Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Als 't om CD RW's gaat ben ik een redelijk "ei" te noemen. De reden: ik gebruik 't zelden. Ik heb een CD RW in gebruik voor back-up doeleinden en that's it... Deze CD RW is geformatteerd in UDF formaat (Adaptec dus...) en is dus lokaal als "extra schijf" te gebruiken. Op een andere PC (zonder UDF ondersteuning) gaat dit natuurlijk niet op. Vraag: wat moet ik doen om bestanden op een CD RW te zetten die ook op een andere PC kunnen worden gelezen? Kan dit ook op een CD RW die reeds UDF geformatteerd is, moet ik deze eerst "wissen", of moet ik een ongeformatteerde CD RW gebruiken??? Verder denk ik dat ik dan Easy CD Creator moet gebruiken om bestanden op die CD RW te fikken en dus niets te maken heb met Direct CD.....????? Wie frist m'n geheugen even op?? Ton
Link naar reactie
Ik begrijp je antwoord. Met UDF is-ie simpel als een grote floppy te beschouwen (mits die ander ook UDF heeft). Maar...: wat ik eigenlijk wil, is een CD RW te behandelen als een "gewone" CD Rom, met dat verschil dat ik die data weer kan verwijderen....! Dus....: data fikken met Easy CD Creator(??) op ongeformatteerde(??) CD RW, CD RW meenemen naar andere PC met (normale) CD speler. CD RW erin en data kopieeren naar de HD van die andere PC. Na afloop van het verhaal: data wissen (met wisprogje van Adaptec).... Kan dit, of zie ik alleen maar onzin? Ton
Link naar reactie
Ja dat kan. Een cd-rw gebruiken als een cd-r is in principe mogelijk. Er zijn cd-rom spelers die echter cd-rw niet kunnen lezen: oudere apparaten. Mogelijk moet een ongebruikte cd-rw hiervoor eerst geformateerd worden, of een gebruikte eerst gewist, dit regelt het brand-programma, het vraagt mogelijk uitdrukkelijk om toestemming hiervoor.
Link naar reactie
[quote:ecc73f8831="lion"]'t Wordt al iets duidelijker, maarrrrr....: juist dat formatteren vind ik wat "wazig". Als ik 'm formatteer, dan kan dit toch alleen via Direct CD en wordt-ie weer UDF formaat... (toch...?) Ton[/quote:ecc73f8831] Ja, de verwarring ontstaat makkelijk. Formatteren is, denk ik, inderdaad niet nodig bij gebruik anders dan met DirectCD etc. Ik dacht hieraan doordat je het bij dvd+rw wel ziet gebeuren indien je een ongebruikte als video-dvd gaat branden. Tevens lijkt het me dat het udf-type niet exclusief verbonden is aan DirectCD etc. omdat b.v. Nero Burning Rom dit naast b.v. het iso-type als optie geeft bij het branden als CD-r.
Link naar reactie
Een CDRW formateer je alleen als je deze gebruikt met Direct cd van Adaptec of Incd van Nero. Het zg. packet writing. Om een dergelijk beschreven cdrw op een pc uit te lezen moet er doorgaans een UDF reader worden geinstalleerd. Het voordeel is, dat je willekeurige bestanden kunt verwijderen, terwijl andere info op de cdrw gespaard blijft. Een ongeformateerde cdrw gebruik je zoals je een cdr gebruikt. In een gewoon willekeurig brandprogramma. Je kan er zelfs een audio-cd op copieren. Mits ondersteund is een gebrande cdrw af te spelen in de gangbare cd-rom spelers en in cdrw ondersteunende cd spelers. Als je deze cdrw wist, dan wis je alles. Het is niet mogelijk, om een deel van de cdrw te wissen en een ander deel te bewaren. Ik persoonlijk vind het gebruik van direktcd en incd een onbetrouwbare methode. Ik prefereer het conventionele branden met een brandprogramma.
Link naar reactie
[quote:405193ee37="Jank"]Ik persoonlijk vind het gebruik van direktcd en incd een onbetrouwbare methode. Ik prefereer het conventionele branden met een brandprogramma.[/quote:405193ee37] Enig idee waarom dit onbetrouwbaar is? Mijn constatering van het formatteren van een dvd+rw bij gebruik als video-dvd (dus anders dan bij 'packet-writing') is misschien bekend? Verklaring?
Link naar reactie
Geen idee Jaap H. Of dat het softwarematig is of hardwarematig. Ik heb zelf slechte ervaringen met het gebruik van Incd van NERO. Veelvuldig informatie kwijt. Maar dat is best ook terug te voeren op slechte opslagmedia. Maar vastlopers i.c.m. Incd zijn mij ook niet vreemd. Bijkomend aspect is, dat voor het uitlezen van dergelijke cdrw een UDF reader geinstalleerd moet worden. Bij uitwisseling met een andermans PC misschien lastig, niet iedereen is gecharmeerd van het feit, dat jij eerst even een programma op een PC gaat installeren, om daarna je schijfje uit te kunnen lezen. In ieder geval mijn werkgever niet. Ik hanteer momenteel het standaard brandproces voor back-ups en indien nodig ververs ik alles, na eerst volledig gewist te hebben. En verder zijn cdrw bij mij een uitgelezen medium om bij expertimenten te gebruiken.
