Ga naar inhoud

Weigerende DVD Rom speler


Aanbevolen berichten

Mijn Pioneer DVD-Rom speler (type 106) doet sedert ik Win XP pro opnieuw op m'n systeem heb gezet niet wat hij moet doen. Data lezen gaat moeilijk (en dan erg langzaam) of niet, audio lukt ook niet (laat van enkele tracks hele kleine stukjes horen, of geeft een melding dat digitaal afspelen niet lukt) Wel krijg ik met name bij audio het beruchte blauwe scherm te zien met de melding "Driver-IRQL-Not-Less-Or-Equal" Stop:0x00000D1. Op internet vind ik deze melding terug in relatie met niet opstartende pc's of niet afsluitende pc's en dan wordt er gesproken over een slecht functionerend geheugen samen met de chipset op het mobo. In mijn geval werkt echter alles prima (behalve de DvD drive dan) en de pc start ook prima op en sluit ook goed af. Ik heb wel recent een nieuwe (2de) harde schijf geinstalleerd. Aanvankelijk functioneerde alle prima tot dat ik XP opnieuw installeerde. De DVD zit samen met een DVD brander op de tweede IDE. Master/Slave instellingen zijn goed (Brander->master; DVD speler->slave) Nieuwe flatcable gebruikt. De beide harde schijven zitten op de eerste IDE In het Bios wordt de DVD speler herkend. Wie weet wat hier niet goed is gegaan ? PC: pentium 4 2.0 ghz, 512 mb, 60 en 102 Gb, MSI mobo,GeForce 3 titanium, LiteOn DVD brander, Pioneer Slot-in DVD-Rom, Pinnacle PCTV Rave. :(
Link naar reactie
[quote:84a66ff4bd="Tweaky"]zoeken bij google naar 'DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL' Beetje op google zoeken duidt aan dat dit meestal bij driverproblemen ligt. Veelal met videokaarten en netwerkkaarten. Of een IRQ conflict misschien???[/quote:84a66ff4bd] Een dvd speler kan naar mijn weten geen IRQ conflict veroorzaken, wellicht moet je een andere versie van je chipset drivers installeren, omdat er een brakke driver tussen zit. In elk geval is de fout Driver not less or equal eentje waar ik niet echt vrolijk van wordt, zie maar eens uit te zoeken welke driver in de weg zit. Maar goed, je zegt dat je win xp pro opnieuw hebt geinstalleerd, heb je van een bepaalde driver wellicht een nieuwe versie geinstalleerd, misschien? Deze driver kan in de weg zitten en problemen veroorzaken.
Link naar reactie
[quote:68aa6bca32="hagengbersen"]Wel krijg ik met name bij audio het beruchte blauwe scherm te zien met de melding "Driver-IRQL-Not-Less-Or-Equal" Stop:0x00000D1. [/quote:68aa6bca32] Krijg je in die blauwe scherm ook nog de naam van een driver te zien? Heb je al in WinXP Systeeminfo de interrupts gecontroleerd? Als de geluidskaart dezelfde interrupt heeft als de videokaart, kun je de geluidskaart beter in een ander pci-slot plaatsen.
Link naar reactie
[quote:60756bc392="hagengbersen"]Geen nieuwe drivers geinstalleerd. De meeste van XP zelf en de andere drivers (Videokaart, tv kaart, SB Live etc zijn dezelfde gebleven als eerder. Wat bedoel je met updaten chipset, de chipset van het mobo ?[/quote:60756bc392]De chipset drivers van je mobo. ff kijken op de site van de leverancier van je mobo, en daar die downloaden
Link naar reactie
Ik heb nu de chipset geupdate (oa IDE drivers) maar helaas helaas, geen verbetering. Ook geen XP geen interrupt conflicten aan. De foutmelding in het logboek "Het stuurprogramma heeft een controllerfout gevonden in \Device\CdRom1" doet eigenlijk vermoeden dat er in de DVD Rom speler zelf niet in de haak is (=device) Of zie ik dit fout ?
Link naar reactie
Ik zal van de week e.e.a eens proberen nadat ik er bijna de hele avond mee aan het klooien ben geweest. Het wordt nl steeds fraaier. Nu blijkt m'n dvd brander ook niet meer normaal te functioneren. Alhoewel ie wel normaal leest, bleek mij vanavond bij het branden van een DvD dat Nero bijna direct na de lead-in te stoppen met de melding "communication failure". Geprobeerd XP er maar eens weer opnieuw op te zetten, maar niks hoor. Bij het begin (na onderzoeken hardwareconfiguratie) gaf hij een of ander I/O fout en kon daarom een bepaald bestand ( nt....vga...) niet kopieeren of installeren. De overige hard- en software (dus m.u.v. de beide dvd devices) werkt echter naar behoren. : :x
Link naar reactie
Probleem opgelost. Het bleek namelijk dat 2 harde schijven op 1 IDE controller niet goed samen gaan, of zo je wilt 2 DVD spelers/branders op 1 controller (althans niet op mijn mobo/chipset) Vandaar ook de I/O fouten. Verandering van de configuratie ( HD+ DVD op IDE 0 en 1 HD + DVD RW op IDE 1) bleek het einde van het probleem te zijn. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. :D
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...