Ga naar inhoud

Dataopslag voor server


Aanbevolen berichten

Ik ben bezig om een server samen te stellen voor een kleine basisschool. Het gaat me even om de dataopslag. Ik ben van plan om er een raid 1 array in te zetten (met nog externe backup). Is het verstandig om een gewoon on board raid controller te gebruiken, of toch een aparte kaart? En heeft het nog een meerwaarde om SATA schijven te gebruiken in plaats van IDE? Het gaat voornamelijk om betrouwbaarheid, performance geloof ik wel. Ik ben niet echt bekend met RAID, dus alle advies is welkom. Alvast bedankt
Link naar reactie
Het grote voordeel van een los kaartje is dat als je moederbord stuk gaat je de kaart kan overzetten op een ander mb. Zeker als de server al wat ouder wordt is het moederbord vaak niet meer leverbaar en dan heb je een probleem. Verder zijn de verschillen qua snelheid tussen sata en ide verwaarloosbaar. Betrouwbaarheid geen id. Het zijn toch vaak de koppen of de schijfjes zelf die kapot gaan de electronica heb ik (zelf) nog niet zien stukgaan. Verder zijn de meeste kaartjes forward compatible met het array op de schijven dus een toekomstige upgrade met de oude schijven is dan eenvoudiger. Kortom koop maar een los kaartje, iets duurder naar wel veel handiger. (en afhankelijk van het kaartje soms beter)
Link naar reactie
ok, bedankt. Dan neem ik een moederbord met alleen video on board. Dan hoef ik daar geen aparte videokaart voor te nemen. En dan komt daar een losse RAID controller bij. Als ik dan toch een beetje aan de toekomst denk dan wordt het een SATA controller. Maakt het veel verschil tussen de duurderen en de goedkoperen? Ik weet dat de allerduurste eigen geheugen enzo hebben wat in mijn geval niet nodig is.
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...