Ga naar inhoud

Tikkende harde schijf...


Aanbevolen berichten

Ik heb hier een vrij oude pc (PII-450Mhz) waarvan de C-drive een SCSI-harddisk is van 6 GHz, draaiende onder W98. Om die pc alsnog te kunnen inzetten heb ik een IDE-harddisk geplaatst van 20 GB, dus als D-drive. Deze D-drive is het enige device die op de IDE-poorten hangt. Voor de rest (CD-R, DVD-R) zijn het allemaal SCSI-devices. Alles draait quasi perfect tot op het moment dat de D-schijf een [b:32bfe867ab]ritmisch tikkend geluid[/b:32bfe867ab] begint te geven, vanaf dan is 't oppassen geblazen: ofwel valt W98 uit met een 'blue screen' met de boodschap "Kan niet schrijven naar drive", ofwel blijft de pc totaal bevroren en moet ik 'm terug rebooten, ofwel houdt het getik op en kan ik gewoon verder werken. Soms heeft 'm het gedurende dagen niet, soms heeft 'm het verschillende malen per dag. Als ik op deze schijf SCANDISK e.d.m. laat uitvoeren, resulteert dit steeds als zijnde oké. Ook herformateren levert geen enkel probleem op. Ook heb ik deze harddisk van IDE-poort gewisseld (van primair naar secundair) maar 't resultaat blijft hetzelfde. [u:32bfe867ab]Vraag is[/u:32bfe867ab]: moet ik er van uitgaan dat dit een problematische harddisk is, of zou het nog iets anders kunnen te betekenen hebben, iets dat niet rechtstreeks met de harddisk heeft te maken? Ik zou 'm natuurlijk in een andere pc kunnen plaatsen om op die manier uitsluitsel te hebben, maar om welbepaalde logistieke redenen is dat niet direct haalbaar, daarom wil ik het eens van iemand anders horen of er nog eventuele andere mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn...
Link naar reactie
Neen, geen virus, ik gebruik de allerlaatste Norton Antivirus, dagelijks geüpdateted. Ook AdAware wordt veelvuldig gebruikt. Daarbij, dan zou ik ook problemen met de C-drive moeten hebben, niet? Ook de software is vrij simpel: Windows 98 en voor de rest enkele (conversie-) programma's die uitsluitend intern worden gebruikt. Er wordt ook niet mee gechat, geë-mailt of gesurft, dus is de kans op een virus erg klein. 'Schijf te warm' is ook uitgesloten. 1) Het is een open pc-kast en 2) de harde schijf loopt meestal vast op 't moment dat zij (gedurende een tijdje) op non-actief staat.
Link naar reactie
Ik heb twee testprogramma's (van Western Digital) laten draaien op die harde schijf en die geven beide geen enkele fout weer. Eigenlijk had ik dit wel verwacht want deze harde schijf had ik overgebouwd van een andere pc en daar heeft hij altijd perfect gewerkt. Wat ik wel enigszins vreemd vind is dat de bios wel degelijk het merk en type van de harde schijf herkend, maar als ik onder Systeem/Hardwareconfiguratie ga kijken staat 'm gewoon als 'Generic harddisk drive' aangeduidt, dus zonder enige specificaties, dit in tegenstelling tot alle andere (removable) drives. Ik heb dan eens gezocht naar specifieke drivers en ook opnieuw eens de algemene (geüpdatete) drivers van Windows geladen, maar dat brengt niks meer op. Wat blijft er nu nog over? Het EIDI-controller op het moederbord misschien? Het besturingssysteem (W98SE)? Of gewoon een samenloop van omstandigheden?
Link naar reactie
'k heb er ook zo een: een jaar of wat is het begonnen dat de schijf bij momenten niet meer herkend werd: nu eens wel, dan weer niet, maar gelukkig meestal wèl. Sinds kort begint hij (zij?) ook af en toe te tikken dus wacht ik gewoon af tot ie/ze uitgetikt is, maar 'k ben al aan het uitkijken naar een andere... Zorg er maar dat je alle data ervan ergens anders in reserve plaatst!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...