Ga naar inhoud

Netwerkprobleempje


Aanbevolen berichten

goed, ik heb dus een kutprobleem. Ik zit hier in een netwerk, en ik word er gek van. Mijn pa is de hoofdcomputer, en die is ook de enige met admin-rechten. We hebben een router, en daar zijn 3 andere computers aan gehangen. Die van mij, mn broertje en van mn ma. Hij beslist wat er op mn pc kan komen.... aangezien we vroeger nogal wat ruzietjes hebben gehad wat betreft bepaalde programma's. Ook internet zelf, zit een timer op, na 12uur, is het meestal uit. Als ik iets wil laten instaleren moet hij inloggen, aangezien hij dus admin is. Dan instaleren, en dan weer afmelden zodat ik me weer kan aanmelden met mijn "gebruikers-rechten". Ben dit zat, hij is momenteel wegens omstandigheden het huis uit. En we kunnen dus niks meer instaleren. Nu hebben we het volgende bedacht. Als ik compleet uit het netwerk zou zijn, dan zou er niks aan de hand zijn, hij is namelijk bang dat er iets verkeerd geinstalleert word.. ook al doe ik ict...zucht... mja, en dat er iets met zijn werkpc gebeurt of wat dan ook. Nu heeft een vriend van ons het volgende bedacht, zie tekening: [img:b7d156e3a2]http://members.lycos.nl/funnyuploader/images/68.jpg[/img:b7d156e3a2] zou dit werken? ja of nee? en/of hebben jullie nog andere ideeen?
Link naar reactie
Gebruik je een normale Windows XP installatie of draait er een domein server? Worden er nog andere Windows versies gebruikt? Die admin rechten is een probleem. Daar moet je sowieso vanaf, of eigenlijk, jij moet ook gewoon die admin rechten krijgen. Dan kan je het zelf doen. Als je er een beetje thuis in bent, is de boel zo aangepast. En anders kan je de boel ook zo weer opnieuw installeren, als je er handig genoeg in bent ... Eigenlijk zit ik aan dat laatste te denken. Je moet dan vermoedelijk nog wel het een en ander backuppen. Oh ja, Pa's PC gebruikt een USB modem? Op zich is het USB modem niet het probleem, wel Pa's computer. Als je een ethernet modem bezit eventueel gecombineerd met de router/switch, dan werkt je configuratie voor 1 modem opstelling. Ingeval van de ethernet modem heb je de USB variant ook niet meer nodig. Graag dus wat meer informatie.
Link naar reactie
ehm, volgens mij snap je het niet goed. die tekening is het geen wat we van plan zijn? maar ik moet weten of het zo werkt? De hoofdpc zit niet achter een usb modem. we draaien allemaal windows 2000, behalve mn ma die draait 98 aangezien haar pc nogal sloom is. Ik moet gewoon uit het netwerk zien te komen... Maar hoe dat weet ik niet precies?
Link naar reactie
welke onderdelen van dat schema heb je nou al? die magisch ?? splitter bestaat denk ik niet.... het is namelijk vrij onzinnig om een splitter te maken die naar 1 usb modem gaat en naar een router ... ik neem dus aan dat je 1 usb-modem hebt daar zit je pa en en van daar gaat het naar een router/switch geval? en dan hebben jullie internet? hmz dit zal ook wel fout zijn
Link naar reactie
[quote:c79e967385="GanGster MarshaLL"]ehm, volgens mij snap je het niet goed. die tekening is het geen wat we van plan zijn? maar ik moet weten of het zo werkt?[/quote:c79e967385]Okay, dan is mijn antwoord nee. [quote:c79e967385="GanGster MarshaLL"]De hoofdpc zit niet achter een usb modem.?[/quote:c79e967385]Hmm, welke dan wel? Mijn indruk is dat je zo'n USB modem niet nodig hebt. Met een modem-router-switch ben je er ook. [quote:c79e967385="GanGster MarshaLL"]we draaien allemaal windows 2000, behalve mn ma die draait 98 aangezien haar pc nogal sloom is.[/quote:c79e967385] De vraag blijft hoe je vader de boel beveiligt heeft. Met een domein of niet? Wat vul je in bij het aanmelden? Gebruikersnaam + wachtwoord? Of ook nog een derde veld? Windows 2000 is verder Okay, en met WIndows 98 zal ook niet veel mis zijn. Misschien zwaar in de firewall en virusscanner gezet en misschien ook gewoon een niet al te snelle computer met weinig geheugen. Heb je specificaties. [quote:c79e967385="GanGster MarshaLL"]Ik moet gewoon uit het netwerk zien te komen... Maar hoe dat weet ik niet precies?[/quote:c79e967385]Opnieuw installeren werk goed. Makkelijker is als je gewoon het admin wachtwoord weet. Dan pas je de boel gewoon aan. Er is een programma NTpasswd waarmee dat zou kunnen. Ik heb dat nog nooit gebruikt.
