Ga naar inhoud

Computer vertraagt steeds


Aanbevolen berichten

Sinds een grote backupprocedure (30 Gb van ene naar andere HD) vertoont mijn computer periodiek haperingen: opstarten van programma's duurt langer en exact elke minuut wordt de totale processorsnelheid voor iets gebruikt, en ik weet niet wat. Bij Ctrl-Alt-Del zie je bij de prestaties de processor pieken naar 100% voor 2-3 seconden, nauwkeurig om de 60 seconden (screendump plaatsen lukt me even niet nu). Zoveel mogelijk programma's uitschakelen: geen verschil. Bij de processen zie je dat SYSTEM die paar seconden alle processoractiviteit vraagt, maar niet duidelijk is waarvoor. Alles waar je mee bezig bent op dat moment vertraagt heel sterk, ook de beeldschermopbouw, maar de muis blijft goed bewegen (dus geen freeze). Geen virus, geen adware, geen spybot gevonden. Ik heb een systeem met meerdere XP-installaties (HyperOS), en deze storing gebeurt bij elke XP, dus het is geen Windows-probleem; het moet iets in de hardware zijn. Een schone XP op een andere HD vertoont hetzelfde beeld, dus de HD is het ook niet. Uitschakelen netwerkkaart maakt niet uit. Geheugen getest: in orde. Systeem: MSI mb met AMD 2000+, 1Gb, 120 Gb HD en 200 Gb HD. Ik vrees dat er iets vreselijk overbelast is geweest, en ik vermoed iets op het mb of de processor. Herkent iemand dit patroon, waarbij het systeem elke 60 seconden iets zoekt of peilt?
Link naar reactie
Je kunt ook kijken bij processen, en dan moet je eens kijken of je bij een proces 100% of zoe iets ziet (mag ook wel wat lager zijn). Ik denk zelf ook dat het een hardware fout is. Wat voor voeding heb je erin hangen, en hoeveel watt is die? Het kan namelik best wel zijn dat je je voeding eens ene keer hebt overbelast. Je zou ook eens je processor op een ander moederbord kunnen testen.
Link naar reactie
@ FTPserver Dank je voor de reactie. Ik heb in Processen alles uitgeschakeld gehad wat zich maar liet uitschakelen, en er blijft niets over dan alleen SYSTEM wat tijdens de piek naar de 100% gaat. Er draaien dan ook geen vreemde processen meer naast, voor zover ik ze dan kan beoordelen. Er zit een 350W voeding in, en die heeft tot nu toe ruim voldoende alles kunnen trekken: ik draai dit systeem al ruim een jaar in deze config, dus daaraan is niets veranderd. Ik heb geen mogelijkheid een ander mb te proberen want dat heb ik niet tot mijn beschikking. Maar ik dacht alle andere mogelijkheden te hebben geelimineerd, dus blijft mb of processor over als oorzaak. Nou, dan wordt het waarschijnlijk toch een upgrade. Dat was ook al weer een jaar geleden!
Link naar reactie

Om een reactie te plaatsen, moet je eerst inloggen

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Populaire leden

    Er is nog niemand die deze week reputatie heeft ontvangen.

  • Leden

    Geen leden om te tonen

×
×
  • Nieuwe aanmaken...