Ga naar inhoud

Lekenvraag over RAID


Aanbevolen berichten

Dag! Is het mogelijk om op een moederbord (Asus P4PE) met Promise PDC20376 controller twee parallel ATA 80 MB schijven (als enige schijven) in RAID 0 te zetten? Ik twijfel zelf al wel wat, omdat (als ik het goed begrijp) in de handleiding staat dat deze controller maar 1 master HDD ondersteunt op de 'Pro-RAID 1 connector'?? En als ik het goed begrijp lukt het alleen met 1 S-ATA en een Par. ATA (of 2x S-ATA)?? Alvast bedankt voor de reactie!
Link naar reactie
[quote:9b587b5b18="H.Meinders"]:D Bedankt! Dus, als ik het goed begrijp: de ene HD als master, de andere op slave en dan kan ik van mijn twee parallele ATA schijven een RAID opstelling maken?[/quote:9b587b5b18] dus op 1 kabel 2 hdd's in raid 0? dat beperkt de werking van raid 0 nogal aangezien dan alles over 1 kabel moet, sneller is juist als je op 2 losse ide poorten aansluit... correct me if i'm wrong maar hier heb ik eens een artikel over gelezen
Link naar reactie
Ik ben op dit gebied dus een leek, dat om te beginnen... Als ik twee verschillende kabels moet gebruiken, dan kan de ene (master?) naar de Primary RAID IDE connector en de andere (slave?) naar een IDE aansluiting? Werkt het dan? MAAR: toen ik bij iemand 2 S-ATA schijven aansloot en een derde schijf (slave) op een IDE aansluiting, wilde het systeem telkens toch met die derde schijf starten en kwam ik niet terecht in het BIOS gedeelte om de RAID opstelling in te stellen/ partities te maken. Is dat dan nu ook niet zo?
Link naar reactie
Ik heb inmiddels uitgeprobeerd: master en slave op 1 kabel naar RAID connector; gevolg: het programma dat bij de Promise RAIDchip hoort (Fast Trak geloof ik) geeft de mogelijkheid om een RAID array in te stellen, maar ziet maar 1 schijf. Vervolgens geprobeerd: master HD op Primary RAID connector, slave HD op IDE 1 (IDE 2 = CD speler). Bij intro komt niet de vraag om RAID Array in te stellen; in BIOS startschermen stelt Fast Trak vast dat er geen IDE schijven zijn verbonden. Tot slot komt een medling van het BIOS om op een toets te drukken om te booten. Mijn hoop op een RAID opstelling zakt een beetje... :cry:
Link naar reactie
ik snap niet geheel hoeveel van welke aansluitingen/poorten jij hebt, ik zal mijn situatie even geven, ik heb 4 hardeschijven 2 cdromspelers 2 hardeschijven zijn beide aangesloten op de master aansluiting op normale IDE poorten en de 2 cdroms op de slave dan heb ik 2 Raid-ide poorten, daar zitten op de masters dus 2 x 80 gig in raid 0, bij mij is het echt zo dat de RAID niet in de bios word ingesteld maar na het booten verschijnt er een schermpje van de raid-controler waarin ik op een of andere toetsencombo kan drukken en dan kan kom ik in de bios van de raid controler zeg maar :) edit: ah ik zie het je hebt maar 1 raid-ide poort en het lijkt er inderdaad op dat je 1 op p-ata en 1 op s-ata moet zetten :-? als ik het goed begrijp uit de text.... vage zooi :roll: RAID RAID 0 supported by single Parallel ATA with single or dual Serial ATA connections, or dual Serial ATA connections alone. RAID 1 supported by single Parallel ATA with single Serial ATA connection or dual Serial ATA connections alone.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...