Ga naar inhoud

Problemen met IDE controller in HP Netserver LC3


Aanbevolen berichten

Ik zit al een tijdje te worstelen met het aansluiten van een CD-Rom speler op de interne IDE aansluiting. Ik heb gezocht naar een mogelijke oplossing op het internet, maar ik heb ik niks kunnen vinden. Er moest Windows 2000 op en hoewel het systeem (niet in de Bios zelf) en de DOS de speler herkennen, was die niet bruikbaar. Via een omweg heb ik tijdelijk een Scsi CD-Rom speler geplaatst. Daarmee kon ik in ieder geval de Windows mee installeren. Wat mij opviel/opvalt is dat de naam van een Atapi CD-Rom speler er slordig uitziet (1 bitje teveel of te weinig per letter ...). Nu is deze netserver een afdankertje van een bedrijf voor een school, dus er kan best iets kapot zijn. Onder Windows 2000 zie ik in het logbestand Atapi fouten en wordt het systeem heel erg traag. Dit wijst op een defecte IDE controller of een foutieve IDE instelling, maar ja, er valt niks in te stellen ... Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Omdat ik een keuze moet maken om een dure SCSI kabel en connector 50/68 te kopen of een PCI/ISA Scsi kaart te plaatsen of wat anders. Om in ieder geval een bruikbaar systeem te krijgen, heb ik vandaag maar eens een antieke ISA IDE kaart geplaatst. Nu wordt de CD-Rom speler gelijk door de Bios herkend en zie ik de volledige juiste naam (ik gebruik dus dezelfde IDE kabel en speler!). WIndows herkent de kaart niet, maar uiteindelijk kan ik die wel installeren. En nu met dezelfde test schijf (NEro brander software) erin, wordt die schijf onmiddelijk herkend. Het betekent in ieder geval dat er nu een goedkope oplossing bestaat. Een echte verklaring heb ik hier niet voor.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...