Link naar reactie
*probeert zo duidelijk mogelijk te zijn* mja, ik weetn iet of alle vragen kan beantwoorden, maar volgens mij snapt niet iedereen het goed... het zit zo, hij is de hoofdcomputers, daar aan zit de router en de modem uiteraard vast. Wij 3en zitten via die router aangesloten. Hij is de admin, en de rest zijn dus gebruikers. Hij moet dus bij ons inloggen als we wat willen instaleren. Dit was een concept voor de toekomst, hoe het misschien zou kunnen worden om mij een aparte internet verbinding te geven zodat ik buiten het netwerk sta? We hebben dus allemaal een gebruikers naam en een wachtwoord om in te loggen op onze pc... We hebben een firewall op pc, maar ook in de router zit een ingebouwde router dacht ik, maar dat heeft hier niet veel mee te maken. De bedoeling is dus , dat ik compleet uit het netwerk ben, zodat ik er helemaal niets meer mee te maken heb,....zodat ik mn eigen internet verbinding heb, plus kan doen en laten wat ik wil, aangezien ik nix met de hoofdpc te maken heb. Dat willen we dus op die manier doen, tenminste, die kennis van mij heeft dat zo bedacht, alleen ik moet weten of dit wel zo mogelijk is, of hoe het anders makkelijker kan. We hebben nog geen usb-modem, splitter of weet ik wat, alleen die router en de normale modem uiteraard.
Link naar reactie
Je kunt jezelf niet uit het netwerk zetten zonder de kabel eruit te halen. Als de hoofd pc volledige rechten heeft, dan beheert hij het totale netwerk. Die pc ziet toch meteen hoe het netwerk is ingedeeld. Er is wel een mogelijkheid om je eigen computer volledig af te schermen van het netwerk, maar dan zit je nog altijd te kijken met die hoof pc. Advies, stap af van die admin rechten en installeer een netwerk op vertrouwen! :D
Link naar reactie
Okay, dus je hebt die USB modem voor jezelf bedacht? De modem/router bestaat al en werkt dus wat betreft internet al zelfstandig ... Op zich is het zo dat je gewoon een extra computer aan dat netwerk kan knopen om te internetten. Daarvoor heb je PC van je vader niet nodig. Verder kun je ook geen 2 ADSL abonnementen op 1 adres hebben, dus je voorstel kan niet en is ook helemaal niet nodig. Ik zie slechts 2 oplossingen: 1. je vader ziet af van deze overdosis aan admin rechten. 2. je installeert je eigen computer opnieuw (of je moet zijn wachtwoord hebben), en maak er gewoon je eigen PC van. Het gebruikte concept is op zich okay. De beheerder voor de moeilijke dingen, en een gewone gebruiker voor het normale werk. Ik denk dat voor een thuissituatie de huidige bescherming gewoon overkill is. Zolang je niet in staat bent die computer zelf te installeren, dan kan ik me er wel iets bij voorstellen dat je vader de boel in eigen hand wil houden. Hij is het vermoedelijk zat om steeds de problemen van anderen op te lossen. Als je eenvoudig wilt beginnen, Windows leer je niet in een seconde, zou je ook WIndows 98 voor jezelf kunnen overwegen. Bedenk wel dat als je een keer echt iets fouts doet en op dat moment ook nog de computer nodig hebt, je vader je zal laten barsten. Ik weet dat er door sommige enthousiastelingen flink wordt gehobbied ... Zelf heb ik meer dan 1 computer thuis, en op mijn hoofdpc, wil ik dus echt niet gaan hobbyen. Die moet het gewoon doen!
