Ga naar inhoud

Even op andere trafo aansluiten HD/ HD koeling?


Aanbevolen berichten

Hoor bij uitzetten systeem verdacht geluidje van een v/d HD's of van de er onder gemonteerde koelertjes. Kan het met oor er tegen aan niet echt goed localiseren Ik wil nu met het systeem uit HD's per stuk even op andere (losse) trafo aansluiten; stroom er even op en weer af om de boosdoener te vinden. Even een voedingsstekert verwisselen lijkt me nl makkelijker dan uit-monteren. Moet toch kunnen dacht ik? Hoop dat het een v.d fans is :D Hieraan gekoppeld de volgende vraag: Hebben die HD's echt extra koeling nodig? Toen ik laatst voor extern USB-kastje een maxtor kocht en het geprek over koeling ging, hoorde ik het volgende: Disks met "fluid bearing motors" hebben dit zeker niet nodig; koeling aan de onderkant zou vanwege eenzijdige afkoeling zelfs slecht zijn. N.B. Verdachte disks/fans zijn van ouder type. Ik heb helaas niet zo'n kast met ruimte waar voor het HD-blok een ventilator geplaatst kan worden. Wat is wijsheid??
Link naar reactie
Even op een trafo aansluiten is er niet bij.. Hardeschijven en fans werken op gelijkspanning terwijl een transformator met (en op) wisselspanning werkt. Dan zou je het signaal eerst moeten gelijkrichten en daarna moeten stabiliseren. Ik denk dat het makkelijker is om de voedingsstekkertjes bij alle hardeschijven, op 1 na, los te halen en dan de computer even te starten. Dan hoor je het vanzelf. Bij de ventilatortjes kan je hetzelfde uitvoeren. Koeling bij normale hardeschijven is niet echt nodig. Vooral niet als je een wat grotere kast hebt. Probeer wel te voorkomen om alle hardeschijven direct onder elkaar te monteren. Een bracktet lager zorgt voor een betere luchtstroom naar je schijf.
Link naar reactie
[quote:5f2339c475="warpcoil"]Even op een trafo aansluiten is er niet bij.. Hardeschijven en fans werken op gelijkspanning terwijl een transformator met (en op) wisselspanning werkt. Dan zou je het signaal eerst moeten gelijkrichten en daarna moeten stabiliseren. Ik denk dat het makkelijker is om de voedingsstekkertjes bij alle hardeschijven, op 1 na, los te halen en dan de computer even te starten. Dan hoor je het vanzelf. Bij de ventilatortjes kan je hetzelfde uitvoeren. Koeling bij normale hardeschijven is niet echt nodig. Vooral niet als je een wat grotere kast hebt. Probeer wel te voorkomen om alle hardeschijven direct onder elkaar te monteren. Een bracktet lager zorgt voor een betere luchtstroom naar je schijf.[/quote:5f2339c475] Misschien was ik niet duidelijk maar het gaat om een "losse" PC voeding :D
Link naar reactie
Een losse pc-voeding kan natuurlijk wél. Je moet er alleen voor zorgen dat je een gemeenschappelijke aarde creert (geaarde stekkers gebruiken in een geaarde stekkerdoos voldoet opzich al). Als het om een atx-systeem gaat (en daar ga ik vanuit) zal de voeding echter niet uit zich zelf starten. Hiervoor moet je dan twee punten op de connector die normaliter naar het moederbord gaat doorverbinden. Welke dat precies zijn kun je hier op het forum wel ergens vinden...
Link naar reactie
