Ga naar inhoud

S-ATA Raid Promise S150 SX4


Aanbevolen berichten

Op de eerste plaats, wie heeft er ervaringen met deze controller? Ik heb tot nu toe niets meer dan ellende gehad, en weet bijna zeker dat ik niets fout doe, maar ga het verhaal hier nog één keer plaatsen, alvorens hem weg te gooien. Ik heb hier de volgende configuratie: P4 3Ghz 800Mhz FSB Asus P4C800 Deluxe 2x Corsair 512MB DDR400 PC3200 Hercules Radeon 9800 pro 3x Maxtor 250GB S-ATA De eerste installatie. Het is eigenlijk allemaal best makelijk. Je plaats de kaart, maakt met ctrl+f een raid 5 array aan, drukt tijdens de installatie op f6, installeert de drivers middels de diskette en de windows setup kan beginnen. Nadat ik hiermee klaar was en wat windows updates had geinstalleerd draaide hij voor geen meter. Dit probeer je dan natuurlijk nog een keer, en nog een keer, alvorens je het zat begint te worden. Ik heb toen contact opgenomen met de zaak war hij vandaan kwam en die kwamen tot de conclusie dat de kaart dan maar niet goed moest zijn. Dus ik dat ding weer terugsturen maar tot mijn verbazing kreeg ik hem terug met alleen maar een firmware update en een compatibilaty list. Daar stonden mijn geheugen en harddisks niet bij dus nadat ik de volledige setup weer geprobeerd had heb ik contact opgenomen met Promise in Eindhoven waar ik overigens zelf ook vandaan kom. Deze wisten mij te melden dat er geen enkel probleem moest ontstaan met deze configuratie, wat mij ook al sterk leek. De beste meneer die ik aan de telefoon kreeg raadde mij aan te testen met HDtach. Dus als meneer dat zegt doe ik dat. Daar kwamen beroerde cijfers uit, (ik weet ze zo niet meer uit mijn hoofd) dus ik weer contact opgenomen met de groothandel nadat ik al een mailtje had gestuurd dat ik mete en lullige firmware update geen genoegen nam. Hij deed het immers daarna nog niet. Ik moest hem dan maar terugsturen, dan zouden zij hem doorsturen naar Promise. Als er niets was zouden de kosten voor mij zijn. Ik was er natuurlijk van overtuigd dat dit niet was en dus stopte ik de testuitslagen erbij. Na 5 weken kreeg ik de kaart eindelijk terug, met de melding dat er niets aan de hand was. Ik moest die kaart niet testen met HDtach, maar met Iometer van Intel en daar kwamen leesresultaten uit van 100 mb/s en schrijf van 90 mb/s. ik natuurlijk onderhand goed kwaad weer bellen naar Promise en die zouden dan een vergelijkbare configuratie opstellen en nog een keer testen. Ik heb die gegevens gemaild en kreeg een mail terug dat dat de week erop zou gebeuren. Na 4!!! weken heb ik maar eens gebeld hoe het ervoor stond en toen wist meneer uit het hoofd te vertellen dat er niets mee aan de hand was. De meeste configuraties werden in Tailand getest en daar hadden ze geen bericht van gehad. Geen bericht is natuurlijk altijd positief he! :-? Met de vraag wat nu te doen wist hij eigenlijk geen raad. Ik heb daarna gevraagd of ik het systeem langs kon brengen zodat ze zelf konden kijken, maar dat deden ze niet. Ik kan die computer eigenlijk geen twee dagen missen maar dat had ik er wel voor over. Volgens hem zat er toch ergens een botsing in de configuratie. Dus ik vroeg of ik dan maar nieuw geheugen, cpu, moederbord en harde schijven moest kopen om te testen, of dat zij me dat niet konden lenen tegen een goede borg, zodat ikz elf wel zou gaan testen. Dat laatste ging ook niet dus werd het het eerste, maar dat gaat mij natuurlijk veel te ver. Ik heb gisteren de configuratie nog één keer geprobeerd maar had dezelfde slechte resultaten, dat Iometer komt niet verder dat "preparing harddrives." Nu verwacht ik niet dat ik hier veel reacties met oplossingen ga krijgen, maar ik hoop eigenlijk dat ik iets heel stoms fout doe waardoor het nog gaat draaien, want een kaart van 400 euro weggooien blijft toch zonde. Alvast dank.
Link naar reactie
Inmiddels heb ik een review op Tweakers gelezen wat hieronder staat: [quote:ca46a89f19]Alle adapters functioneerden tijdens het draaien van de benchmarks probleemloos. Enkel een defect aan de connectoren van de door 3ware meegeleverde SATA-kabels zorgde voor wat hindernissen. Het is te hopen dat 3ware in het vervolg kabels van een betere kwaliteit meelevert, want de kabels die vergezeld gingen met ons testexemplaar maakten een nogal gammele verbinding met de connectoren van de adapter. Het gevolg kan zijn dat de connectie tussen een harde schijf en de adapter wordt verbroken als een kabel tijdens transport of onderhoud van het systeem wordt bewogen. Helaas komt het probleem van gammele connectoren bij meer kabels en adapters voor. Het simuleren van een defecte schijf middels het uitpluggen