Ga naar inhoud

ernstige systeemfouten


Aanbevolen berichten

Ik ben radeloos! Ik ben nu al 2 maanden bezig maar mijn systeem loopt nog steeds niet fatsoenlijk. Ik heb een P4 3,06 GB processor,asus moederbord, 2x 512 mb ddr-ram geheugen, 160 gig harde schijf, nvidia geforce FX5600 harde schijf 256 mb. Ik heb deze pc gekocht zonder software, aangezien ik een gekopieerde XP pro heb. Wat ik ook probeer (ik heb al drie verschillende gekopieerde xp pro’s geinstalleerd die op andere pc’s gewoon lopen) ik blijf steeds foutmeldingen terugkrijgen. Na installatie werkt het systeem een dag ofzo, daarna geeft ie bij het opstarten de melding systeem is hersteld van een ernstige fout en stapelen de foutmeldingen zich op. Nu heb ik mindsoft improver het systeem laten onderzoeken. Hij geeft een melding dat de er problemen zijn met de grafische kaart onder XP, tevens zijn er door de intel chipset problemen met de UDMA66 en het systeem unload de dll files niet goed. Tevens geeft de pc aan dat de harde schijf een capaciteit heeft van 131,289 gig, terwijl toen ik hem kreeg dit 160 was. Er is dus een gedeelte “verdwenen” :( Het systeem blijft ook regelmatig vasthangen, geeft vage foutmeldingen (fout in userinit etc). zou dit aan de software kunnen liggen of moet ik het toch zoeken in de hardware of de drivers? Ik heb namelijk al gehoord dat de fout kan zijn dat de grafische kaart niet matcht met het moederbord, maar ik heb hier geen verstand van. Alvast bedankt voor de hulp. Groeten, Jurgen
Link naar reactie
Ja eigenlijk wel ja. Het probleem is dat ik de pc via ebay vanuit Duitsland heb gekocht en dat als ik hem daarheen opstuur ik de pc een maand kwijt ben. En ze hebben ook aangegeven stuur hem maar op met de software dan installeren wij hem voor jou, maar ik ben bang dat als ik een gekopieerde versie van xp pro erbij doe dat ze zeggen eigen schuld je moet een originele versie erbij doen, wij installeren geen illegale software. Maar goed, ik moet eens kijken of ik iemand vind die zijn legale versie tijdelijk wil afstaan. bedankt voor de reactie. groeten, Jurgen
Link naar reactie
Als die illegale (wat dat zijn ze natuurlijk!) kopieen van WinXP op andere PC's wel goed installeren, dan ligt de fout eerder in de hardware. Probeer anders eens een bootable Linux CD aan de praat te krijgen, zoals Knoppix. Misschien komen er dan wat zaken naar boven drijven. Je sluit dan iig uit dat het alleen aan Windows ligt.
Link naar reactie
Voor knoppix: http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html Van Knoppix kun je een Iso bestand downloaden dat zich laat branden als een opstartbare (bootable) CD. Als je weet hoe je vanaf een CD moet booten (aanzetten in je BIOS) dan verloopt het opstarten van Knoppox vrijwel vanzelf. Loop je dan weer tegen problemen aan, dan kun je hier natuurlijk weer posten :D Heb je trouwens al wel eens een geheugentest uitgevoerd? Bijv. Memtest86+?
Link naar reactie
Ja, stom dat ik dit niet erbij heb gezet: ik heb de harde schijf al verwisseld en tevens de geheugenbankjes getest (telkens 1 eruit gehaald). Toch bleven de problemen terugkomen. Ik vermoed dus een conflict met de grafische kaart. heb mem test al eroverheen gegooid. Hier kon ik geen problemen uit halen. Heb je enig idee hoe het kan dat mijn harde schijf plotseling kleiner is: afgestoten kapot deel ofzo? En hoe kan ik dat in de BIOS omzetten? Kan ik gewoon bij het opstarten escape duwen en dan aangeven opstarten van cd-rom? zoals je ziet ben ik nieuw en ben ik niet al te into het supertechnische gedeelte. groeten, Jurgen
Link naar reactie
dat van je kleine harde schijf is een ietsje met je bios... die moet geflashed worden voor grote harde schijven en/of je moet een patch hebben bij windows dat ie grote harde schijven herkent EN ER GOED MEE KAN SCHRIJVEN het kan namelijk voorkomen dat als ie na die 131 gb iets schrijft en hij gaat in standby of een ander vaag scenario.. dat je je data KWIJT bent
Link naar reactie
  • 2 weken later...
