Ga naar inhoud

Ombouw oude Compaq Prolinea 575


Aanbevolen berichten

Ik heb enkele oude werkstations die afgedankt zijn door een bedrijf gekregen. Ik wil ze aanpassen met Win98 zodat ze kunnen gebruikt worden door senioren om te surfen op het internet. Compaq zet een deel van het bios op de HD, in dit geval een Seagate 250 MB. Win98 moet op de C partitie staan, maar 250 MB is te klein. Als ik die vervang door een van 800 MB is een stuk van het bios weg en start de pc niet op. Is er een mogelijkheid om ofwel het bios te overschrijven zodat het volledig in de bios chip staat, of kan men het bios gedeelte op de HD laten emigreren naar een andere HD of kopiëren. Tot nu toe zijn al mijn pogingen mislukt, maar ik vind het zonde om nog goed werkende pc's (± 7 jaar) weg te gooien terwijl die mensen er nog plezier van kunnen hebben. Weet iemand raad ?
Link naar reactie
Beetje raar verhaal, maar goed: Volgens mij zit 't bios op het moederbord en niet op de harde schijf. Ik denk dat op die tweede 800MB partitie bestanden staan die nodig zijn bij het opstarten. Logisch dat als je die weggooit, dat ie dan niet meer opstart. Wat ik zou doen is die hele harde schijf opnieuw formatteren (FAT of FAT32), inclusief weghalen van de bestaande partities, waardoor je alleen maar de C: partitie over houdt. Dit kan met FDisk.exe (zit in Windows). Dan Win98SE opnieuw installeren en dan zou ie 't wel moeten doen als Win98SE tenminste alle apparaten erin herkent. De Compaq Prolinea 575 ken ik trouwens niet, wat zijn de specificaties? Straks is Win98SE te zwaar voor een dergelijke configuratie.
Link naar reactie
Bedankt voor de reactie. De gangbare test- en onderhoudsprogramma's op de website van HP-Compaq heb ik al uitgeprobeerd, maar van de ' Rompaq ' had ik nog niet gehoord. Die ga ik nu doorkauwen, het zijn er nogal een aantal. Enkele jaren geleden heeft er eens iemand een berichtje gepost op ik weet niet meer welk forum, dat men in geval van een probleem met een Compaq pc, men daar een emailtje kon naartoe sturen en die persoon had toegang tot 'mantenance programs' van Compaq die niet beschikbaar waren voor het publiek. Maar ik ga nu kijken of ik met een van die Rompaq's wijzer wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...