van de SATA-kabel had niet bij alle adapters meteen het gewenste effect. De 3ware Escalade 8500-8 begon pas na enige vertraging met het rebuilden van de array op de hotspare. De Promise FastTrak S150 SX4 en de LSI MegaRAID SATA 150-4 reageerden adequaat. Bij de ICP Vortex werd het hele systeem zeer traag toen een schijf faalde en er gerebuild moest worden naar de hotspare. Uiteindelijk leek het systeem zelfs vast te lopen. De benodigde tijd voor het initialiseren van een RAID 5-array was het kortst op de Promise FastTrak S150 SX4 (enkele minuten) en bij gebruik van background initialisatie het langst op de LSI MegaRAID SATA 150-4 (enkele uren). De snelste manier om een array volledig te initialiseren op de MegaRAID is het uitzetten van 'fast initialisation' in het BIOS en vervolgens wachten tot de nieuwe array in de voorgrond wordt geïnitialiseerd in het BIOS. Onder normale omstandigheden (wanneer de optimale performance van een array niet vereist is) is de langere background initialisatietijd geen probleem omdat de array ondertussen gewoon beschikbaar is voor gebruik door het besturingssysteem, echter wel met een iets lagere performance. Serieuze problemen kwamen pas aan het licht toen de FastTrak S150 SX4 werd gebruikt als bootarray. De goede prestaties van de S150 SX4 zakten als pudding in elkaar zodra er bepaalde activiteiten, zoals het installeren van software en het installeren van patches van Windows Update, werden uitgevoerd. Onder ingezakte prestaties moet in dit geval een onuitstaanbare traagheid verstaan worden, een traagheid die menig gebruiker bij langdurige blootstelling tot krankzinnigheid kan drijven. Naar verluid treden de problemen alleen op wanneer de FastTrak S150 SX4 als bootdrive wordt gebruikt. Door gebruik van de nieuwste beta-drivers voor de FastTrak SX4000 (die buiten de afwezigheid van de Marvel PATA naar SATA-convertors en vier SATA-connectoren identiek is aan de S150 SX4) schijnt de kwaal vrijwel volledig opgelost te kunnen worden. Helaas heeft Promise vier maanden na de release van de FastTrak S150 SX4 nog steeds geen stabiele drivers uitgebracht waarmee de performanceproblemen opgelost kunnen worden. Het feit dat dergelijke kwesties zich kunnen voordoen is hoe dan ook een slechte zaak en is iets dat niet verwacht mag worden van 's werelds grootste fabrikanten van ATA RAID-controllers. Ons vermoeden dat de functionaliteit van de FastTrak S150 SX4 sterk leunt op de driver wordt hiermee nogmaals bevestigd, anders zou de driver niet zo'n grote impact kunnen hebben op de prestaties. Buiten het bovenstaande prestatieproblemen zijn er de afgelopen maanden op het forum opvallend veel probleemtopics geopend over de FastTrak S150 SX4. Dit is enerzijds het resultaat zijn van het feit dat de FastTrak S150 SX4 dankzij zijn lage prijs veruit de populairste adapter is uit het gezelschap, anderzijds ontstaat de indruk dat Promise nog enig werk voor de boeg wat betreft verbetering van de compatibiliteit en stabiliteit van de drivers en de firmware. Daarom kunnen we de FastTrak S150 SX4 nog niet onvoorwaardelijk adviseren aan onze lezers. Een minder groot probleem is het ontbreken van 48-bit LBA-ondersteuning op vroegere versies van de LSI MegaRAID SATA 150-4. Hoewel het schandelijk is dat een gerenommeerde fabrikant als LSI Logic een adapter op de markt brengt die niet in staat is om de opslagcapaciteit van de nieuwste Serial ATA-harde schijven te benutten, heeft het bedrijf in een nieuwe firmware release inmiddels ondersteuning voor 48-bit LBA toegevoegd. Daarmee werd het probleem uit de wereld geholpen.[/quote:ca46a89f19] Ik denk dus dat ik wel recht van spreken heb als ik mijn geld terugwil. Iemand suggesties via welke weg ik dan bewandelen want erg veel medewerking van maxcom NV krijg ik niet?
Link naar reactie
Een aangetekend schrijven aan de leverancier, met bovenstaand stuk als onderbouwing. Als jij iets koopt mag je verwachten dat je een deugdelijk produkt geleverd krijgt en blijkens die testen is dat niet zo. Dan heb je dus recht op je geld terug of een oplossing. Die oplossing hebben ze kennelijk nog niet, dus wordt het geld terug.
Link naar reactie
Hij draait nu inmiddels wel, al heb ik nog geen testresultaten. Heb ergens op een forum gevonden dat hij metd e betadrivers van de SX4000 wel zou werken, alleen niet optimaal. Als Promise nu snel met de goede drivers komt is er geen probleem. En wonder boven wonder wil de leverancier ineens wel het geld terugstorten na het lezen van die review, na het eerst absoluut niet te doen. Ik heb de keuze nu dus ineens.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...