Link naar reactie
Ik ben een hoop wijzer (meldt 't s.v.p. even als onderstaande onjuist is): - UDF is een formattering (puur) van Adaptec - Om een CD RW te gebruiken als CD R Easy CD Creator gebruiken - Er kunnen zowel data als soundtracks op worden gefikt - Er zijn CD audio spelers die CD RW ondersteunen en kunnen op hierboven vermelde wijze gefikte soundtracks afspelen - De CD RW is ook weer te wissen na gebruik als hierboven Maar...: dat [u:401d2e21bd]wissen[/u:401d2e21bd]....: Ik kan alleen een CD-RW eraser progje terugvinden als submenu van DirectCD. Is dit wisprogramma zowel voor een (UDF) geformatteerde als voor een als CD R gefikte CD RW inzetbaar??? Ton
Link naar reactie
Binnen de kennissen kring gebruiken we INCD (vroeger directcd) en er zijn geen problemen. Tot voor kort was dit de methode bij een tandarts voor het backuppen van de tandarts administratie. Als je je pc geod onderhoud zou het geen probleem moeten geven. Het is wel zo, dat sinds de eerste branders (dus scsi) op de markt verschenen, het eerste wat onstabiel wordt bij Bill de brandomgeving is.(zal hij daarvoor gezorgd hebben ? 8) ) (het zou kunnen dat een bepaalde versie fouten heeft, maar dat is inherent aan software. Dus als je omgeving stabiel draait, moet je geen updates aanbrengen. If its not broken, dont fix it) Succes :wink:
Link naar reactie
UDF is ook beschikbaar onder NERO, heet dan INCD. INCD en Directcd zijn beiden UDF programma's van verschillende fabrikanten, doen exact hetzelfde maar zijn niet ondeling uitwisselbbar, zover mijn kennis strekt. Om een cdrw als cdr te gebruiken is elk willekeurig brandprogramma toereikend. Wismogelijkheid is beschikbaar in elk brandprogramma, bij NERO 6.0 onder recorderopties. Een UDF geformateerde cdrw kan volgens mij gewoon gewist worden en is dan weer te benaderen als een niet geformateerde cdrw. Ik meen, maar zeker wete doe ik niet, dat in packet write progjes er een keuze bestaat tussen wissen van alleen de info, of de volledige cdrw incl. de format. Ik ga denk ik maar weer eens INCD proberen, de opmerkingen van Bosje geven hoop. Mogelijk, dat ik van daaruit nog terug kom op deze reaktie. :wink:
Link naar reactie
Ja hoor. Ik heb net INCD geinstalleerd. Wel wat omslachtig om een geformateerde cdrw te wissen, brandprogramma, CloneCD, accepteert eerst niet, maar na "negeren" wiste hij deze en is bruibaar in het normale brandprogramma. Bij INCD geen wismogelijkheid, alleen opnieuw formateren. Maar na een normale wisbeurt wel weer te gebruiken als lijkt het een cdr.
Link naar reactie
Jank : wat ik doe (al jaren), ik start INCD handmatig op als ik een cdrw als floppie wil gebruiken. Dan formateer ik hem. Normaliter is INCD dus nooit geladen en kan je de files gewoon slepen etc. Misschien is dat een rden waarom ik (we) geen problemen hebben. Schoot me namelijk te binnen dat een medeforummer een raar probleem had, en toen adviseerde ik hem om incd handmatig te laden en weg was zijn rare probleem. SUcces : ik gebruik INCD 4100 op dit moment, dacht de 1 voor laatste versie is.
Link naar reactie
Bosje bedankt voor je tip. Maar hoe start je Incd handmatig op? Ik heb dat wel voorelkaar gekregen, maar wel door zelf een snelkoppeling te maken. En eenmaal geladen, is Incd niet uit te schakelen. Ik heb de versie 3.5.20.1, geleverd bij mijn Lite-on brander, en die is dus niet te upgraden naar de versie 4. Moet zeggen, dat het slepen en branden erg vlot ging, sneller dan de normale manier in NERO. Ik blijf het nog wel even gebruiken, kan ik er weer wat ervaring mee opdoen.
Link naar reactie
[quote:b4e978d1c7="Jank"]Bosje bedankt voor je tip. Maar hoe start je Incd handmatig op? Ik heb dat wel voorelkaar gekregen, maar wel door zelf een snelkoppeling te maken. .[/quote:b4e978d1c7] Je zegt hetzelf : via een snelkoppeling Makkelijkst is om vooraf het aantal CD-RW dat je als floppie wil gaan gebruiken in 1 keer allemaal te formateren. Daarna hoef je Incd niet meer op te starten.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...