Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

hallo, ik heb een Asus MB P4P800 VM Intel P4 (micro ATX) moederbord met daarin 2 reepjes ValueRam 512Mb DDRAM 400MHz. Nu heb ik maar 512 mb intern, dat klopt. Omdat het moederbord 4x Dual Channel DDR ondersteunt. Klopt het als ik het geugen Single kan laten draaien? Ik heb al gekeken in de BIOS maar daar kan ik niet veel vinden. Ik heb ook in het boekje gezocht naar een eventuele jumper, ook deze was niet te vinden. In het boekje stond wel dat als je er 3 reepjes in plugt dat er automatisch overgaat naar single mode. Is er iets dat ik over het hoofd heb gezien? Groet, Daniel
Link naar reactie
Waarom wil je het single laten lopen? Want dat geeft geen snelheidswinst. Eerder verlies. Maar je kan er ook maar 1 reepje instoppen. Dan stelt het moederbord zelf in dat hij single moet draaien. Dat zelfde als je er twee inzet dan wordt het vanzelf double. En als je er drie in stopt steld ie ook vanzelf de goede instellingen in. Ik dacht niet dat je dit kon instellen in de bios. Je moet alleen even in de gebruiksaanwijzingen kijken om te zien hoe je het best het geheugen kan plaatsen voor de beste performance. :D
Link naar reactie
Je moederbord heeft 2 blauwe en 2 zwarte geheugenbanken, als je beide 512 reepjes in of de blauwe of de zwarte banken stop dan zal het dual channel lopen. Dus volgens mij als je 1 reepje in een zwarte doe en 1 reepje in een blauwe dat het dan single channel loopt. Maar zoals michel G al zei, waarom wil je dat het single channel loopt dan?
Link naar reactie
Ik wou het even uittesten, maar als ik een geheugen bankje in een zwart slot heb en in een blauw slot, dan looptie nog steeds dual. De pc gaat gebruikt worden voor zware database conversies, en ik wil dat dat het geheugen dan optimaal gebruikt gaat worden. dus wat zou beter zijn? 512 dual of 1024 single. Ik weet niet precies hoeveel geheugen er in beslag wordt genomen tijdens zo'n conversie. Ik weet wel dat de processor het druk gaat krijgen... iemand ervaring? daniel
Link naar reactie
Nou dat is wel heel raar moet ik zeggen, als ik in de manual kijk dan zie ik staan dat als je geheugen single channel wil laten lopen dat er 1 in een blauwe moet zitten en 1 in een zwarte. Niet dat ik twijfel aan het gene wat je gezegd heb maar weet je zeker dat het geheugen dan dual channel loopt? Als het goed is staat er in het begin als je je pc opstart of je geheugen in dual of single channel staat. Ik weet niet hoeveel database conversies vraagt van het geheugen maar het geheugen in dual channel zetten geeft niet een enorme prestatie winst ofzo dus ik denk dan dat 1024 mb in single channel beter werkt.
Link naar reactie
[quote:b22d65db12="MichelG"][quote:b22d65db12="NoepZoR"]als je dual channel aanzet blijft de geheugengrootte toch gelijk ? dan 1024 dual channel ipv. single channel[/quote:b22d65db12] Dat denk ik ook ja. En aan gezien dualchannel snelheidswinst opleverd (ook al is het niet veel) zou ik dat zo doen.[/quote:b22d65db12]Dual vs. single zegt alleen iets over de benaderingsmethode van het geheugen, de hoeveelheid beschikbaar geheugen blijft in beide gevallen gelijk (en zou dus 1024MB moeten zijn). Bij een dual channel opstelling kunnen beide geheugen modules onafhankelijk van elkaar aangesproken worden. Bij single channel worden beide modules als ''één grote module" aangesproken. Dual channel heeft dus de voorkeur omdat er in het ideale geval alweer iets in geheugenmodule B weggeschreven of gelezen kan worden, terwijl geheugenmodule A nog bezig is met het afwerken van een vorige een lees- of schrijfactie. Bij single channel worden die acties achter elkaar uitgevoerd, maar moet wel eerst de ene taak volledig zijn afgerond, voordat de ander gestart wordt.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...