Ga naar inhoud

Pc stiller maken


Aanbevolen berichten

Hey Hallo, ik wil mijn pc graag stiller maken, maar heb geen idee waar ik moet beginnen. ik kan me herinneren dat hier ooit een artikel in een c!T stond, maar ik heb geen idee welke dat ookweer was. Dus: ja ik heb een budget (geen idee hoeveel, maar als ik er tonnen aan uit zou geven zou ik dit topic niet beginnen maar zou ik gewoon naar de beste winkel gaan :P) , specs van m'n pc staan hier onder, wat denken jullie? hoe ga ik te werk? hoeveel k0st 't allemaal en Waar begin ik dus. Danku =D
Link naar reactie
Er zijn een aantal mogelijkheden, waarbij je moet denken aan het vervangen van je ventilatoren voor passieve koelers. Vaak zijn het de ventilatoren van de videokaarten die een hoop herrie maken. Je kunt ook denken aan dempingsplaten die je aan de binnenkant van je kast bevestigt en die het geluid dempen.
Link naar reactie
[quote:16a19006df="bbx"]Er zijn een aantal mogelijkheden, waarbij je moet denken aan het vervangen van je ventilatoren voor passieve koelers. Vaak zijn het de ventilatoren van de videokaarten die een hoop herrie maken. Je kunt ook denken aan dempingsplaten die je aan de binnenkant van je kast bevestigt en die het geluid dempen.[/quote:16a19006df] Houden dempingsplaten behalven geluid ook niet warmte vast? :wink: Je zou voor de videokaart misschien vervangen voor passiefe cooling maar dat lukt je niet voor de processor. En dat zelfde geld eigenlijk voor de voeding (je hebt ze wel zonder fan, maar zijn denk ik best wel duur :-? )
Link naar reactie
nee, maar je zou aan je prockoeler aan een een grote losse heatsink kunnen denken zoals [url=http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40652]deze [/url] en er een 80mm fan op kunnen zetten die je toch niet hoort. Die dempingsplaten zijn er volgens mij op gebouwd om zo weinig warmte vast te houden. Anders zouden ze ze heus niet verkopen als ze je kast in een verwarming veranderen. :wink:
Link naar reactie
oei, er zijn wel gelijk een hoop reacties hoor :D maarrum kan je zomaar de ventilatoren erafslopen dan? ik zat zo eens heel voor zichtig in m'n kast te luisteren en te kijken als ik ze een voor een stop, maarrum t scheelt wel heel veel als ik degene stop die de lucht naar buiten blaas stop. (dus niet de videokaart..) hebbie nog een plaatje van die dempingsplaten? :) ennuh: [quote:055c1c23dc]Koop een zalman voeding, proc koeler en vga cooler [/quote:055c1c23dc] niet zo ingewikkeld doen pls.. :P en wat is een '80 mm fan die je toch niet hoort'? en moet die dan erbij of IPV die heatsink? ennuh waterkoelingssetje gaat niet door, want dat is me te duur.
Link naar reactie
Praktisch haalbaar en betaalbaar: bij de gamma/formido kun je polyesther schuim platen kopen speciaal voor geluids isolatie(met zo'n eierdoos profiel), deze werken bij mij uitstekend en zijn goedkoop, belangrijk is wel dat je letterlijk alle oppervlakken van je kast ermee bekleed en zoveel als mogelijk bedekt, laat je een stuk open dan scheelt dat enorm. plakken kan met dubbelzijdig (papier) plakband, dit is erg dun en plakt enorm, niet te verwarren met dubbelzijdig schuimtape, andere optie is bison lijm spray maar dan zit het wel voor het leven---> dat krijg je nooit meer los.... Verder heb ik mijn kast voorzien van een aantal koelers(80 mm) die overal te krijgen zijn en niet belachelijk duur: Coolermaster SAF-B82 http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=28441&productType=1 Dit is een kogelgelagerde koeler en die mag je dus ook op een lager voltage laten draaien, ik laat ze op 7 volt draaien( +12 voltlijn gecombineerd met de +5 volt lijn (geel+rood) en dan zijn ze onhoorbaar en verplaatsen evengoed nog redelijk wat lucht. Er is van deze koeler ook een "sleeve" uitvoering (SAF-S82) en die mag niet op een lager voltage draaien want na een tijdje komt ie dan niet meer op gang. Door de kast te voorzien van wat extra koeling is de cpu en vga koeling minder kritisch en dus makkelijker stil te krijgen, je compenseerd zo ook voor de extra hitte die ontstaat door de kast-isolatie. Verder een goede stille voeding, bv een Antec True Power of Zalman en natuurlijk een stillere cpu en vga koeler. Meestal is in een budget pc de cpu koeler nogal rumoerig en daar is dus een hoop te winnen, Coolermaster maakt ook daarvoor uitstekende koelers die ,zoals ik recentelijk ergens in een test las heel behoorlijk presteren, vooral het "turbine" model bleek erg goed en stil.