[quote:42a4b30ffb="carlo1986"][quote:42a4b30ffb="Captain_Kansloos"]Heb je trouwens al wel eens een geheugentest uitgevoerd? Bijv. Memtest86+?[/quote:42a4b30ffb] Waar kan ik deze vinden??? Thx[/quote:42a4b30ffb] Ik kan me niet echt voorstellen dat je de bios moet flashen van een moederbord waar een P4 opzit om [en dus redelijk recent is] om een 160 G te kunnen herkennen. Heb je niet een legale 98se versie liggen zet die eerst eens op je systeem. Dan heb je wel het probleem dat windows 98se je schijf niet kan goed kan fotmateren/partitioneren maar daar zijn andere trukjes voor. In dien je niet gehecht bent op wat nu op je schijf staat kun je het volgende doen: Download MaxBlast 3 van http://www.maxtor.com/en/support/downloads/maxblast3.htm en maak diskette. [werkt ook op niet maxtor schijven] Start programma en zet nieuwe disk op. 1e partititi Fat 32 voor W98se en voorts wat je wil maar een NTFS op een volgende part. is wel handig. Kun je als 98 werkt XP met dual boot installeren en kijken of je dat ook aan de praat krijgt. Wat ik me trouwens afvraag: Heb je deze schijf zef geformatteerd of ontvangen met indeling zoals hij nu is. Je schrijft ik ontving hen met 160g en nu is hij 130 +. Ik weet weinig van XP maar ik gloof niet dat het zo slecht is dat het schijven verkleint :wink: Voor het geval je schijf niet absoluut schoon had toen XP er op gezet hebt. Zou je ook kunnen proberen schijf eerst te vegen met Killdisk [Gratis versie werkt op primaire HD] zie http://www.killdisk.com/eraser.htm Dan moet er wel op letten dat volle 160G door programma wordt herkent anders heeft het geen nut. Je bent dan in ieder geval zeker dat er geen XP gegevens zijn achter gebleven die de boel kunnen verstieren en zou kunnen proberen XP toch eventueel nog eenmaal te proberen. Zo nee probeer eventueel 98se variant dan weet je of systeem op zich i.o. Misschien vindt jij of iemand anders dit onzinnig maar dan lees ik het wel :D Ik zou het zo proberen want nu heb je ook geen d... aan je kastje.
Link naar reactie
Dit is een bekend probleem voor Windows 2000/XP: Het probleem is dat dat Windows niet in staat is om schijven groter dan 128 GB goed te herkennen. Je moet daarvoor een registersleutel veranderen (geloof iets van EnableLargeDisk=1) om de rest van de harde schijf te herkennen. Ik had iets gelezen dat dit wel experimenteel is. Het grote gevaar van deze patch is dat er ernstige fouten kunnen optreden in het bestandstabel van je NTFS partitie (ik neem aan dat je dit type gebruikt), waardoor op het einde van de schijf (dus voorbij de 128 GB grens) er fouten kunnen optreden in de toewijzingstabellen waardoor met name swap-bestanden die in dit gebied staan het systeem kunnen corrumperen (popup vensters met mededelingen dat geheugen xxx niet geschreven/gelezen kunnen worden, spontane reboots, zelfs dat Windows niet meer wil opstarten). Ik weet niet of dit met de nieuwste servicepacks al opgelost is. Pas op met chkdsk op de harde schijf: kan bij een poging om de schijf te herstellen nog meer schade veroorzaken op dit soort schijven (> 128 GB). Een oplossing voor dit probleem: Maak bij de installatie van W2K/WXP een kleinere partitie aan en installeer hierop je Windows: de rest van je HD laat je zo. Nadat alles geinstalleerd is, pas je die registersleutel toe (weet het niet precies: zoek het maar op in google). Vervolgens opnieuw opstarten en dan met Mijn computer > Beheren > schijfbeheer: maak vervolgens partities aan naar keuze -de sleutelpatch zal ervoor zorgen dat fdisk van Windows nu alle HD ruimte zal herkennen- en formatteer ze. Oppassen met Maxblast om dit soort schijven in te delen: ik ken een vriend die hierdoor ernstige willekeurige fouten heeft gehad (bestandstabellen die corrumperen, spontane vastlopers, BSOD's, uiteindelijk kon windows niet meer opstarten). Wat bleek: de FAT van de met Maxblast gemaakte partitie was volledig kapot en op die partitie stond nou juist een swapfile waardoor Winodws bij het swappen vastliept.
Link naar reactie
[/quote]Oppassen met Maxblast om dit soort schijven in te delen: ik ken een vriend die hierdoor ernstige willekeurige fouten heeft gehad (bestandstabellen die corrumperen, spontane vastlopers, BSOD's, uiteindelijk kon windows niet meer opstarten). Wat bleek: de FAT van de met Maxblast gemaakte partitie was volledig kapot en op die partitie stond nou juist een swapfile waardoor Winodws bij het swappen vastliept. [quote:0248106945] Voor het eerst dat ik hoor dat MaxBlast zoiets uit zou halen! [waarom trouwens XP op FAT?] [/quote:0248106945]Dit is een bekend probleem voor Windows 2000/XP: Het probleem is dat dat Windows niet in staat is om schijven groter dan 128 GB goed te herkennen. Je moet daarvoor een registersleutel veranderen (geloof iets van EnableLargeDisk=1) om de rest van de harde schijf te herkennen[quote:0248106945] Als dit echt zo is ben ik pas echt blij dat ik ondanks een groot gebrek aan kennis heb besloten met linux verder te gaan i.p.v. M$ XP :D [ik dacht dat eventuele bios-settings voldoende waren][/quote:0248106945]
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...