Ga naar inhoud

Geen boot, bios flashen?


Aanbevolen berichten

Hallo, Ik heb net een gloednieuwe pc gekocht. Asus mobo, P4 HT, 1024 ddr. het probleem: Ik wil graag Windows XP installeren. maar omdat ik geen boot cd heb start ik eerst op van win 98 opstartdiskette. Maak met part243 een partitie aan van 15 GB (FAT32). De partitie staat op actief en geef ik een bootflag mee. Na herstarten start ik nogmaals van diskette op met cd-ondersteuning. Ik start smartdrv en ga dan naar de map /i386/ op de cd en start handmatig de setup met WINNT. De setup gaat netjes van start, maar wanneer de setup bestanden gekopieerd zijn naar de HD moet er opniew opgestart worden. Maar nu dus het probleem, de setup start niet op van de HD. Ik heb gekeken in de BIOS en heb daar de 1e boot op de HD gezet. De rest ge-disabled. Mocht niet baten. Daarna heb ik het vorige traject nogmaals uitgevoerd alleen heb ik de partitie dit maal met FDISK gemaakt. Ook dit mag niet baten. Wat me trouwens wel opviel is dat wanneer ik 1e boot op hd zet en de rest disable, dat hij daarna toch opstart van diskette.? Betekent dit dat ik mijn bios moet flashen? Oja, ik heb ook nog geprobeerd om op te starten vanaf een bootable Windows 2000 Prof cd. Heel vreemd, ook dit doet de pc niet. Ik heb trouwens een 80 GB S-ATA schrijf, en heb dit ook goed aangegeven in de BIOS dat het om een S-ATA schrijf gaat. Wie o Wie? Alvast bedankt.
Link naar reactie
[quote:ded88636bd="danielbolt"]Hallo, Ik heb net een gloednieuwe pc gekocht. Asus mobo, P4 HT, 1024 ddr. het probleem: Ik wil graag Windows XP installeren. maar omdat ik geen boot cd heb start ik eerst op van win 98 opstartdiskette. Maak met part243 een partitie aan van 15 GB (FAT32). De partitie staat op actief en geef ik een bootflag mee. Na herstarten start ik nogmaals van diskette op met cd-ondersteuning. Ik start smartdrv en ga dan naar de map /i386/ op de cd en start handmatig de setup met WINNT. De setup gaat netjes van start, maar wanneer de setup bestanden gekopieerd zijn naar de HD moet er opniew opgestart worden. Maar nu dus het probleem, de setup start niet op van de HD. Ik heb gekeken in de BIOS en heb daar de 1e boot op de HD gezet. De rest ge-disabled. Mocht niet baten. Daarna heb ik het vorige traject nogmaals uitgevoerd alleen heb ik de partitie dit maal met FDISK gemaakt. Ook dit mag niet baten. Wat me trouwens wel opviel is dat wanneer ik 1e boot op hd zet en de rest disable, dat hij daarna toch opstart van diskette.? Betekent dit dat ik mijn bios moet flashen? Oja, ik heb ook nog geprobeerd om op te starten vanaf een bootable Windows 2000 Prof cd. Heel vreemd, ook dit doet de pc niet. Ik heb trouwens een 80 GB S-ATA schrijf, en heb dit ook goed aangegeven in de BIOS dat het om een S-ATA schrijf gaat. Wie o Wie? Alvast bedankt.[/quote:ded88636bd] Je hebt dus een cd-rom van Windows XP Op de site van Micro$oft kan je een bestand downloaden waarmee je opstartdiskettes kunt maken. Je hebt er nl 6 nodig. Dit vervangt de opstartprocedure van de bootcd. In jou geval zou ik deze toch gebruiken.
Link naar reactie
In BIOS moet je eigenlijk als eerste bootdevice de CD hebben. 2e mag floppy zijn en derde dan de harddisk. Lukt het niet om van CD te bootten, dan moet je 6 diskettes aanmaken om de setup voor XP te starten. Lees op de volgende site hoe je deze kan aanmaken: [url]http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;310994[/url] Voor de SATA moet je de drivers van de CD overzetten op een diskette. Even je asus cd in een andere computer leggen, en de cd verkennen/openen Drivers -> Sata daaruit de volgende bestanden naar diskette kopieren: Si3112r.inf Si3112r.sys Si3112r.mpd SIISUPP.vxd TxtSetup.oem Wanneer je nu op je nieuwe pc XP gaat installeren kun wordt er gevraagd om op F6 te drukken om extra drivers te installeren. Als je op tijd op F6 drukt, vraagt de setup vanzelf om een diskette, plaats dan de diskette met de gekopieerde bestanden en volg de aanwijzingen op van de setup. Sjaak
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...