://www.tweakers.net/pricewatch/53478 http://www.tweakers.net/pricewatch/77558[/quote:0e8b33c2e8] De A60 is een 2 megapixel camera, niet echt geschikt voor afdrukken boven de 13x18 cm. De A70 en A75 vind ik beduidend duurder dan 169 euro. Dat neemt echter niet weg dat ze hun geld wel waard zijn, maar dat terzijde .... :wink: Sluitertijd trouwens max. 15 sec. bij de Canon A70: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital/PowerShot_A70/index.asp?ComponentID=37173&SourcePageID=26181#1 En je kan besparen op je investering omdat Canon CF-geheugen gebruikt. Als je dus van plan bent een flink grote geheugenuitbreiding te nemen, dan kan het totale kostenplaatje niet zoveel schelen als je nu denkt. Denk ook aan investeringen die je moet doen in accu's, beschermende draagtas, etc.
Link naar reactie
[quote:d090ff6bb9="Markam"]ik ga idd voor niet minder dan 3.X mp en die andere twee liggen wel iets boven het budget[/quote:d090ff6bb9]Als die andere 2 net boven je budget liggen kan ik je alleen maar aanraden om (even) door te sparen. Ze zijn hun geld namelijk ècht waard. Volgens mij zijn er vrijwel geen goedkopere camera's te vinden waarvan je handmatig de sluitertijd kunt instellen. En als je die al kunt vinden, dan zijn die vrijwel zeker van teleurtellende fotografische kwaliteit. In dat geval is goedkoop = duurkoop. Van een camera als de A70 heb je jarenlang plezier. Ik spreek uit ervaring, want ik heb zelf een A80 waar ik dik tevreden over ben.
Link naar reactie
[quote:4dfdc73efd="Captain_Kansloos"] [quote:4dfdc73efd="Markam"] ik ga idd voor niet minder dan 3.X mp en die andere twee liggen wel iets boven het budget[/quote:4dfdc73efd]Als die andere 2 net boven je budget liggen kan ik je alleen maar aanraden om (even) door te sparen. Ze zijn hun geld namelijk ècht waard. Volgens mij zijn er vrijwel geen goedkopere camera's te vinden waarvan je handmatig de sluitertijd kunt instellen. En als je die al kunt vinden, dan zijn die vrijwel zeker van teleurtellende fotografische kwaliteit. In dat geval is goedkoop = duurkoop. Van een camera als de A70 heb je jarenlang plezier. Ik spreek uit ervaring, want ik heb zelf een A80 waar ik dik tevreden over ben. [/quote:4dfdc73efd] Volkomen mee eens, maar als je echt geen geld daarvoor hebt dan is die Olympus echt geen slechte keus.
Link naar reactie
Zeker als je wilt expirimenteren met fotogravie is een wat geavanceerder model aan te bevelen. Een sluitertijden en diafragma automaat zijn dan zeker zaken die je niet wilt missen, spelen met sluiterijd of diafragma bepaald immers hoe de foto er uit komt te zien wat betreft beweging(sluitertijd) en scherpte (diafragma) Ik zou toch ff doorsparen. Maar dan nog: houd er rekening mee dat digitale cameras problemen hebben met lange sluitertijden. Door een lange sluitertijd worden er "per ongeluk" pixels actief, hoe langer de sluitertijd des te erger het wordt omdat steeds meer pixels per ongeluk actief worden. Digitale beeldruis is het gevolg. Zelfs als je de lensdop op de cam laat tijdens de opname zal je zien dat er ruis ontstaat. De bekende nachtfotos van bv. een snelweg (bekeken vanaf een hoog flatgebouw) met auto's die kilometers lang lichtsporen trekken is iets wat met digicams nog niet erg goed lukt. Het gaat wel maar erg fraai wordt de foto meestal niet. Zoals je al merkt aan de spec's van een hoop cam's ligt het praktisch bruikbare op dit moment op zo'n enkele seconden maar dat is wel voldoende om creatief te kunnen zijn. Ik zou ff doorsparen....
Link naar reactie
ja 250 is echt het absolute max (ook maar student). rwilligen dat soort foto's bedoel ik idd, maar daar kan ik dus maar beter een "gewone analoge" camera voor gebruiken... dan gaan we binnenkort misschien maar voor de olympus. iedereen bedankt voor de info! hebben de dure modellen camera's (900 eurie) ook last van die ruis?
Link naar reactie
Ja , de duurdere modellen hebben er ook last van. Al is het relatief gezien bij de duurdere modellen minder, doordat de duurdere modellen meer pixels hebben is het daardoor weer erger. Het probleem wordt veroorzaakt door kleine opname chips, bij een groter formaat opname chip is het probleem minder aanwezig.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...