Ga naar inhoud

IBM pc boot niet


Aanbevolen berichten

Ik weet niet of het mogelijk is. Want met een oude pentium 1 van mij kan het niet. Met een pentium 3 kon het wel. Maar met een pentium 2 weet ik niet, omdat ik deze stap heb overgeslagen. Maar nu gaat het natuurlijk niet om de processor maar het moederbord. Maar ik heb deze voorbeelden even getypt voor vanaf welke tijd het wel en niet kon. Maar ik ben bang voor jouw dat het niet kan. Misschien kan iemand anders jouw dat vertellen. :D
Link naar reactie
[quote:58cd6a6c7e="peet@mandrake"]Hoi. Ik heb hier een IBM 300GL pentium 2 400mhz 192mb. Deze boot dus niet vanaf de cdrom . In de Bios van deze pc kan ik maar geen instelling vinden om dit te veranderren. Heeft iemand ervaring met een IBM pc en zijn bios.[/quote:58cd6a6c7e] Ja dat zit in die biossen beetje verstopt geloof ik. Als ik het zie kan ik het zo aanwijzen. Ik heb nog een stuk of 40 van die dingen op werk in voorraad staan. Zal er is eentje opstarten en kijken komende dinsdag.
Link naar reactie
[quote:f638694f32="peet@mandrake"]Ik heb hier een IBM 300GL pentium 2 400mhz 192mb. Deze boot dus niet vanaf de cdrom . In de Bios van deze pc kan ik maar geen instelling vinden om dit te veranderren. [/quote:f638694f32] Hoe je met een IBM 300GL kunt booten vanaf cdrom weet ik niet. Maar deze discussie geeft mij wel de indruk dat het kan http://www.redhat.com/archives/fedora-list/2004-May/msg02620.html
Link naar reactie
Je we wisten wel dat het kan vanaf een cd booten. Alleen niet alle moederborden ondersteunen deze optie. Het is daarom de vraag of deze ibm dit ondersteund. Ik dacht alleen dat deze optie uit een later tijdperk stamde en dat je voor deze tijd een opstart diskette nodig had om een cd te kunnen starten. En mijn idee was dat dit pas uit de pentium 3 tijd was, maar dit bleek dus niet waar te zijn. :) Maar het zou je in bios moeten staan als first boot : floppy drive, second boot : cd-rom drive, third boot : harddisk. Als dit niet in je bios staat of iets wat er op lijkt, dan ben ik bang voor je dat jouw moederbord dit niet ondersteund. :wink:
Link naar reactie
[quote:94b6fc53ed="MichelG"]Je we wisten wel dat het kan vanaf een cd booten. Alleen niet alle moederborden ondersteunen deze optie. Het is daarom de vraag of deze ibm dit ondersteund[/quote:94b6fc53ed] Waarom niet? De Windows NT4 cd die in eind 1996 uitkwam, is bootable. Microsoft zal de Windows NT4 cd toch niet bootable hebben gemaakt, als dat niet zou worden ondersteund door moederborden. Op de site van ibm staan zo te zien meerdere type nummers van de [url=http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/product.do?doctypeind=9&doccategoryind=50382&operatingsystemind=49976&template=%2Fproductpage%2Flandingpages%2FproductPageLandingPage.vm&brandind=7&familyind=50023&machineind=0&modelind=0&partnumberind=0&subcategoryind=0&validate=true]IBM 300GL[/url] En ik heb net zoals Comp-Freak een oude Pentium 1 pc staan, die vanaf cd kan opstarten. Daarom is het moeilijk aan te nemen dat een pc die later uitkwam, niet zou kunnen opstarten vanaf cd. [quote:94b6fc53ed="peet@mandrake"]Nee .van dat firstboot enz staat er niet want dan had ik het zelf wel gevonden[/quote:94b6fc53ed] Het zou niet zo mooi zijn als die IBM 300GL echt niet zou kunnen opstarten vanaf cd. Want dan zou die achter hebben gelopen voor zijn tijd. Was de laatste BIOS dan al geflashed? Van welke datum is die BIOS eigenlijk?
Link naar reactie
Voor alle duidelijkheid: Als het goed is staat in het menu Advanced Bios Features. Er moet dan iets staan als boot-devices. Hier kan je dan kiezen tussen de verschillende opstartapparaten. Vroeger stond er 1 regeltje waarin je een keuze kon maken uit verschillende presets. Tegenwoordeg kan je zelf kiezen in welke volgorde je welk apparaat wilt aanspreken. Meestal zijn dit er 3 of 4 + nog de optie boot-other device.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...