Ga naar inhoud

hdd na format delen nog bezet op schijf


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe 2de hdd van 160 gig (maxtor 160 gig, 8mb chash, 7200rpm) nu kreeg ik 3 dagen geleden een probleem met surfen... kon niet meer op internet komen dus na lang geprobeerd het maar op de radicale manier op te lossen door windows opnieuw te installeren. internet werkte weer. de volgende dag starte ik de pc weer opnieuw af en kreeg het windows xp scan disk scherm ervoor. er stond bij elk bestand recovering file ofzo iets. daarna de 2de hdd eruit gehaald en toen was alles weer perfect (het was dus wel duidelijk dat het wel aan de nieuwe hdd moest liggen). nu heb ik de 2de hdd geformateerd en de eerste ook (alles leeg dus). daarna windows er opnieuw opgezet. toen ik de 2de hdd formateren (omdat bij de installatie van windows alleen de hdd waar windows op komt word geformateerd. de andere word gewoon de partitie verwijderd). Formateren ging allemaal goed maar toen ik naar de schijf bladerde bleek er 127 gig vrij te zijn van de 152 gig! toen met partition magic 8.0 gekeken wat er aan de hand was bleken er gewoon stukken ingenomen te zijn door data zelf nadat ik de hdd had gefomateerd! daarna heb ik een schijf controlle uitgevoerd (windows standaard scandisk). deze was ff een tijdje bezig en toen ik weer terug kwam bij mijn pc stond ie in windows klaar. Blijkbaar dus geen fouten ander had ie waarschijnlijk wel blijven staan naar de scan disk met zo en zo veel fouten heeft ie... Nu is mijn vraag: wat moet ik nou doen met die hdd? terug brengen naar de winkel of ... :roll:
Link naar reactie
[quote:9eb0f65941="Ruud de Wit"]Je hebt 'm NTFS geformatteerd. Een behoorlijk deel van de HD wordt ingenomen door de MFT [url]http://www.ntfs.com/ntfs-mft.htm[/url][/quote:9eb0f65941] thanx! ik wist dat het wat in nam van je hdd maar 30 gig op een 160 gig hdd? vin ik toch wel een beetje erg veel... maarja, het is niet anders.
Link naar reactie
[quote:455923077b="DeX"]Hallo, Ik heb sinds 3 maanden een nieuwe 2de hdd van 160 gig (maxtor 160 gig, 8mb chash, 7200rpm) nu kreeg ik 3 dagen geleden een probleem met surfen... kon niet meer op internet komen dus na lang geprobeerd het maar op de radicale manier op te lossen door windows opnieuw te installeren. internet werkte weer. de volgende dag starte ik de pc weer opnieuw af en kreeg het windows xp scan disk scherm ervoor. er stond bij elk bestand recovering file ofzo iets. daarna de 2de hdd eruit gehaald en toen was alles weer perfect (het was dus wel duidelijk dat het wel aan de nieuwe hdd moest liggen). nu heb ik de 2de hdd geformateerd en de eerste ook (alles leeg dus). daarna windows er opnieuw opgezet. toen ik de 2de hdd formateren (omdat bij de installatie van windows alleen de hdd waar windows op komt word geformateerd. de andere word gewoon de partitie verwijderd). Formateren ging allemaal goed maar toen ik naar de schijf bladerde bleek er 127 gig vrij te zijn van de 152 gig! toen met partition magic 8.0 gekeken wat er aan de hand was bleken er gewoon stukken ingenomen te zijn door data zelf nadat ik de hdd had gefomateerd! daarna heb ik een schijf controlle uitgevoerd (windows standaard scandisk). deze was ff een tijdje bezig en toen ik weer terug kwam bij mijn pc stond ie in windows klaar. Blijkbaar dus geen fouten ander had ie waarschijnlijk wel blijven staan naar de scan disk met zo en zo veel fouten heeft ie... Nu is mijn vraag: wat moet ik nou doen met die hdd? terug brengen naar de winkel of ... :roll:[/quote:455923077b] Je hebt het over formatteren en over partitioneren. Formatteren is gewoon bermpaaltjes op een schijfpartitie zetten. Als er andere partities op je HD zitten worden die niet leeggemaakt. Partitioneren betekent de schijf indelen in stukken voor gebruik met een eigen "drive letter", een logisch station. Ieder van de partities moet worden geformatteerd om te gebruiken. Denk eraan, een 160 Gb drive betekent over het algemeen 160.000.000.000 B, en dat is hooguit 152 echte gigabytes. Bij het formatteren verdwijnt daar ook weer wat van door het plaatsen van de "bermpaaltjes", maar geen 25GB, dat is onzin. Verwijder alle partities van die HD en partitioneer 'm opnieuw . Kijk nu eens hoeveel ruimte je hebt.
Link naar reactie
Inmiddels is het vanmiddag opgelost :D Oplossing: Windows XP pro corp. volledig updaten met alle beschikbare update's en dan in partition magic (of een ander partitie indeel programma) staat er in eens een heel stuk oningedeelde schijfruimte :D . hoop dat via bovenstaande oplossing voor meer mensen helpt met hetzelfde probleem. Bedankt voor jullie hulp! (topic sluiten)
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...