[quote:7064f498f9="gerben"]Harddisks hebben in principe geen extra koeling nodig. Alleen als je kast erg warm wordt, kan het nodig zijn. Of als je meerdere schijven dicht boven elkaar plaatst. Je kunt bij nieuwere harddisks de temperatuur ook monitoren.[/quote:7064f498f9] Ok! Paar lawaaischoppers kunnen er dus in principe uit. Disks hebben redelijk wat plaats; alleen 1 zit aan bovenzijde slechts 4,5 mm van floppydrive en kan zonder vetilator z'n eigen dikte zakken. Temperatuur monitoren?? Je zult wel geen "oventhermometer" bedoelen! Hoe eventueel wel? Ik heb in de kast Gygabyte GA-7VRX bord en de volgende HD's : 2 maxtors [5T040H4 en 6Y080L] + nog een schijf waarvan bij demontage pas merk zichtbaar word [ het model is ST340014A] Maakt misschien niet veel uit. Die 6Y maxtor is niet al te oud de rest niet al te nieuw. Ben zo wie zo nieuwsgierig naar hoe die temp.monitoring werkt. Als dit een lang verhaal is, graag tip voor een site waar ik dit eens kan bekijken. B.v.d.
Link naar reactie
[quote:96219dbdc7="gerben"]Motherboard monitor, Speedfan. Er zijn ook SMART tools, die de temperatuur kunnen uitlezen. Bijvoorbeeld: http://www.ariolic.com/activesmart/[/quote:96219dbdc7] Als ik het zo snel goed gezien heb,( zal het in de komende week beter bekijken) trial versie gebruiken en kijken of dat bij mijn schijven werkt. Als het spul op de hobbel is en het draait een poosje goed, kijk ik er toch niet meer naar. Maar met een paar veranderingen zoals weghalen fans vindt ik het zelfs verstandig. Bedankt. Groet, Henk.
Link naar reactie
[quote:155c34f9bb="gerben"]Motherboard monitor, Speedfan. Er zijn ook SMART tools, die de temperatuur kunnen uitlezen. Bijvoorbeeld: http://www.ariolic.com/activesmart/[/quote:155c34f9bb] Ik heb Trial versie geprobeerd. Een hele hoop gegevens! De helft zegt me niets :( Maxtor 5T040H4 Geen temperatuur melding Maxtor 6Y080L is 43 graden C (dit is een verwisselbare en zit in een sleetje [redelijk warm of valt ditwel mee??]; zit alleen in het systeem om grote grafische bestanden op te slaan of te laden en images te maken Andere blijk Seagate te zijn ST340014A is 30 graden C. Deze schijnt niet helemaal tof te zijn?? [zo nu en dan "Raw write error"] Log geeft aan: Last checked value : 66 New value : 67 23 February 2004 09:54:39 :: ALERT [ST340014A, S/N:5JX0RBFC] - SMART attribute changed: Attribute : C3 - ECC on the Fly Count Last checked value : 66 New value : 67 23 February 2004 10:26:53 :: ALERT [ST340014A, S/N:5JX0RBFC] - SMART attribute changed: Attribute : 01 - Raw Read Error Rate Last checked value : 67 New value : 68 23 February 2004 10:26:53 :: ALERT [ST340014A, S/N:5JX0RBFC] - SMART attribute changed: Attribute : C3 - ECC on the Fly Count Last checked value : 67 New value : 68 Enig idee of dit betekend dat ik deze maar beter kan vervangen? NB. Ik heb nog een schijf in een USB-bakje maar die wordt door dit tooltje niet gesignaleerd.
Link naar reactie
[quote:eac5b35828="gerben"]Die temperaturen lijken me niet te hoog. Smart errors kunnen wijzen op een probleem, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Zorg voor een goede backup, dan wordt overlijden van de schijf nooit een probleem.[/quote:eac5b35828] Sloop binnenkort [tussen 1 en 7 dagen]ventilatoren er af en kijk dan wat de temperatuur doet Ghost 2003 draait minimaal 1x per week. Helaas werkt het ondanks hoop "blah-blah", niet met USB 2.0 en ook niet [kleine lettertjes: als beide op systeem zitten usb 1.1] met usb 1.1 hoewel ze beweren dat dit het "meestal" doet. :(
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...