Ga naar inhoud

Eigen PC-zaak? Graag info, tips, ...


Aanbevolen berichten

Hello, Ik denk er aan om mijn eigen pc-zaak te beginnen, maar ik zou me eerst serieus willen informeren vooaleer ik de stap waag. Daarom zou ik willen vragen of er hier mensen zijn met een eigen pc-zaak... Graag zou ik wat meer weten over het volgende: * Welke zaak begin je? Eenmanszaak, Vennootschap, wat is het best? * Waar koop je het best al je materiaal en hoe doe je dit? * Waar is er nog veel vraag naar? Nieuwe trends? * Verdien je er mooi geld mee? * ... Kortom, veel informatie, tips en ideeën van mensen die weten over wat ze praten. Alleszins bedankt voor de hulp. Groetjes, Oorworm
Link naar reactie
- Informeer bij de Kamer van koophandel - Maak een goed ondernemingsplan - Zorg voor een goede plek waar je je winkel wilt neerzetten. - Bedenk hoe lang het mag duren voordat je winkel op het nveau is dat je er van kunt leven en wat het tot die tijd mag kosten aan misgelopen inkomsten. - Zorg voor een duidelijke goede website. - Zorg ervoor dat je iets hebt dat je winkel uniek maakt tov de omliggende concurentie. - Houdt voorraden beperkt, want computerspul verouderd snel.
Link naar reactie
Beste oorworm, Het feit dat je dergelijke vragen op een forum als deze zet, getuigt niet echt van kennis van de branche. Ik zou zeggen: begin er niet aan, de marges worden ook steeds kleiner omdat de consument steeds prijsbewuster wordt. Waar wel behoefte aan is, is een zaak die ook goede service kan leveren. Dat kan alleen als je een goede combi hebt van mensen met parate technische kennis en mensen met organisatorische kennis. Je produkt moet zich ook duidelijk kunnen onderscheiden van de massa. Als je bijv. complete systemen aanbiedt, probeer dan eens systemen neer te zetten met zoveel mogelijk de laatste technieken, rekening houdend met een goede prijs/kwaliteit-verhouding. Zie ook onderstaande links, de ene met beoordelingen van shops. Wel nuttig om te weten wat de klant van bepaalde toko's vindt. De andere link heeft nuttige tips over hoe je mooi op mekaar afgestemde componenten assembleert tot een systeem met een goede prijs/kwaliteitverhouding. http://www.tweakers.net/shopsurvey http://www.tweakers.net/reviews/441
Link naar reactie
Als je het leuk vindt, moet je het proberen. Echter er staan hier wel zinvolle zaken gepost, waar je zeker aan moet denken. Indien deze geposte zaken, datgene in de weg gaan staan wordt het natuurlijk "minder leuk". Dat is ook de afweging. Maar het ligt er ook aan wat je aanbiedt in die "extra service", die hier eerder genoemd is. Grotere bedrijven en supermarkten e.d. laten op sommige "extra-service-gebieden" toch nog steeds "onderkant" van de markt een beetje liggen Daar liggen misschien toch nog mogelijkheden. Zorg dat je niet teveel leent en zo weinig mogelijk hoofdelijk aansprakelijk bent voor allerlei zaken. Zoek het "gat in de markt" in jouw eigen omgeving en/of bedrijventerrein. Zorg dus voor marktverkenning en voorlichting via Kvk wat er allemaal bij komt kijken en de fiscale aangelegenheden (wanneer wordt ik aangemerkt als eigen ondernemer ?), zodat je niet ineenkeer als verrassing "anders" (dan gewend) wordt aangeslagen. Suc6
Link naar reactie
Waarom ga je niet bij een PC winkel werken? Bij een niet zo grote ofzo? Dat is bijna hetzelfde dan, beter contact met de mensen enzo. Ik zie niet in waarom je er zelf een zouw moeten beginne. Alle kleine winkeltje hier worden ook in een soort van klein venootschap opgenomen van 3 winkles ofzo dat ze elkaars verliezen en winsten kunne dragen.
Link naar reactie
Een paar tips en opmerkingen. (ik spreek uit ervaring) - start een eenmanszaak, dus NOOIT met een compagnon. (daar krijg je alleen maar ellende van; heb het zelf ondervonden met een ander, inmiddels opgeheven bedrijf) - hou de voorraad zo veel mogelijk bij de groothandel. ( je heb je bestelling immers binnen 2 á 3 dagen binnen) - probeer je baan er zo lang mogelijk bij te houden of werk bij je "baas" maar 2 of 3 dagen in de week. (dan ben je iig verzekert van een vast inkomen) - start het bedrijf van huis uit. ( je heb dan geen extra kosten) - doe er ook wat meer activiteiten bij, zoals reparatie en internet aanleggen bij de mensen thuis. - het belangrijkste is: maak REKLAME. Dat lijkt weggegooid geld, maar alleen voor de naamsbekendheid moet je het doen. - Je service moet 100% zijn, ookal verdien je er dan iets minder op. Tevreden klanten komen ALTIJD terug en zo verdien je het dan weer terug. Zo zijn er nog tientallen tips te geven. En dan nog even een opmerking: Het feit dat de winstmarge laag is, is echt onzin en ik begrijp ook niet waar de andere posters dat op bazeren. Een voorbeeldje: Een PC die je in een gemiddelde winkel koopt (en dan heb ik het niet over LiDL of Aldi), voor pak em beet 1000 euro, die koop ik in bij de groothandel voor 850 euro. Moet ik hem wel nog ff in elkaar zetten, maar dat doe ik in een uurtje.
Link naar reactie
Dat ben ik niet helemaal met je eens als je voor 850€ inkoopt en hem daarna in elkaar zet moet je wel de arbeidstijd meerekenen. Zo moet je ook de werkruimte, winkelruimte, belastingen, gebruikt gereedschap (afschrijving), verzekering (stel dat je spullen door inbraak gejat worden), en zo voort dan is die 150€ bruto. je mag dan blij zijn als 70€ overblijft. In dat geval ben je alleen nog maar bezig met on demand leveren, maar in een winkel is het ook belangrijk dat mensen binnen lopen en op impuls assescoires kopen. Die moet je ook op voorraad hebben. BV memory, videokaartje, Wifi etc. Nou ja ik wil je niet ontmoedigen maar voor ondernemerschap komt er heel wat kijken. Ga inderdaad eens informeren bij het UVW, KVK en eventueel met ondersnemers die je persoonlijk kent. Succes
Link naar reactie
[quote:9763f0c546="jgbteg"]Dat ben ik niet helemaal met je eens als je voor 850€ inkoopt en hem daarna in elkaar zet moet je wel de arbeidstijd meerekenen. Zo moet je ook de werkruimte, winkelruimte, belastingen, gebruikt gereedschap (afschrijving), verzekering (stel dat je spullen door inbraak gejat worden), en zo voort dan is die 150€ bruto. je mag dan blij zijn als 70€ overblijft. [/quote:9763f0c546] Je moet naar natuurlijk niet in een duur pand gaan zitten met een torenhoge verzekeringspremie als je start. Daarom zei ik: start van huis uit. Je heb dan geen of nauwelijks kosten tewete: huur, verzekering enz. Ook zei ik, doe er activiteiten bij, maw van alleen verkoop kan je niet leven.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...