Ga naar inhoud

raid- en IDE controller


Aanbevolen berichten

hallo, Op een nieuwe computer (XP, 2 identieke harde schijven) heb ik RAID1 (mirror) laten zetten. Dat heb ik onlangs laten veranderenl; de tweede harde schijf is nu een gewone harde schijf. Maar, wat blijkt: - de 2 CD-Rom spelers zitten op een IDE controller (2 contactmogelijkheden) - en mijn 2 harde schijven zitten nog steeds op de RAID controller (deze controller heeft ook/is ook goed voor een aanvullend IDE, maar als ik hem in het BIOS omzet van RAID naar IDE wil XP niet starten en gaat alles fout; er moet dan blijkbaar nog wat meer gebeuren) In BIOS staan de harde schijven op 1+0 RAID stripe. Ik heb gelezen dat 1+0 of 0+1 of 10 betekent: 0=alles gaat deels naar de ene schijf en deels naar de andere schijf + mirroring=alles wordt dubbel opgeslagen --> daar heb je dus 4 schijven voor nodig (of 4 partities?). Hoe dan ook, alles werkt: 2 harde schijven met partitis zichtbaar in de verkenner, Wat is hier aan de hand? Hoe kan ik nu alles 'normaal' hebben en toch via RAID 0+1 (stripe) draaien? Gaat alles nu sneller of langzamer; de computer boot wel erg langzaam. dank theodosius
Link naar reactie
Te proberen is om bij het beeindigen van de raid-1 configuratie een van beide schijven los te koppelen en de andere aan een ide-aansluiting te leggen, mogelijk is deze dan normaal te benaderen en heeft alle gegevens die beschikbaar waren in de raid-1 configuratie. Lukt dit niet dan is een backup van de gegevens voor beeindigen van de raid-1 configuratie misschien noodzakelijk, waarna beide schijven vrij zijn om in een nieuwe opzet te worden aangesloten. De instelling raid-0+1 lijkt mij geheel onjuist; deze overgang kun je zo denk ik niet maken. Dat raid-0+1 ook werkt met 4 partities i.p.v. 4 schijven is mij onbekend.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...