Link naar reactie
[quote:523509ea54="rwilligen"]Verder heb ik mijn kast voorzien van een aantal koelers(80 mm) die overal te krijgen zijn en niet belachelijk duur: Coolermaster SAF-B82 http://silverapp1.mycom.nl/MyCom/Store/productdetailedinfo.do?productID=28441&productType=1 Dit is een kogelgelagerde koeler en die mag je dus ook op een lager voltage laten draaien, ik laat ze op 7 volt draaien( +12 voltlijn gecombineerd met de +5 volt lijn (geel+rood) en dan zijn ze onhoorbaar en verplaatsen evengoed nog redelijk wat lucht. Er is van deze koeler ook een "sleeve" uitvoering (SAF-S82) en die mag niet op een lager voltage draaien want na een tijdje komt ie dan niet meer op gang. Door de kast te voorzien van wat extra koeling is de cpu en vga koeling minder kritisch en dus makkelijker stil te krijgen, je compenseerd zo ook voor de extra hitte die ontstaat door de kast-isolatie. [/quote:523509ea54] ik heb zelf ook een 80 mm fan, geen idee wat voor iets verder, maarre die zal wel minder goed zijn dan die jij aangewezen hebt ofzo? ennuh heb je zelf geregeld hoeveel volt er op komt te staan? hoe dan? in je bios ofzo?
Link naar reactie
Zeg MAXimum, ik wil me niet lullig opstellen ofzo, maar je komt niet over als dat je veel aan de binnenkant van de computer bezig bent. Was je van plan zelf je pc stiller te maken of laat je dat doen (door je vader ofzo?) Je moet namelijk erg goed oppassen omdat voor je het weet, er een onderdeel kapot is gegaan etc. Nogmaals, weet gewoon waar je aan begint. :wink:
Link naar reactie
[quote:c5c4fba5fa="bbx"]Zeg MAXimum, ik wil me niet lullig opstellen ofzo, maar je komt niet over als dat je veel aan de binnenkant van de computer bezig bent. Was je van plan zelf je pc stiller te maken of laat je dat doen (door je vader ofzo?) Je moet namelijk erg goed oppassen omdat voor je het weet, er een onderdeel kapot is gegaan etc. Nogmaals, weet gewoon waar je aan begint. :wink:[/quote:c5c4fba5fa] heu ik ben geen 12 meer :\ , maar toch, ik ga niet zoiets doen als wat Interficior zegt zonder dat ik 't helemal begrijp en dan nog niet zonder hulp. ik probeer gewoon zoveel mogelijk informatie te winnen en als ik dan uiteindelijk weet wat ik ermee ga doen, dan komt 't goed. :P ennuh nee, m'n pa weet er niet meer vanaf dan ik :P maar ik roep er wel iemand bij dus. ik ben met een andere pc wel bezig geweest, een oudere. deze pc is nieuw, dat merk je wel aan de specs. Ik weet er wel iets vanaf, maar niet veel. Ben maar niet ongerust ;)
Link naar reactie
Goed , uitleg: Een molex stekker is zo'n stekker in je pc met twee zwarte+1 rode+ 1 gele draad. Het is de voedingsstekker waarmee cd-romdrives-harde schijven enz worden aangedreven. Meestal zijn er in een pc wel enige van deze stekkers vrij, ongebruikt dus. Oficieel zou zo'n fan op 12 volt moeten draaien en via het bijgeleverde stekkertje doet ie dat ook, de fan wordt dan via het stekkertje verbonden met een zwarte en een gele draad, dat is 12 volt. Een truukje welke in de casemod wereld wijd bekend is dat je ook de gele en de rode draard kunt gebruiken, in dat geval krijg je 12 volt(geel) min 5 volt(rood)= 7 volt Zou je nog lager willen dan kan dat dus ook: dan gebruik je de rode en een zwarte= 5 volt ,MAAAAR: dat is meestal te weinig, de fan gaat daardoor niet goed draaien, vandaar de oplossing van 7 volt. Uiteraard zul je voor de 7 of 5 volt oplossing zelf wat moeten knutselen in de vorm van stekkers verbouwen/afknippen/er zelf iets anders aan maken/pinnetjes in de stekker verzetten, kortom: neem in de ene hand de stekker , in de andere hand de fan en denk: hoe krijg ik nu die fan aangesloten op het rode en gele draadje?..... Met een beetje fantasie lukt je dat wel.... De oplossing: stekkers er af knippen, de draadjes aan elkaar knopen en een teepje erom is een NOT-DONE, dit is geen betrouwbare verbinding, als door de warmte het teepje eraf valt en de naakte draad raakt je videokaart-geluidskaart of wat dan ook dan is het plof-boem-ho.... Duidelijk?