Link naar reactie
Hmm, wrom krijg ik het idee alsof ik nog niet helemaal duidelijk ben. Ik doe ICT, dus ik weet er behoorlijk wat van tegenover mijn stiefvader ... Mn computer opnieuw instaleren gaat het niet om hoor.. lol :lol: Het gaat erom dat ik compleet buiten het netwerk sta,mja, dat had ik al gezegt. Hij zal mij tog geen rechten teruggeven aangezien we daar al veels te veel ruzie over hebben gehad, en hij gewoon domweg bij zn domme standpunt wil blijven. Ook al weet hij dat ik er meer van af weet en het geen enkel verschil maakt qua veiligheid of hij mij admin maakt ja of nee. Als ik mijn eigen computer opnieuw instaleer... hoe moet ik dan bij internet? ik bedoel, dan zit ik nog steeds in dat netwerk? En dan ben ik dus wel admin, mja, dat vind hij tog weer niet goed aangezien ik dan weer in het netwerk zit? Wat ik wil is het netwerk omzeilen door middel van die usb modem. Of iig iets anders wat me daar buiten houd. Snap ook wel dat we geen 2 adsl aansluitingen kunnen hebben :lol: drom wil ik het op een andere manier doen?
Link naar reactie
dit is gewoon onzinnig en onmogelijk.... op de adsl-telefoon splitter gaat 1 adsl modem (bij jou dus een multi pc modem) of 1 usb modem... na de splitter komt dus 1 modem, daarna kan je zoveel switches en hubs zetten als je zelf wilt Wat jij kan niet, misschien begrijp jij niet wat de rest bedoelt te zeggen ;) je zult gewoon vertrouwen moeten regelen.... want hoe dan ook je blijft ook in het netwerk ook al gebruik je 100 switches :P
Link naar reactie
Tja, ik kom er zo niet uit. Alleen als je vader je de toegang tot het internet gaat ontzeggen, dan heb je toch wel een heel erg groot probleem. In alle andere gevallen denk ik toch dat jouw computer gewoon jouw computer is. Als je vader dat anders ziet, denk ik dat er geen goede oplossing mogelijk is. Heel misschien heb je nog andere internet oplossingen in je omgeving.
Link naar reactie
Hmmm allemaal zo moeilijk..... je moet gewoon tussen de adsl modem en "zijn" router een tweede router plaatsen... via de uplinkpoort dus... kabeltjes en router een beetje uit het gezicht monteren dus en kabeltje beetje wegwerken ..dan trek je een tweede ethernet kabel van deze tweede router naar jouw peecee die je in jouw peecee aansluit op een tweede (!) ethernetkaart... je vader ziet op zijn peecee dat er niets aan de hand is en jij surft lekker via een zijspoor (tweede ethernetkaart) op je eigen router.... enne ... oh ja ..als je deze truc vervolgens uithaalt met de rest van de peecees in huis dan kan iedereen (tot zo'n beetje 250 anderen gratis meesurfen via de nodige switches die je weer aan "jouw" router kunt hangen).... hmmm moet lukken... (kun je tenminste ook nog eens beperkt surfen afwisselen met onbeperkt.. successs !!)
Link naar reactie
[quote:a4131c54a0="outlaw99"]Hmmm allemaal zo moeilijk..... je moet gewoon tussen de adsl modem en "zijn" router een tweede router plaatsen... [/quote:a4131c54a0] Hmm, misschien een oplossing. Maar kan dit ook zodanig dat de verbinding met Pa's router naar de modem via de extra router transparant blijft? Pa verwacht wel dat de modem op een bepaald IP adres is te vinden.
Link naar reactie
Het leuke is dat je vader helemaal niets ziet van die tweede verbinding.... gaat helemaal buiten je vader om het kan hooguit zo zijn dat je de kabel van je netwerkkaart (1) eruit moet halen als je internet via (2) haha dan denkt je vader dat jij niet op het net zit... maar bv aan je huiswerk goed idee niet enne het werkt hoor een router is niks meer of minder dan een gewone switch en die kun je ook via de uplinkpoorten koppelen.... leuk hè..
Link naar reactie
pa vindt zijn router op het voor hem bekende ip adres...immers dat is de router die zijn peecee ziet.... hij ziet immers het ip adres van de modem niet maar dat van zijn router.... alles wat daarachter zit fungeert als gateway... . maar de tweede router kun je via het mac adres van een ip adres voorzien ...hetzelfde ip adres evt...? weet niet precies of dat wel werkt maar volgens mij heb je zo geen probleem... enne... het is toch een veilig gevoel voor pa als ie achter twee opeenvolgende NAT beveiligde routers opereert ? haha geen hacker die dat meer door heeft...
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...