Link naar reactie
Eerst moet je weten welke onderdelen veel lawaai maken. Dit kun je doen door je vinger op het middenstuk van een fan te leggen, waardoor deze even niet draait of je pc op de starten zonder hd/cd-rom drives... Als je fans veel lawaai maken: - laat je fans op 7 volt draaien - koop andere fans - kijk of het geluid niet ontstaat doordat de lucht veel weerstand ondervind (omdat de lucht bijvoorbeeld door te kleine gaatjes moet). Boor/dremel deze gaatjes eruit en zet er een fanguard voor - dempingsmatten (CPU koeler) als je hd veel lawaai maakt: - zorg ervoor dat ze niet resoneren, dus hang ze op met elastieken of doe wat oude fietsband tussen de hd en je harddiskrek - gebruik dempingsmatten als je cdromdrives veel lawaai maken: - zorg ervoor dat ze niet resoneren (zie hd) Als je videokaart fan veel lawaai maakt: - dempingsmatten - probeer een andere cooler, zoals de Arctic Cooling VGA Silencer [img:d6e430c5e5]http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1140-1178G.JPG[/img:d6e430c5e5] of een passieve zalman: [img:d6e430c5e5]http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1009-1047G.JPG[/img:d6e430c5e5] als je chipsetkoeler veel lawaai maakt - vervang de fan/ zet er een groter koelblok op Als je voeding veel lawaai maakt: - andere fan/voeding erin Ik denk dat ik nu ongeveer alle onderdelen heb behandeld en kijk ook ff op de volgende site. Daar staat echt heel veel...: http://www.7volts.com/quiet.htm Verder zijn er al heel veel topics geweest over hoe je pc stiller kunt maken, misschien kun je daar ook nog wat in vinden (gebruik de search...) en dat nummer van CT was januarie 04, maar ik vond daar niet echt iets boeiend in staan...
Link naar reactie
voor het geval het nog niet gemeld was ( nogal grote verhalen in dit topic, beetje veel om allemaal door te lezen :wink: ) Ook de behuizing die je hebt is belangrijk voor de geluids productie. Ik zelf heb theoretisch gezien een stillere pc dan mijn vader (minder ventilatoren en nog betere merken ook, en minder hardeschijven) maar in praktijk is zijn pc bijna onhoorbaar terwijl mijne een tering herrie maakt! het verschil zit hem vooral in de behuizing, ik heb een goedkope Codegen kast van zo'n 35 euro ofzo. Terwijl hij een Aopen behuizing heeft. Ik hoor ook wel van anderen dat Aopen kasten stille kasten zijn dus dan zou mijn theorie besy wel eens goed kunnen kloppen
Link naar reactie
voor het geval het nog niet gemeld was ( nogal grote verhalen in dit topic, beetje veel om allemaal door te lezen :wink: ) Ook de behuizing die je hebt is belangrijk voor de geluids productie. Ik zelf heb theoretisch gezien een stillere pc dan mijn vader (minder ventilatoren en nog betere merken ook, en minder hardeschijven) maar in praktijk is zijn pc bijna onhoorbaar terwijl mijne een tering herrie maakt! het verschil zit hem vooral in de behuizing, ik heb een goedkope Codegen kast van zo'n 35 euro ofzo. Terwijl hij een Aopen behuizing heeft. Ik hoor ook wel van anderen dat Aopen kasten stille kasten zijn dus dan zou mijn theorie besy wel eens goed kunnen kloppen
Link naar reactie
voor het geval het nog niet gemeld was ( nogal grote verhalen in dit topic, beetje veel om allemaal door te lezen :wink: ) Ook de behuizing die je hebt is belangrijk voor de geluids productie. Ik zelf heb theoretisch gezien een stillere pc dan mijn vader (minder ventilatoren en nog betere merken ook, en minder hardeschijven) maar in praktijk is zijn pc bijna onhoorbaar terwijl mijne een tering herrie maakt! het verschil zit hem vooral in de behuizing, ik heb een goedkope Codegen kast van zo'n 35 euro ofzo. Terwijl hij een Aopen behuizing heeft. Ik hoor ook wel van anderen dat Aopen kasten stille kasten zijn dus dan zou mijn theorie besy wel eens goed kunnen kloppen
Link naar reactie
[quote:35ab2c102b="Kaz'Duzar"]E - kijk of het geluid niet ontstaat doordat de lucht veel weerstand ondervind (omdat de lucht bijvoorbeeld door te kleine gaatjes moet). Boor/dremel deze gaatjes eruit en zet er een fanguard voor [/quote:35ab2c102b] waar dient er zo een voor, zo'n fanguard? kzie ze wel overal, maar wat doen ze? maarre MichelG, wat wou je dan doen, de casefan weghalen? dan komt er geen koeling en sterft je pc, of mis ik iets? (bedoel je gewoon een stillere of casefans die op 7V draaien?) en hebben de koelblokken, de passieve, de heatsinks (dit is toch allemaal 't zelfde?) geen verschil met fans als je 't hebt over de kwaliteit, dus hoeveel die koelt? en andere fans, wat zijn dat voor andere dan? is er een vergelijking oid ergens op internet te vinden ofzo, en wat is 't verschil, bv. 80 mm hebben jullie 't over gehad, what about grotere of kleinere?
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...